דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זיהום

אנרגיה ירוקה / משרד האנרגיה: עד שנת 2030 נגמול את ישראל משימוש בדלקים מזהמים

לפי התוכנית שהוצגה, תצומצם באופן כמעט מוחלט התלות בפחם, סולר, מזוט ובנזין בייצור חשמל, הנעת כלי רכב ובתעשייה | שר האוצר: "נייצר חשמל בגז טבעי ובאנרגיות מתחדשות בלבד" | במשרד להגנת הסביבה מברכים

תחנת הכוח אורות רבין ליד חופי חדרה (צילום: משה שי/פלאש 90)
תחנת הכוח אורות רבין ליד חופי חדרה (צילום: משה שי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה הכריז על תכניתו לגמול את ישראל עד 2030 מהדלקים המזהמים ביותר: סולר, בנזין, מזוט ופחם. "לא יהיה שימוש בפחם בישראל, נייצר חשמל בגז טבעי ובאנרגיות מתחדשות בלבד", אומר שר האנרגיה יובל שטייניץ.

במסיבת עיתונאים שנערכה במשרד האנרגיה בירושלים אמר שר האנרגיה, יובל שטייניץ, כי תוך 12 שנים תהיה "גמילה מוחלטת מדלקים מזהמים בישראל". תכנית השר היא לבסס את משק האנרגיה בישראל על גז טבעי, אף שגם הוא דלק מזהם, אך בהיקף נמוך ביחס לדלקים שבשימוש כיום. "נאסור על יבוא מכוניות המונעות בבנזין ובסולר, 100% מהרכבים הפרטיים החדשים יונעו בחשמל או מימן, האוטובוסים יהיו חשמליים או שיפעלו על גז טבעי דחוס. בתעשייה: החלפת כל הדלקים הנוזליים במקורות אנרגיה יעילים ונקיים יותר".

תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה. תוך כמה שנים יופסק השימוש בפחם (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה. תוך כמה שנים יופסק השימוש בפחם (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).

עוד הוסיף שטייניץ כי ההשלכות צפויות להיות דרמטיות: "הפחתה של 60% בזיהום האוויר בישראל. לא רק שנעצור את הקטסטרופה אלא נשפר באופן דרמטי את המצב. יותר מ-70% לעומת המצב לפני שנתיים. במקום להפוך לבייג'ין נצטרף למדינות כמו נורווגיה, הולנד וגרמניה – שיהפכו למדינות הירוקות ביותר בעולם המערבי, כיום, הזיהום שנובע רק מהשימוש בפחם במתחם 'אורות רבין' יותר גדול מהזיהום שהיה גורם ייצור כל החשמל בישראל מגז טבעי".

השר הסביר כי התכנית התגבשה בשנה האחרונה, לאחר שהתמלאו תנאי יסוד ובהם הסכמה על הרפורמה בחברת החשמל, מתווה הגז, ופיתוח מאגר "לוויתן" וכי אינה קשורה לפרסומים אתמול בדבר דו"ח האו"ם על התחממות גלובלית. "לא ידענו שאתמול יתפרסם הדו"ח של האו"ם לגבי התחממות גלובלית ודו"ח משרד הבריאות לגבי התחלואה. אנחנו מתחילים בתכנית היום, לאחר שבנינו מסד לתכנית הזו".

מנכ"ל המשרד, אודי אדירי, ציין את השלבים שאפשרו את ההכרזה על התכנית השאפתנית:

  • 2015 – מתווה הגז
  • 2016 – תכנית לביטחון אנרגטי
  • 2017 – הסרת חסמים לקידום אנרגיות מתחדשות
  • 2018 – התכנית לתשתיות טעינה ותדלוק בגז טבעי ובחשמל
  • 2018 – רפורמה במשק החשמל

אדירי אמר כי "התכנית הזו מתואמת עם היעדים המוצהרים של יצרני הרכב, לגבי ייצור רכבים חשמליים". אדירי הסביר כי הפסקת השימוש המוחלטת בפחם אמורה להתרחש בהדרגה ולהסתיים ב-2028. עם זאת, היעד הממשלתי הקיים לאנרגיות מתחדשות נותר נמוך בינתיים – בגובה 17% בלבד, כפי שישראל כבר התחייבה. לצד זאת, בשנת 2022 תיבחן האפשרות להגדיל את היעד, לאור התפתחויות טכנולוגיות בתחום אגירת האנרגיה.

