דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הכללית

סוף להפקרות / לצד העובדים: אושר סכסוך העבודה הכללי במשק בנושא הבטיחות בעבודה

בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) אישר את בקשת ניסנקורן להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק | "הקטל ומספר הפצועים הגדל של העובדים הנפגעים במהלך עבודתם לא יכול להימשך" אמר יו"ר ההסתדרות | כל הדרישות - בתוך הכתבה

קורבנות התאונות באתרי הבנייה ומקומות העבודה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קורבנות התאונות באתרי הבנייה ומקומות העבודה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית נבחרי ההסתדרות אישר אתמול (שני) את בקשתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הבטיחות בעבודה. ההכרזה מגיעה בהמשך לאישור הסכסוך אתמול על ידי חברי הנהגת ההסתדרות ועל ידי הוועדה לתיאום וביצוע בראשות רפי מסט.

"הקטל ומספר הפצועים הגדל של העובדים הנפגעים במהלך עבודתם לא יכול להימשך" אמר ניסנקורן אמש בישיבה המיוחדת של פורום הנהגת ההסתדרות. המהלך מלווה בקמפיין שילוט חוצות שהחל להפרש מהבוקר בכל רחבי הארץ, תחת הסיסמה: "עובדים כדי לחיות. לא כדי למות. נאבקים למען בטיחות בעבודה".

דרישות ההסתדרות מהמדינה לשיפור מצב הבטיחות בענף הבניין
דרישות ההסתדרות מהמדינה לשיפור מצב הבטיחות בענף הבניין

מאז תחילת 2018 נהרגו בענף הבניין לבדו 30 עובדים, ושני עוברי אורח נוספים בסביבת אתרי הבניה. כבר לפני כחודשיים התריע יו"ר ההסתדרות ניסנקורן כי אם תימשך ההתעלמות מצד הגורמים הממשלתיים והמעסיקים ולא ייעשה צעד משמעותי ומשנה מציאות של ממש לצמצום נגע הפגיעות בעבודה – בייחוד בענף הבניין ובנפילות מהגובה  – ההסתדרות תכריז ותפעיל סכסוך עבודה כללי במשק לאחר החגים. כעת, משתמה תקופת החגים ומשלא הוצעו צעדים אופרטיביים מצד המדינה והמעסיקים לתיקון הנושא, החליט ניסנקורן לקדם את אישור ההכרזה על הסכסוך ולהביאו לידי הצבעה במוסדות ההסתדרות הנדרשים.

במסגרת ההכרזה על הסכסוך דורשת ההסתדרות להגיע להסדרה מוסכמת במסגרת קיבוצית מול כלל הגורמים הרלוונטיים, לשם שמירה והגנה על זכותם הבסיסית של העובדים לעבודה בטוחה במקומות עבודתם. "ההיגיון ותפיסת כבוד האדם שלנו כחברה לא עומדים בקנה אחד עם העובדה שבמדינת ישראל חיי העובדים נתפסים כחסרי ערך ונתקלים בחומה של אדישות" אמר ניסנקורן. "המספרים בלתי נתפסים, עוד ועוד עובדים נופלים למותם בהרג מיותר שאפשר למנוע בקלות, אך לצערי המדינה ממשיכה להתנהל כאילו לא איכפת לה מהנושא. עד כה, למרות ההתרעות החוזרות, לא נעשה צעד משמעותי לצמצום נגע הפגיעות בעבודה, ולכן אנו מכריזים על סכסוך עבודה כללי בכל המשק. זוהי חובתנו המוסרית והערכית כחברה להילחם נגד התופעה".

