דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנק לאומי

סערת לאומי / אסיפת בעלי המניות של לאומי דחתה את מועמדותו של טורבוביץ' לדירקטוריון

ד"ר יורם "טורבו" טורבוביץ', היה המועמד שקודם על-ידי בכירי הבנק | לבסוף חברת ייעוץ אמריקנית המליצה על המועמדים האחרים | ב'לובי 99' יצאו נגד המינוי בשל קשריו לצמרת ההון של ישראל: "ההיגיון הבריא והצדק עדין יכולים לנצח קומבינות"

סניף בנק לאומי (צילום: InnaFelker / Shutterstock).
סניף בנק לאומי (צילום: InnaFelker / Shutterstock).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אסיפת בעלי המניות של בנק לאומי דחתה את מועמדותו של יורם "טורבו" טורבוביץ' לדירקטוריון והעדיפה את שמואל בן צבי ואוהד מראני שישמשו כדירקטורים חיצוניים. בכך עצרו בעלי המניות את המירוץ של טורבוביץ' לתפקיד יו"ר בנק לאומי שמתפנה בקרוב לאחר פרישתו של דוד ברודט. פעילי 'לובי 99 שנלחמו נגד מינויו של טורבוביץ’ בטענה שהוא מייצג את יחסי ההון שלטון סיכמו את תהליך המינוי כניצחון של האינטרס הציבורי לעומת זה של בעלי ההון.

טורבוביץ’ כיהן בעבר כממונה על ההגבלים העסקיים וכראש לשכתו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אך גם כיועץ של לב לבייב, כיו"ר דלק אנרגיה של יצחק תשובה וכמתווך בעסקאות של משפחת רקאנטי ונוחי דנקנר. קשריו ההדוקים עם צמרת ההון הישראלית הייתה הסיבה המרכזית שבגינה סומן לתפקיד יו"ר בנק לאומי אך גם הפכה את המינוי שלו לסדין אדום בעיני אנשי לובי 99 שהעריכו כי אם יבחר, יעדיף את האינטרסים של ידידיו בעלי ההון לעומת האינטרסים של הציבור הרחב.

בין אלו שביקשו לקדם את מינויו של טורבוביץ’ ניתן למנות גם את יו"ר הבנק הפורש, דוד ברודט ואת מי שכיהנה עד לא מזמן כיו"ר ועדת המינויים בבנקים ללא גרעין שליטה, השופטת בדימוס אילה פרוקצ’יה. ביוני האחרון פנו לובי 99 וארגון צדק פיננסי לוועדה בראשה עמדה פרוקצ’יה בדרישה לחשוף את הפרוטוקולים של הוועדה הנוגעים למינוי טורבוביץ’. במסגרת תשובתה לפניית הארגונים הודתה פרוקצ’יה כי "הוועדה למינוי דירקטורים הוסמכה לפנות מיוזמתה ועל-פי שיקול דעתה לאנשים מן הציבור ולהציע להם להגיש מועמדות לכהונת דירקטור בבנק. הוועדה פנתה מיוזמתה לאדם אחד בלבד – ד"ר יורם טורבוביץ', בבקשה כי יציג את מועמדותו לדירקטור בבנק לאומי". יש לציין כי גם לאחר שהוחלפה פרוקצ’יה בתפקידה כיו"ר הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה המשיכה לתמוך במועמדותו של טורבוביץ’.

בסופו של דבר הלחץ שהפעילו הארגונים החברתיים הוביל לכך שחברת הייעוץ האמריקאית ISS המליצה למשקיעים הזרים בלאומי להצביע דווקא לשני המתמודדים האחרים בתפקיד. ב-ISS נימקו את המלצתם בכך שהם מעדיפים את המתמודדים בעלי הניסיון המוכח בן צבי ומראני על פני טורבוביץ’. יש לציין כי לעומת ד"ר טורבוביץ’ המשפטן בהשכלתו, ד"ר בן צבי ומראני הם דווקא כלכלנים עם התמחות במקרו כלכלה ובמימון.

עו"ד לינור דוייטש, סמנכ"ל לובי 99 שהובילה את המאבק נגד מינויו של טורבוביץ’, אמרה הערב ל'דבר ראשון' כי "הערב הוכח פעם נוספת כמה כח ואפקטיביות יש לציבור כשהוא מעורב ועובד יחד. כשהעלינו לראשונה את ההתנגדות למינויו של יורם טורבוביץ', איש מועדון ההון-שלטון שנגוע בניגודי עניינים מכל כיוון, לדירקטור בלאומי, הנושא היה לחלוטין מתחת לרדאר, והמינוי כנראה היה עובר חלק אלמלא הביקורת הציבורית הפעילה והמעורבות האקטיבית של הציבור והתקשורת בנושא. הוכחה נהדרת שההיגיון הבריא והצדק עדין יכולים לנצח קומבינות".

יורם טורבוביץ' סירב להגיב לידיעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!