דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יצחק בריק

מגבירים כוננות / מבקר המדינה החליט להתערב במחלוקת בין נציב קבילות החיילים ומבקר צה"ל

בחודש יוני הגיש נציב קבילות החיילים דו"ח המתריע על חוסר מוכנות הצבא למלחמה | הרמטכ"ל מינה את מבקר צה"ל לבדוק את הנושא | כעת, בעקבות פניית נציב קבילות החיילים - הנחה מבקר המדינה כי ממצאי הבדיקה יועברו לידיו

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט ומבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא (צילום: מרים אלסטר והדס פרוש / פלאש 90).
הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט ומבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא (צילום: מרים אלסטר והדס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, הנחה להעביר אליו את הממצאים, לרבות ממצאי הביניים של ועדת אלוף במיל' אבי מזרחי ומבקר צה"ל, תא"ל במיל' אילן הררי, שמינה הרמטכ"ל לבחון את טענות נציב תלונות החיילים, אלוף במיל' יצחק בריק. בהודעת המבקר נמסר כי בהתאם לכך יחליט מבקר המדינה על דרך פעולתו בנושא.

מוקדם יותר נחשף מכתבו של בריק לשר הביטחון וועדת החוץ והביטחון, שנשלח אתמול (חמישי), בקריאה למנות ועדה חיצונית לצה"ל, תחת הוועדה שמינה הרמטכ"ל, לבחינת ממצאי הדו"ח הסודי, בן למעלה מ-250 עמודים, שכתב בריק ושעסק בתחומים רבים, כולל הצגת ליקויים מכריעים – הנוגעים למוכנות צבא היבשה למלחמה.

אלוף (מיל) יצחק בריק, נציב קבילות החיילים (צילום: פלאש90).
אלוף (מיל) יצחק בריק, נציב קבילות החיילים (צילום: פלאש90).

במכתבו כתב בריק כי הוועדה שהרמטכ"ל החליט להקים ושנתבקשה להגיש מסקנותיה תוך 45 ימים, לא תוכל לעמוד במשימה, וזאת משני טיעונים מרכזיים: הראשון חשש שהוועדה לא תהיה אובייקטיבית ושהיא נתונה "למרות הרמטכ"ל" והצורך שתורכב "מאנשי מקצוע ומומחים, אנשי אקדמיה המעורים היטב בשאלת הביטחון של מדינת ישראל". הטיעון השני הוא חשש לניגוד עניינים ומוסיף בריק כי "אין זה מתאים שהצבא יבחן עצמו בסוגיה רגישה שכזו שבמידה מסוימת בוחנת את מידת האחריות של הדרג הבכיר בצה"ל".

בריק תוקף בביקורת את צה"ל כי גם דוחות מבקר מערכת הביטחון, "דו"חות חמורים לא פחות (…) נשכחו ולא הובאו בפניי איש מן הגורמים הרלוונטיים והנוגעים בדבר, והם עומדים כאבן שאין לה הופכין, ללא כל התייחסות, דיון, או נקיטת פעולות מצד הצבא לתיקון הליקויים החמורים".

במכתבו ממליץ בריק כי תקום ועדת חקירה שתבחן בצורה אובייקטיבית וחיצונית את המתרחש בצה"ל, בראשותו של שופט ביהמ"ש העליון בדימוס, ובהשתתפותם של מבקרים שונים במגוון תחומים במערכת הביטחון בכלל מערכיה: מבקר מערכת הביטחון וסגנו, מבקרי השב"כ, המוסד, והמשרד לביטחון פנים, ראשי צוותי בקרה שונים במערכי היבשה של צה"ל לשעבר, וכד' ומוסיף כי על ראש הממשלה למנות את הוועדה, העומד בראשה וחבריה.

חייל מילואים, מלחמת לבנון השנייה צילום: פלאש 90.
חייל מילואים, מלחמת לבנון השנייה צילום: פלאש 90.

בסוף חודש אוגוסט, לאחר מאבק מתוקשר על מידת מוכנותו של צה"ל למלחמה הבאה הודיע הרמטכ״ל, רב אלוף גדי איזנקוט, כי הנחה את מבקר צה״ל, לקיים בחינה סביב נושאים שעלו במסמך של נציב קבילות החיילים בנושא כשירות ומוכנות צה"ל למלחמה, זאת לאחר התייעצות עם מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק.

בחודש יוני פרסם בריק את הדו"ח האחרון שלו כשבשתי הקדנציות שלו בתפקיד, מאז מונה ב-2008, סירב בריק להגביל את עצמו לעיסוק בתלונות של חיילים אודות מפקדיהם והמערכת הצבאית. גם הפעם בחר לבחון את צה"ל מזווית רחבה בהרבה, והדו"ח שהוציא תחת ידו ממשיך את הקו של שני קודמיו ומתריע על כך שבחלק מן הדברים חלה החרפה, ולאו דווקא שיפור. כך למשל סקר בדו"ח שלו ליקויים חמורים במצב יחידות מחסני החירום של צה"ל ובמערך תומך הלחימה ומבקר את הרפורמה במערך הקבע.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!