לפני שלושה שבועות הציגה ההסתדרות את רשימת דרישותיה מהמדינה הכוללת תשע נקודות, ביניהן – עדכון הרגולציה בישראל לתקנים האירופיים, שיפור משמעותי באכיפה ע"י הגדלת כוח האדם במינהל הבטיחות וחידוד אחריותו של רשם הקבלנים, הטלת אחריות פלילית על היזמים, הפיכת ענף הבניין לענף מקצועני וביצוע הכשרות מקצועיות בתחום, ומתן תמריצים למעסיקים ולעובדים לשמירה על הבטיחות (לקריאת המסמך המלא – הקישו כאן).

בית נבחרי ההסתדרות אישר סכסוך עבודה כללי במשק בנושא בטיחות בעבודה (צילום: דוברות ההסתדרות).
בית נבחרי ההסתדרות אישר סכסוך עבודה כללי במשק בנושא בטיחות בעבודה (צילום: דוברות ההסתדרות).

היבט נוסף בדרישות הוא הסדרת את תחום המנופים בישראל, שרבים מהם מיושנים ומסוכנים, באמצעות הסדרת האחריות הסטטוטורית על כלל היבטי תחזוקתם וקביעת גורם אחראי מוגדר לתקינותם, וכן הכשרת בודקי מנופים מוסמכים נוספים. מסמך הדרישות כולל קידום הצעת חוק להעסקת מנופאים על ידי חברות ייעודיות לכך, קביעת חובה לביצוע רענונים מקצועיים כתנאי לחידוש רישיונות תקופתיים, ומאבק בתופעת הרישיונות המזוייפים בענף – הדפסת רישיונות קשים לזיוף, והוספת תמונה למאגר בעלי הרישיון שתאפשר לאמת את זהות המנופאי.

חברי הכנסת סאלח סעד ואיציק שמולי מהמחנה הציוני, בירכו על המהלך של ההסתדרות: "החלטת ההסתדרות היא ערכית וראויה. שוב ההסתדרות מוכיחה כי מדובר בארגון בעל מוסר שקשוב לאוכלוסיה המוחלשת במדינה. צריך לעשות הכל כדי להעניק סביבת עבודה בטוחה לכלל העובדים", מסר סעד. ״לנוכח ההפקרות המתמשכת בתחום הבנייה והזילות בחיי הפועלים שנופלים אל מותם, מדובר במהלך חברתי חשוב וראוי של ההסתדרות והעומד בראשה, אבי ניסנקורן", מסר שמולי.

העקיצה של כץ

בסמוך להכרזת סכסוך העבודה פרסם שר העבודה והרווחה חיים כץ 'נייר עמדה' בו התייחס לדבריו של ניסנקורן: "אנו רואים עין בעין במרבית הנושאים שהעלית במכתבך ואכן בהנחייתי, המשרד נמצא מזה זמן בעיצומו של תהליך, במסגרתו מקודמים באופן אינטנסיבי רבים מהצעדים עליהם הצבעתם ואשר נמצאים תחת אחריותנו. עם זאת, וכפי שציינת במכתבך, נדרשת הגדלה משמעותית של היקף כח האדם והמשאבים המוקצים לנושא במנהל הבטיחות לשם ביצוע קפיצת מדרגה בנושא."

כץ הוסיף כי "בעשור האחרון גדלו באופן משמעותי מספר אתרי הבנייה ומספר העובדים (זרים, פלסטינים וישראלים) המועסקים, בעוד משאבי הפיקוח לא קיבלו מענה הולם. כמו כן, נשמח מאוד להשתמש בשירותיך הטובים, ולהגדיל את מספר תקני המפקחים", הוסיף השר כץ במכתבו. עוד כתב כי משרדו החל לקדם את הפיכת תקן הפיגומים האירופי למחייב, לאחר שפנייתו בנושא למשרד הכלכלה לא הניבה פירות. במסגרת זו לדבריו החל המשרד בעריכת הערכת השפעות רגולציה כלכליות (RIA) שנמצא בעיצומו ויפורסם בלציבור בהקדם, על מנת לקדם את הנושא עוד במושב הכנסת הקרוב. "חשוב לציין כי הפיגומים בתקן זה קיימים בארץ וקבלנים בהחלט יכולים מיוזמתם לבחור להשתמש בהם. כמו כן, גם הפיגומים הקיימים כיום באתרי הבנייה במקרים רבים, אינם מתוחזקים כראוי ושמירה קפדנית יותר על תקינותם הייתה יכולה להפחית מתאונות הבנייה. לעניין הרתמות יודגש כי הנושא נמצא בעדיפות גבוהה כחלק מהפיקוח של מינהל הבטיחות, אך בהתחשב בהיקף אתרי הבנייה, ללא הקפדה עצמית של הקבלנים והעובדים על עניין זה, לעולם האכיפה לא תהיה מספקת".

