דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טניס נשים

ספורט / לאחר שהתאוששה מפציעה בשוד אלים הטניסאית הצ'כית חזרה למגרש

פטרה קביטובה נדקרה בידה במהלך שוד אלים בדירתה לפני כשנתיים ולקח לה חמישה חודשים לחזור לשחק | בשבוע שעבר הבטיחה את השתתפותה בטורניר המאסטרס היוקרתי | ככה זה כשאת גדלה במדינה שהצמיחה את מרטינה נברטילובה

פטרה קביטובה, לאחר ניצחון על סרינה וויליאמס ב-14 באוגוסט 2018 (AP Photo/John Minchillo)
פטרה קביטובה, לאחר ניצחון על סרינה וויליאמס ב-14 באוגוסט 2018 (AP Photo/John Minchillo)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במהלך הסוף שבוע האחרון זכתה שחקנית הטניס הצ'כית בת ה-28, פטרה קביטובה, בניצחון כפול. על מגרש הטניס היא זכתה בכבוד אדיר כשהבטיחה, לראשונה לאחר היעדרות של שלוש שנים, את השתתפותה בטורניר המאסטרס היוקרתי בו משתתפים שמונה הטניסאים המדורגים במקומות הגבוהים בדירוג העולמי לכל קטגוריה. במקביל הודיעה משטרת צ'כיה על פתיחת הליך משפטי כנגד גבר בן 33, שדקר אותה בידה במהלך שוד שביצע בדירתה לפני כמעט שנתיים וגרם לה לפגיעה נפשית ופיזית קשה.

בהצהרה רשמית של דובר לשכת התביעה בברנו (צ'כיה) נאמר כי "כתב האישום הוגש באופן רשמי נגד גבר בן 33… אשר נמצא בסיכון להיכנס לכלא בין 5 שנים ל-12 שנים. הוא נעצר בחודש מאי שעבר בעקבות דיווח אנונימי, ולאחר מכן הוא זוהה על ידי קביטובה, לפני הטיסה שלה לפריז כדי להתחרות בטורניר של רולאן גארוס".

לפני הפציעה פטרה קביטובה זכתה פעמיים בטורניר ווימבלדון, זכתה במדליית ארד במשחקים האולימפים בריו, דורגה בשיאה במקום השני בעולם וזכתה חמש פעמים בגביע הפדרציה (אליפות העולם לנבחרות) עם נבחרת צ'כיה. בעקבות השוד האלים שהתבצע בדצמבר 2016, נאלצה פטרה קביטובה לפרוש ממשחק פעיל לחמישה חודשים. במטרה לטפל בידה השמאלית לאחר שזו נפגעה קשה כתוצאה מהדקירה.

מעשה השוד האלים התרחש בדירתה בעיר פרוסטיוב ,צ'כיה. השודד נכנס לביתה כאשר הוא מתחזה לטכנאי ואיים עליה בסכין. באופן בלתי צפוי הוא תקף אותה והיא החלה להגן על עצמה. במהלך המאבק ביניהם הוא דקר אותה מספר פעמים ברגל וביד. לאחר מכן ברח התוקף עם מזומנים בשווי של 192 דולר בלבד והטניסאית התפנתה לבית חולים מקומי, בו עברה ניתוח דחוף. באופן מפתיע השוד היה אקראי והתוקף ככל הנראה לא היה מודע לזהות הדיירת בדירה אותה הוא שודד.

לאחר שיצאה מניתוח דחוף בבית החולים, שיחררה קביטובה הצהרה רשמית מצמררת על החוויה הקשה בחייה. "תודה לכולכם על הודעות מחממות הלב שלכם. כפי שאולי שמעתם, היום הותקפתי בדירה שלי על-ידי אדם עם סכין. בניסיוני להגן על עצמי נפצעתי קשה ביד שמאל (היד איתה היא משחקת – ל.ב). אני מזועזעת, אבל ברת מזל להיות בחיים. הפציעה חמורה ואני אצטרך עוד לראות מומחים, אבל אם אתם כבר יודעים משהו עלי, זה שאני חזקה ואני יכולה להילחם בזה. תודה לכולכם על אהבתכם ותמיכתכם ועכשיו אעריך קצת פרטיות בזמן שאני מתמקדת בהחלמה שלי".

צ'כוסלובקיה הופכת למעצמת טניס

בשנות ה-70 וה-80, הטניס הצ'כוסלובקי פרח תחת שלטון הקומוניזם הקשוח. מדינות הגוש הקומוניסטי היו נחושות להראות את העליונות של צורת השלטון דרך הספורט. בעקבות השקעה כלכלית אדירה בספורט, ידע צבור ושיטות אימון אכזריות מגיל צעיר. הספורט הקומוניסטי העמיד ספורטאים מצטיינים בכל ענפי הספורט. צ'כוסלובקיה הצליחה להצטיין בין השאר בכדורגל, כדורסל, אתלטיקה וטניס.

יאן קודש היה פורץ הדרך בשנות ה-70 עם שלושה תארי גראנד סלאם. הוא זכה פעמיים ברולאן גרוס ופעם אחת בווימבלדון. איוואן לנדל המשיך את דרכו וזכה בשמונה תארי גראנד סלאם במהלך שנות ה-80. בין הטניסאיות ניתן למצוא אלופות רבות, המפורסמות ביניהן היו מרטינה נברטילובה שהתפתחה תחת המשטר הקומוניסטי ועקרה בגיל 17 מצ'כיה לארה"ב, לאחר שזכתה בגביע הפדרציה, וזכתה בקריירה הענפה ב-18 תארי גראנד סלאם ליחידות; האנה מנדליקובה שזכתה בארבעה תארי גרנד סלאם; הלנה סוקובה שזכתה בתשעה תארי גרנד סלאם בזוגות; נבחרת צ'כוסלובקיה לנשים, שזכתה חמש פעמים בגביע הפדרציה (אליפות העולם לקבוצות) וכוכבי טניס רבים ורבות נוספים.