גמילה מפחם

בשנת 2022 אמורות להיסגר ארבע יחידות ייצור מתוך שש במתחם "אורות רבין" כאשר בשתיים הנותרות הותקנו מסננים. ב-2023 תוסב יחידה באשקלון מפחם לשימוש בגז טבעי ועד 2028 ייסגרו שאר היחידות.

גמילה מדלק נוזלי בתחבורה

למעט משאיות ענק, השוקלות 16 טון ומעלה, וחריגים בודדים נוספים, המשרד מתכוון לגמול את כל כלי הרכב במדינה מדלקים מזהמים. "המטרה היא להוביל את המגמה העולמית בתחום חדירת כלי הרכב החשמליים לישראל", אמר אדירי. ב2022- היעד הוא 27,000 כלי רכב חשמליים ועד 1.4 מיליון בשנת 2030. אדירי הסביר כי ישנה בעיית "ביצה ותרנגולת" לגבי התשתיות למהלך שאותה יש לפתור באמצעות השקעה ממשלתית. המשרד מתכוון לממן פריסת 2000 עמדות טעינה חשמליות בעלות של 25 מיליון שקלים עד שנת 2020, לצד סבסוד של 100 מיליון שקלים ל-37 תחנות תדלוק בגז טבעי עד 2020. אדירי הציע לאמץ את הכללים באירופה המחייבים את יצרני הרכב למכור רכבים בתמהיל המבטיח שילוב כלי רכב חשמליים, עד לגמילה מוחלטת מרכבים מזהמים ב-2030. השר שטייניץ הסביר כי "היום רכב חשמלי יקר יותר ב-25-30%, אבל הוא יהפוך ליותר זול, התחזוקה יותר זולה וגם החשמל יותר זול מהדלק. כשיהיו עשרות אלפי רכבים, יהיה קל להגיע למאות אלפים ולמיליונים. רק הפראיירים יסעו בבנזין ובדיזל, אבל הבעיה היא כעת – פריצת הדרך בשבע השנים הקרובות". לדברי אדירי, הכוונה היא להעניק תמריצי מס עד שהיקף השימוש ברכב חשמלי יהיה 25% ואז יתחיל לרדת, אם כי מסגרת "מיסוי ירוק" תפחית את המס על רכבים חשמליים.

car2go. המכונית החשמלית במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).
car2go. המכונית החשמלית במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).

תעשייה

אדירי הסביר כי המדינה תסבסד את חיבור התעשייה לגז טבעי ב-650 מיליון שקלים, במטרה להעלות את הצריכה מ-2 BCM לשנה כיום ל-3 BCM, במטרה לחבר את כל מפעלי התעשייה לשימוש בגז טבעי. ביחס לקצב החיבור הנמוך של מפעלים לגז טבעי אמר אדירי כי לצד התמיכה התקציבית, נדרש להכריז על לוחות זמנים מחייבים לרשות החלוקה. "במקומות בהם לא משתלם, ניעזר בחברה הממשלתית. יש מפעלים שמחוברים ולא צורכים מכל מיני סיבות ואנחנו נסמן שעד 2030 כולם יצטרכו לעבור".

התייעלות אנרגטית

תכנית המשרד היא הפחתה של 16 טרה-וואט לעומת תרחיש "עסקים כרגיל" עד 2030, באמצעות גיבוש תקן לבניה חכמה, יעד של 10%-20% מהבניינים במדינה "מאפסי אנרגיה".

