דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מטפלות סיעודיות

זכויות למטפלות / "לא ישארו כאן מטפלות": המטפלות הסיעודיות יפגינו היום במחאה על תנאיהן

80 אלף מהמטפלות, המאוגדות בהסתדרות, נאבקות בתנאי ההעסקה שהוחרפו בקיץ האחרון, ויפגינו מול קרית הממשלה | "יש כאן חוסר אמון עמוק בין המטפלות והביטוח הלאומי והמטפלות החליטו שהן מפסיקות לשתוק", אומרת ח"כ טלי פלוסקוב

מטפלת סיעודית עם מטופלת קשישה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
מטפלת סיעודית עם מטופלת קשישה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מאבק המטפלות לשיפור תנאי העסקתן עולה שלב, היום (רביעי) יפגינו המטפלות מול קרית הממשלה בתל אביב. בישראל כ-80 אלף מטפלות סיעודיות, והמחסור חמור. במקביל לכניסת תקנת הדיווח על שעות העבודה לתוקף, החלו המטפלות להתאגד בהסתדרות ובהמשך חתמו על הסכם ענפי, אבל הביטוח הלאומי לא נענה לדרישותיהן.

הדרישות של המטפלות מתמקדות בשלושה תחומים; הראשון, בעקבות תקנה של ביטוח לאומי שנכנסה לתוקף בתחילת יולי על פיה המטפלות צריכות להתקשר למערכת טלפונית ולדווח על כניסה ויציאה מבית המטופל, דיווח לפיו יחושבו שעות עבודתן. לטענת המטפלות מדובר באופן חישוב מוטעה שיפגע בהן בשל העובדה שעבודתן דורשת לצאת במהלך היום מבית המטופל לקופת החולים, לקניות ועוד. בכדי לנצל את זמנה באופן המיטבי ביותר, עשוי להתרחש מצב בו המטפלת תעבור דרך בית המרקחת לקנות תרופות או מצרכים למטופל בדרך לעבודה. ובאופן הזה גם היא וגם המטופל יפסידו שעות סיעוד.

התחום השני הוא דרישה של המטפלות להעלאת שכר משכר מינימום ושינוי המצב המתקיים כיום, בו שכרה של מטפלת נשאר קבוע בלי קשר לוותק.

התחום השלישי אותו מבקשות המטפלות לתקן הוא תשלום עבור זמני המעבר בין מטופל למטופל, זמנים עליהם הן אינן מקבלות שכר. בנוסף לכך, דורשות המטפלות הכשרות מקצועיות וליווי פסיכולוגי במקרים בהם הן נאלצות להתמודד עם מוות של מטופל.

"אנחנו עוצרות את המטפלות מהתפטרות המונית כרגע"

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) התומכת במטפלות הגיבה: "הביטוח הלאומי מתנהל מתוך פאניקה ופוגע בתנאי ההעסקה של המטפלות הסיעודיות. יש כאן חוסר אמון עמוק בין המטפלות והביטוח הלאומי והמטפלות החליטו שהן מפסיקות לשתוק. ביום רביעי הקרוב מתוכננת הפגנה גדולה מול קרית הממשלה בתל אביב. יש לנו גיבוי של ההסתדרות למהלך הזה. כמי שמלווה את המאבק הזה מיומו הראשון, לא אתן לפגוע במטפלות ובכוונתי להילחם על כך על הזכויות שמגיעות להן."

אלה סמילנסקי, ממובילות מחאת המטפלות הסיעודיות, אמרה לפני שלושה חודשים בדיון שערכה הוועדה המשותפת לבניית תוכנית אב לאומית בנושא הזקנה כי "שאלו אותי למה עד עכשיו שתקנו ורק עכשיו התעוררנו. בפילוסופיה יש מושג של אדם קטן שהוא מאוד סובלני לעוולות שהוא חווה עד שהוא מתפוצץ, וזה מה שקורה עכשיו. אנחנו עוצרות את המטפלות מהתפטרות המונית כרגע. אבל אם הן יאבדו את התקווה, לא יישארו כאן מטפלות. תפקידו של הביטוח הלאומי לדאוג לזכויות הקשיש, הם קיבלו את הזכות הזאת בזכות ולא בחסד. תנו לקשישים לבחור את הבקרה שמתאימה גם להם וגם למטפלת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!