ב־16 בנובמבר 1989 החלה מהפכת הקטיפה בצ'כוסלובקיה, מהפכה שהחלה בהפגנת סטודנטים שלווה בברטיסלבה וגרמה בסיומה לסיום עידן הקומוניזם במדינה לאחר 41 שנה. למחרת, דוכאה בכוח הפגנת סטודנטים שלווה נוספת בפראג על ידי משטרת המהומות הקומוניסטית. אירוע זה הצית סדרת הפגנות עממיות השיא היה שביתה כללית בת שעתיים של כל המדינה ב -27 בנובמבר. בעקבות השביתה והמחאה הגוברת, למחרת הודיעה המפלגה הקומוניסטית של צ'כוסלובקיה שהיא מפנה את השלטון ללא אלימות, דבר שהביא בפועל לסיום עידן הקומוניזם במדינה.

ילדותה בעידן הפוסט קומוניסטי

קביטובה נולדה במרץ 1990, חודשים ספורים לאחר מהפכת הקטיפה. היא גדלה בעידן שלאחר התפרקות הקומוניזם ותחילתו של עידן חדש במדינה וזיקה גוברת למערב. בתור ילדה קטנה, קביטובה התאהבה בטניס ובאופן טבעי העריצה את מרטינה נברטילובה ילידת צ'כיה, שעקרה לארה"ב בזמן הקומוניזם והפכה לאחת הטניסאיות הטובות בהיסטוריה. "אבי הראה לי כמה מהמשחקים שלה, כאשר היא שיחקה בווימבלדון, לכן היא הפכה לגיבורה שלי באותן השנים".

https://twitter.com/belloso_roxana/status/1047875751758819328

קביטובה גדלה בעיירה הקטנה פולנק שנמצאת במחוז מורביה. היא גדלה ביחד עם שניה אחיה הגדולים באחד מארבעת המגרשים של העיירה הקטנה. אביה ג'ירי, היה סגן ראש העירייה ומורה במקצועו, שאימן שעות על גבי שעות את קביטובה הקטנה ביחד עם שני אחיה. "אני אדם בר מזל שנולדתי ב-1990", אומרת קביטובה, אשר החלה לעסוק בטניס בגיל ארבע. בהתחלה היא התאמנה עם אביה, תחת משמעת קפדנית אליה היה רגיל מהמשטר הקומוניסטי בו גדל. בגיל 16 עברה למרכז הטניס פרוסטיוב. שם פגשה את המאמן שהזניק הקריירה שלה לשיאים חדשים, דיוויד קוטוזה.

הפריצה הגדולה והשנים בצמרת העולמית

את הפריצה הגדולה שלה בטניס העולמי עשתה בשנת 2010 בטורניר האהוב אליה, ווימבלדון. הנערה הצעירה בת ה-20 הפתיעה בטניס משובח והגיעה לראשונה בקריירה שלה לחצי הגמר של ווימבלדון, כאשר היא מדיחה בדרך את ויקטוריה אזרנקה הבלארוסית וקרוליין ווזניאקי הדנית, לפני שנוצחה על-ידי סרינה וויליאמס.

שנה לאחר מכן קביטובה בת ה-21 הייתה על גג העולם, לאחר שהבטיחה את הזכייה בגראנד סלאם הראשון שלה. הפעם הגיעה עד הגמר וניצחה בו את מריה שראפובה. בסיום השנה היא הגיעה לראשונה לאליפות המאסטרס וזכתה בה בפעם היחידה בקריירה שלה. באותן השנים המשיכה להיות אחת השחקניות הטובות בעולם. כאשר היא מצליחה לשמור על יציבות ועל מקומה בצמרת העולמית. ב-2014 זכתה בטורניר ווימבלדון בפעם השניה, הפעם לאחר שניצחה את יוג'יני בושאר הקנדית בת ה-20.

אלו היו שנות השיא של הקריירה המקצועית שלה: היא זכתה בשני תארי גרנד סלאם, הובילה את נבחרת הנשים לחמש זכיות בגביע הפדרציה, העפילה ארבע פעמים לטורניר המאסטרס בו גם זכתה פעם אחת, זכתה במדלית הארד בריו והייתה מדורגת במקום השני בעולם. לפני השוד הנורא והפציעה הקשה, שגרמה לה להיעדר חמישה חודשים מהמגרשים, היא הייתה מדורגת במקום ה-11 בעולם. ותכננה לחזור מפציעה קלה ברגלה בסערה.

גם היום ,שנתיים לאחר התקיפה, היא עדיין סובלת מפגיעה עצבית ביד שבה היא חובטת ואינה יכולה לקפל עד הסוף שתיים מאצבעותיה. הפציעה הקשה והפגיעה בגוף ובנפש עצרה את ההתקדמות בקריירה שלה. בשנה האחרונה היא החלה לחזור לעצמה וזכתה בחמישה טורנירים בסבב העולמי.

ההצלחה בטורנירים הגדולים העלתה אותה עד המקום הרביעי בעולם והעניקה לה בפעם החמישית בקריירה את הכרטיס הנכסף לטורניר המאסטרס היוקרתי, שיתקיים השנה בלונדון. העיר בה חגגה בעבר את שני התארים החשובים בקריירה שלה. קביטובה תנסה להמשיך את המסע המדהים שלה לפסגת הטניס העולמי, כאשר היא מוכיחה כל פעם מחדש עד כמה היא חזקה נפשית ועשויה מחומרים אחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!