דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תכנית שלבים

לומדים מהבית / מורי תכנית שלבים שבתו: "אין גבול לזלזול בילדים החולים ובמוריהם"

לטענת המורים, הנהלת חברת הקבלן 'קדימה מדע' המעסיקה אותם עצרה בטענות שווא את המו"מ על הסכם קיבוצי | משרד החינוך מתנער מאחריות: "תנאי העסקתם נקבעים על ידי קדימה מדע"

מורה ותלמידה בשיעור פרטני (אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: Shutterstock)
מורה ותלמידה בשיעור פרטני (אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: Shutterstock)
דוד טברסקי

מורי תכנית "שלבים", המלמדים ילדים חולים בביתם, שבתו אתמול (רביעי) במחאה על הקפאת המו"מ עימם על הסכם קיבוצי. "אין גבול לזלזול של משרד החינוך בילדים החולים ובמוריהם- אנחנו אחרי החגים ועדיין מורים רבים ללא עבודה ותלמידים רבים ללא מסגרת" נמסר מוועד העובדים, המאוגדים בארגון כוח לעובדים.

העובדים המועסקים כמורי קבלן של תכנית שלבים, מוחים על סירוב לנהל עימם מו"מ על תנאי העסקתם. על פי הוועד, 600 העובדים הכוללים לצד המורים גם קלינאי תקשורת סייעות ועוד, מועסקים כעובדי קבלן ע"י חברת הקבלן "קדימה מדע". בשנתיים האחרונות מנהל ועד העובדים מו"מ מול הנהלת החברה לכינון הסכם קיבוצי. בשבוע שעבר הודיע חברת קדימה מדע כי היא מקפיאה את המו"מ, משום שמשרד החינוך טרם אישר את חידוש הקשר עם קדימה מדע לשנת הלימודים הזו. "מדובר בעיכוב פרודצורלי. האישור ניתן מדי שנה וניתן לבסוף לפני שלושה ימים. משום מה לא טרחה החברה לעדכן על חידוש ההתקשרות. למדנו על כך ממקורת עקיפים. קדימה מדע משתמשת בכל תירוץ בכדי להימנע ממו"מ ענייני" . אומר דרור בן יעקב מורה וחבר וועד.

בתכנית 'שלבים' לוקחים חלק כ-5,000 תלמידים חולים מדי שנה, בהם כאלה הסובלים ממחלות ניווניות, סרטן, בעיות פסיכיאטריות וכן ילדים עם אוטיזם. כ-600 העובדים ובהם מורים, קלינאי תקשורת וסייעות מועסקים באמצעות חברת הקבלן "קדימה מדע". לטענתם, הם לא זוכים לתוספות שכר בגין ותק, לא מקבלים שכר בגין חופשות משרד החינוך ומשרתם אינה מובטחת בין שנת לימודים אחת לאחרת  וזאת בנוסף שלוותק ולניסיון אין משמעות בקריטריון השכר ורבים מהמורים בכל שנה נמצאים ללא ידיעה מתי תתחיל שנת הלימודים.

במסגרת חידוש ההתקשרות נוספו לתקציב התכנית עוד 10 מליון ש"ח. "כל חידוש התקשרות מתבטא בעלייה בתקציב התכנית. בזמן שבתכניות אחרות מקצצים, תקציב התכנית הזו עולה. אבל בה בעת, התבשרנו השנה על קיצוץ כואב של שירותי קדימה מדע לילדים חולים ואיומים של הפסקת השרות לאוטיסטים בקרוב. אז להיכן הולך הכסף?" אומר יניב חדד הורה לילדה הלומדת בתכנית. "לא די בזה שהארגון לא נותן שכר רציף למורים, שכרם השעתי של הסייעים/ות לעומת שכר המורים במיוחד דל מאוד ביחס לשוק העבודה בישראל ולאופי העבודה, מיותר לציין שהן עושות את העבודה הקשה ביותר"

"התקציב גדל אבל משרד החינוך וקדימה מדע לא מסוגלים לתת מענה לבעיה קריטית- גם עכשיו למעלה מחודש לאחר תחילת שנת הלימודים, למאות תלמידים אין מסגרת לימודים, למאות מורים  לא שולמה משכורת כלל או חלקי שכר בלבד, איך אדם אמור לעבור את תקופת החגים העמוסה בהוצאות בשכר שנושק מלמטה לשכר מינימום?" סיפרה אילנה יוחננוב מורה וחברת ועד נוספת.

"הסיפור של עובדי הקבלן הוא סיפורה של ההפרטה במערכת החינוך" מסר מרטין וילר רכז ענף החינוך בכוח לעובדים "המורים הללו חיים ממכרז למכרז, עבור משרד החינוך הם שקופים, לא די בכך שהם מקופחים לעומת ציבור המורים ה"רגיל" מוצא משרד החינוך לנכון ל"הנחית" את המכרז ללא כל הידברות עם המורים ולהתייחס אליהם כסחורה שעוברת מזכיין לזכיין. אנו קוראים למשרד החינוך לקחת אחריות על התכנית החשובה הזו על תלמידיה ומוריה".

בתחילת שנת הלימודים הנוכחית ועד מורי תכנית שלבים השביתו את הלימודים במשך ארבעה ימים  במשך שלוש שעות כל יום "עוד שנה מתחילה וגם השנה השר בנט ומנכ"ל משרדו ממשיכים להתייחס לילדים החולים ומוריהם כילדים החורגים והלא רצויים של מערכת החינוך" נמסר מועד המורות.

ממשרד החינוך נמסר: "משרד החינוך מייחס חשיבות רבה למענה החינוכי שניתן לילדים חולים בביתם. המורים בתכנית זו מועסקים על ידי קדימה מדע ובתוך כך גם תנאי העסקתם נקבעים על ידי מעסיק זה".

"תגובת משרד החינוך וההתנערות שלו מהיבט קביעת תנאי ההעסקה של העובדים, היא שערורייה" אומר וילר. "תנאי ההעסקה נקבעים במכרז, זה תמיד היה כך וגם יהיה. הזכיין רשאי לחרוג ממסגרת המכרז אולם את הבסיס העקרוני קובע המשרד. משרד החינוך הוסיף כעת 10 מיליון ש"ח נוספים לתקציב התכנית, אשר עומד כעת על 60 מיליון ש"ח. עבור מה משמש הכסף הזה? על המשרד להודות כי הוא זה אשר מכתיב את תנאי ההעסקה. אנו דורשים מהמכרז לעמוד מאחורי התחייבויותיו למתן ביטחון תעסוקתי ורציפות זכויות לעובדי תכנית שלבים".

מחברת "קדימה מדע" נמסר בתגובה כי "צר לנו שארגון 'כוח לעובדים' בוחר לשבות ולפגוע בילדים החולים. נשמח לחדש את המשא ומתן עם 'כוח לעובדים' ומשרד החינוך לכשייחתם הסכם הארכה על המשך תכנית 'שלבים'".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!