עוד ציין כי הנפקת כרטיסי רישיון מגנטיים למנופאים צפויה לצאת לדרך בקרוב לאחר עבודה מאומצת של משרדו מול משרד התחבורה.

לטענת השר מאז כניסתו לתפקיד שם את נושא הבטיחות בעבודה על ראש סדר העדיפויות המשרדי. בין היתר ציין את אישור העיצומים המינהליים על קבלני בניה מפירי חוק, יצירת שיתופי פעולה עם הפרקליטות, המשרד לביטחון פנים והמשטרה לצורך הקמת יחידת חקירות מיוחדת (האמורה להתחיל לפעול ב-2019), הסטת משאבים לטובת הנושא ורתימת טכנולוגיות לשיפור הפיקוח, שיפור תנאי העסקתם של המפקחים, ופרסום מכרזים לאיוש התקנים הפנויים במינהל הבטיחות. בפתח המכתב בירך על החלטת ההסתדרות להצטרף למאבק בתופעת התאונות, אך בסיכומו עקץ אותה: "אני מציע שתציעו רעיונות חדשים ולא תמחזרו נושאים שנמצאים בטיפול כבר למעלה משנה. קרדיט אנחנו מוכנים לתת לכם תמיד".

לצד זאת, ביקש השר להפנות אצבע מאשימה כלפי גורמים שאינם משרדו: "ברצוני לשוב ולהדגיש, כי האחריות הישירה לשלום העובדים, נמצאת בראש ובראשונה בידי הקבלנים. לצערנו הרב, אנו עדים לאירועים בהם קבלנים אינם מיישמים את הוראות החוק באתרי הבנייה ובכך מסכנים מידי יום חיי אדם… ברור כי סוגיה מורכבת כל כך, דורשת שיתוף פעולה מרבי ומיטבי של כלל הנוגעים בדבר, ובראשם העובדים, המעסיקים (הקבלנים), עיריות מועצות מקומיות וכן כלל הרגולטורים הרלוונטיים משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, וכפי שציינתי לעיל, לקיחת אחריות של הקבלנים. שכן, לעולם מפקחי מינהל הבטיחות לא יוכלו להיות בכל אתר בנייה בכל רגע נתון, ולקבלנים ההשפעה הישירה והמיידית ביותר על הבטיחות בענף הבנייה".  בין היתר ציין כי המשרד פועל לקידום תיקוני חקיקה בתחום תחזוקת העגורנים, אך "יש לציין כי במידה והקבלנים יבחרו לתת עדיפות לנושא ולשלם סכומים גבוהים יותר לחברות הכשרה, סביר כי יינתן מענה לסוגיה זו גם ללא חקיקה".

עד כה טרם פורסם הדו"ח המסכם של מינהל הבטיחות והבריאות לשנת 2017, והדו"ח החצי שנתי של שנת 2018, פורסם, והוסר מאתר האינטרנט של המינהל לאחר ימים ספורים לאחר שנתגלו בו שגיאות. עם זאת, נתוני הדו"ח שהוסר, כמו גם הנתונים שנאספו על ידי הארגונים הנאבקים בתאונות הבניה מעלים כי בשנת 2018, עלה מספר ההרוגים בענף הבניין ב-30%, על אף הצעדים אותם ציין השר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!