דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גרמניה

ביקור מרקל / מרקל: "לישראל הזכות להגן על עצמה" | נתניהו: "עלינו ללחוץ על המשטר האיראני"

במסיבת העיתונאים המתקיימת כעת הדגיש נתניהו את שיתוף הפעולה נגד איראן, והביע הערכה לעמידתה של גרמניה בנושא | מרקל הביעה את מחויבותה לפתרון שתי המדינות, למאבק באנטישמיות ולדאגה לשלומה של ישראל מול איראן

רה"מ נתניהו וקנצלרית גרמניה מרקל. 4 באוקטובר 2018 (צילום: שי ניר)
רה"מ נתניהו וקנצלרית גרמניה מרקל. 4 באוקטובר 2018 (צילום: שי ניר)
שי ניר

ביקורה השביעי של נשיאת גרמניה אנגלה מרקל, שהחל אתמול (רביעי), נפתח בביקור רשמי במוזיאון להנצחת השואה 'יד ושם' וסדרת פגישות עם נבחרי ציבור, בינהם יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי ושר החינוך נפתלי בנט, בעת הענקת תואר של כבוד באוניברסיטת חיפה.

הבוקר, לאחר הטקס בחיפה וביקור משותף עם ראש הממשלה נתניהו בתערוכת חדשנות ונפגשו עם אנשי עסקים ישראלים וגרמנים במוזיאון ישראל בירושלים, הגיעה מרקל לבית הנשיא, שם נפגשה עם ריבלין. ״בעניין היחס לאיראן" אמרה מרקל, "אנחנו רוצים באותה המטרה. שנינו רוצים למנוע את השימוש של איראן בנשק אטומי. ייתכן שאנחנו חלוקים על הדרך- האם נכון להמשיך ולעצור את איראן באמצעות ההסכם או שמא דרך הסנקציות, אבל אנחנו ללא ספק פועלים למען אותה המטרה והיא עצירת ההתחמשות האיראנית.״

מסיבת העיתונאים שהתסיימה זה מכבר, ענו השניים על שלל נושאים ביטחוניים ואיזוריים, בינהם איראן, הפלסטינים והמצב בסוריה. על חלקם יש לשני המנהיגים הסכמה ובחלקם פחות. נתניהו פתח, והחמיא למרקל על מחויבותה לישראל: "לפני עשר שנים הגעת לכנסת ותיארת את החברות המיוחדת גרמניה אף פעם לא תעזוב את ישראל. חייב להגיד, מרקל קיימת את הבטחתך. מודה לך בשם כל אזרחי ישראל. רוצה להודות שאת חזקה ואמיצה נגד האנטישמיות. היום אנו משתפים פעולה בכל שדה. ביטחון מדע, כלכלה, פיתוח משותף. החלטנו לעבוד יחד באפריקה. מה שיסמל את הביקור, זה שת"פ בטכנולוגיה וחדשנות. זה המפתח לעתיד."

החלק הקל הפשוט הוא ההצלחות הטכנולוגיות בישראל: "ביקרנו בתערוכת חדשנות וחזרנו עם רושם עמוק. ראינו איך חברות ישראליות וגרמניות משתפות פעולה בשדות רבים. גרמניה היא מנהיגה עולמית בתעשיית הרכב. ישראל מובילה בתחום האוטונומי. זה רק דוגמה אחת."

נתניהו התבטא לגבי המצב בזעה, והצביע על אבו מאזן כאחראי המרכזי להתחזקות החמאס, "ישנו ניסיון קבוע של החמאס להתחמש, אבו מאזן הקשה את המצב בעזה, כתוצאה מהלחצים החמאס תוקף את ישראל בעצימות נמוכה ומגביר." בעקיצה כלפי המדיניות של גרמניה כלפי הפלסטינים אמר נתניהו, "מדינות רבות, אני ויכול להגיד המדינות התורמות מוקיעות אותו ובצדק". מרקל מצידה, לאחר שהדגישה את מחויבותה לפתרון שתי המדינות, הבטיחה ש"אתקשר לאבו מאזן אספר לו מה קרה פה ואשאל על עזה. עדיף לעשות בצורה ישירה".

"אנו מאותגרים ע"י כוחות האיסלאם הרדיקלי, דעא"ש מצד אחד ואיראן ושלוחותיה" סימן נתניהו את המשותף בין שתי המדינות, "התנגדתי להסכם עם איראן, במקום שהמיליארדים ילכו לעם האיראני זה הלך לממן מכונת מלחמה. על המדינות שלנו לחבור יחד ללחוץ את המשטר האיראני. ישראל תמשיך לעשות את מה שצריכה להגן על עצמה, נמשיך לחתור לשותפים חדשים באזור."

לאחר שהדגישה את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות חידדה מרקל את עמדותיה בנוגע לאיראן והנוכחות האיראנית בסוריה, "דיברנו על הסכנה מאיראן ודיברתי על זה עם רה"מ ואנחנו צריכים לעשות הכל למנוע מאיראן נשק גרעיני, יש כמה דרכים לכך. דיברתי עם נשיא רוסיה על הוצאת הנוכחות הצבאית האיראנית מסוריה. זה איום על הגולן ועל לבנון, וננצל את האפשרויות לצמצם את הסכנות, כדי שלא יהיו כאן מעשי זוועה. אני יודעת שהאזור בו אתם חיים הוא שונה, למזלנו, מהאזור בו אנו חיים, וברור שלישראל הזכות להגן על עצמה."

כשמרקל התבטאה בנוגע לחוק הלאום, נושא המטריד את השמאל באירופה, אמרה נשיאת גרמניה כי בנודע לחוק הלאום "זו נקודה שמדאיגה אותי. אנחנו תומכים במדינה יהודית אך גם למיעוטים יש וזכויות". בשלב מאוחר יותר החזיר נתניהו למרקל, והדגיש כי "ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון בה למיעוטים יש זכויות".

מרקל נשאלה לגבי האנטישמיות הגוברת בגרמניה, והבטיחה להילחם בתופעה הבזויה הזו. נתניהו הדגיש כי האנטישמיות החדשה עוברת כעת לעלילות דם נגד ישראל, והדגיש את מעורבות השמאל הקיצוני והמוסלמים הקיצוניים בהצתת השנאה הזו. "זו בעיה שלנו בגרמניה", אמרה מרקל. "אנחנו צריכים לעסוק בנושא האנטישמיות לכן יש לנו את מר קליין, העוסק בחיי היהודים ואנטישמיות. בנובמבר נציין 80 שנה לאירועי 'ליל הבדולח', והעובדה שצריך לאבטח מוסדות יהודים, אומרת שיש עוד עבודה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!