העלות והתועלת

השר הדגיש כי התכנית לא תפגע בביטחון האנרגטי בישראל, תוך הצבת גיבוי מקיף ליכולות ייצור החשמל של ישראל. "התכנית תעלה מיליארדים, כאשר היא כבר מתוקצבת לשנים הקרובות". הפחתת זיהום האוויר צפויה להפחית משמעותית נזקים עקיפים לבריאות הציבור. אדירי הסביר כי "לא חישבנו את הבלו, בהנחה שאולי יוחלף במס מכיוון אחר. הגענו לתחשיב שהתכנית תחסוך כ-5.8 מיליארד שקלים למשק בכל שנה". התכנית אמורה להיות פתוחה לשיתוף הציבור וצפויה להיות מאושרת בממשלה עוד בשנת 2018.

שר האנרגיה שטייניץ בוועידה הלאומית לאנרגיה 27 בפברואר 2018. (צילום: ארז רביב)
שר האנרגיה שטייניץ בוועידה הלאומית לאנרגיה 27 בפברואר 2018. (צילום: ארז רביב)

מי ייפגע?

השר שטייניץ אמר כי יש יבואניות רכב וחברות דלק שצפויות להיפגע מהתכנית, אך אינו מזהה גורם ממשלתי שיתנגד לה, כי היא חיונית לחלוטין מבחינה סביבתית ומועילה מבחינה כלכלית. אדירי הסביר לגבי יצוא הגז "כי עבודת המטה נמשכת קרוב לשנה. התרחיש שעליו התבססנו הוא תרחיש שכולל גמילה מפחם ושימוש בכלי רכב חשמליים. תחשיבי היצוא כוללים את ההנחות של התכנית הזו. הלכנו בקו שמרני ולא חישבנו התייעלות אנרגטית, כך שאין בעיה עם יצוא הגז.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, הגיב לתכנית ואמר כי הוא מברך את שר האנרגיה על הגדרת יעדים סביבתיים שאפתניים המתואמים עם מדיניות המשרד להגנת הסביבה לאורך השנים, בדבר הפחתת השימוש בדלקים מזהמים בישראל.

בהודעת המשרד להגנת הסביבה נאמר כי התכנית מתחברת לצעדים שביצע ומבצע המשרד להגנת הסביבה במטרה להפחית זיהום אוויר, ויהוו חלק מעדכון התכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר לפי חוק אוויר נקי, שהמשרד מכין בימים אלה.

אלקין הוסיף כי "בבוקר שלמחרת פרסום דוח האו"ם בנושא ההתחממות הגלובלית, אני מברך את שר האנרגיה על הצגת מדיניות אנרגיה סביבתית. ניתן להרחיב את היעדים האסטרטגיים למשק האנרגיה הישראלי לעשור הקרוב כך שיכללו: הגדלת השימוש באנרגיה מתחדשת, עידוד המשק להתייעלות אנרגטית ועוד. המשרדים ימשיכו בשילוב מאמצים להפחתת זיהום האוויר ולשמירה על בריאות תושבי ישראל ולצמצום התחלואה והתמותה הנגרמים משריפת דלקים לצרכים שונים".

גם ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, התייחס לפרסום התכנית ואמר כי מדובר ביום חג וכי התרגשות גדולה. "אחרי עבודה מאומצת בשלוש השנים האחרונות הצלחנו להניע את משרד האנרגיה לאמץ את האסטרטגיה שלנו: אפס פחם ותחבורה נקייה. כשנכנסתי למשרד עוד דיברו על הקמת תחנת כוח פחמית חדשה, לא נכנענו, וקידמנו צעדים שיוכחו שכדאי לנוע לאפס פחם ורכבים חשמליים. כל הכבוד לשר האנרגיה, יובל שטייניץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!