דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מתחמם / הסתיימה מדיניות ההכלה? צה"ל יתגבר את כוחותיו באופן נרחב בגבול עזה

ההחלטה התקבלה הבוקר (ה') בהערכת מצב שקיימו בכירי צה"ל והשב"כ | צה"ל: חמאס אחראי לכל המתרחש ברצועה | נתניהו: אבו מאזן מונע שיקום הרצועה - ומחזק את חמאס | ברקע: מאבקי כוחות פנים-פלסטינים וגם פנים-ישראלים

טנק בעמדה מול רצועת עזה. ארכיון, 15 במאי 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
טנק בעמדה מול רצועת עזה. ארכיון, 15 במאי 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
שי ניר

על רקע התגברות ההסלמה הביטחונית בגבול רצועת עזה בשבועות האחרונים, צה"ל צפוי לתגבר כוחות בגבול רצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר כי בהערכת מצב שקיים הבוקר (חמישי) ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, ובהשתתפות בכירים בצה"ל ובשב"כ הוחלט על תגבור כוחות רחב בימים הקרובים במרחב פיקוד הדרום, והמשך המאמץ לסיכול פעילות הטרור ומניעת חדירה לישראל במרחב גדר המערכת ברצועת עזה. עוד נמסר בהודעה כי צה״ל ערוך ומוכן למגוון תרחישים ורואה בארגון הטרור חמאס אחראי לכל המתרחש ברצועת עזה וממנה. שר הביטחון אביגדור ליברמן קיים אחה"צ התייעצות בהשתתפות הרמטכ"ל ובכירי מערכת הבטחון, והנחה את צה"ל "לשמור על דריכות מקסימלית לכל תרחיש".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר את חמאס מפני הסלמת המצב בדרום, והאשים את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) במניעת סיוע לעזה, המחזקת את כוחו של חמאס ברצועה. "אבו מאזן מתערב בכל דרך בניסיונות של האו"ם להקל על המצוקה בעזה, כולל עכשיו, כולל היום, ובזה כמובן, מדינות רבות, היום אני יכול להגיד שגם המדינות התורמות מוקיעות אותו על כך, ובצדק. מנגד, אם החמאס חושב שכתוצאה מהמצוקה הזאת הוא יכול לתקוף את ישראל – הוא יעשה טעות גדולה מאוד. התגובה שלנו תהיה קשה, קשה מאוד. אני מקווה שאפשר להפסיק את החנק הזה, אבל אני גם מבהיר שישראל תפעל בכל העוצמה הדרושה כדי להגן על עצמה ועל אזרחיה", אמר נתניהו בהצהרה לתקשורת טרם פגישתו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, המבקרת בישראל.

שר החינוך נפתלי בנט, התייחס לתגבור כוחות צה"ל בדרום ואמר כי "היערכות כזו יש בה דווקא כדי לצמצם את הסבירות לעימות״.

בסוף חודש יולי האחרון לאחר שיא בהסלמה שכלל אזעקות צבע אדום, ירי תלול מסלול על ישראל והפצצות ממושכות של חיל האוויר ברצועה, הושגה רגיעה בין ישראל לחמאס, בתיווך מצרי, הכוללת חידוש מעבר הסחורות. הרגיעה הביאה לשקט יחסי שסייע לממשלת ישראל להעביר את חודשי הקיץ ותקופת החגים באופן נסבל בכל הקשור להסלמה בדרום.

בשל המתחים והיריבות הפנים פלסטינית בין תנועות החמאס והפתח והתקיעות במשא ומתן להביא לפיוס פנים פלסטיני הכולל החזרת שליטת הרשות הפלסטינית ברצועת עזה, והשיקום החלקי של הרצועה מהמצב ההומניטרי הקשה ושיפור מעמדו של החמאס כגורם לגיטימי ברמה האזורית והבינלאומית, החמאס משמר את פעולות ההסלמה נגד ישראל במטרה שהאחרונה תפעיל לחץ על הרשות לסגור עסקה. כיוון שישראל מקיימת מדיניות הכלה ולא שוברת את הכלים המצב יוצר תסכול בארגון החמאס שבתגובה מגביר את פעילות הטרור מרצועת עזה. בשבועות האחרונים הגביר החמאס את הפרות הסדר האלימות במוקדי חיכוך חדשים בצפון הרצועה סמוך לזיקים וגם מוקד חיכוך ימי באמצעות סירות. נוסף על כך נמשך ומשתכלל טרור עפיפוני ובלוני התבערה וסביר להניח שנראה יותר ויותר עפיפונים ובלונים הנושאים חומרי נפץ.

ממשלת ישראל תצטרך לקבל החלטה בקרוב כיצד היא מתמודדת עם האלימות, ההולכת וגוברת, מכיוון רצועת עזה. מדיניות ההכלה מלמדת כי ישראל מעוניינת שלא לדרדר את המצב לכדי מערכה צבאית בעומק הרצועה וכי היא מעניקה אשראי למאמצי התיווך של מצרים והאו"ם בין הפלגים הפלסטינים להביא לרגיעה של המצב ואולי לאפשרות להסדרה רחבה יותר.

גם בישראל ישנם מאבקים פוליטיים שמשפיעים על המציאות. הריב הפוליטי והמתוקשר בין חברי הקבינט ושותפי הקואליציה, ביוזמת שר החינוך ויו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, נגד שר הביטחון ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, נסוב סביב ניהול המדיניות הביטחונית ברצועה. זה מלמד על המתח הפוליטי והתחרות בה שרויים השניים על ליבותיהם של מצביעי הימין במה שמריח כמו בחירות הולכות וקרבות. תשובותיו של ליברמן למתקפה של בנט מלמדות ולא בפעם הראשונה כי יש פער בין מה שההנהגה הפוליטית מצהירה בתקשורת לבין מה שמדובר ומוחלט בישיבות הקבינט. אזרחי ישראל צריכים לקוות כי החלטות הקבינט שיתקבלו בימים האחרונים יהיו שקולות ואחראיות במטרה לנווט את המדינה בתוך המצב הביטחוני הסבוך ולא יושפעו מאווירת הבחירות הקרבות וההצהרות הפופוליסטיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!