דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקיפות מיניות

#לא_התלוננתי / עלייה של 50% בפניות למרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

בקו התמיכה לגברים עלו הפניות ב-100% | אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע אמרה: "חשיפה נרחבת מעוררת בנפגעות ובנפגעים רבים הצפה של תכני הפגיעה שחוו"

עלייה של 50% בפניות למרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית (shutterstock)
עלייה של 50% בפניות למרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית (shutterstock)
יהל פרג'

"יש משהו שונה סביב הקמפיין #לא_התלוננתי לעומת ה #me_to" מספרת יעל אפריאט, רכזת החינוך במרכזי הסיוע, ומתנדבת בעצמה בקו הסיוע. "מעבר לקבוצות אוכלוסיה נוספות שבולטות יותר, כמו גברים, נערות ומפורסמים, האווירה סביב הקמפיין הביאה אנשים להגיד 'אני רוצה להתלונן', לאו דווקא למשטרה, אלא 'להשמיע את הקול שלי, אני רוצה צדק והכרה, לספר את הסיפור שלי'"

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, פרסם אתמול (רביעי) נתון המעיד על האפקטיביות של הקמפיין #לא_התלוננתי, לפיו נצפתה עלייה של כ-50% בפניות למרכזים השונים ברחבי הארץ לעומת חודש אוגוסט האחרון. פונות רבות תיארו תחושה של "הצפה", בעקבות החשיפה האינטנסיבית לסיפורי פגיעה. מספר הפניות לקו הגברים הוכפל ביחס לממוצע (עלייה של מעל 100%). נצפתה מגמה של הרחבת פרופיל הגברים שפנו לסיוע – גברים מבוגרים יותר פנו בנוגע לפגיעות שהתרחשו בעברם.

העלייה הגדולה ביותר נרשמה בצ'אט הסיוע, אשר רשם גידול של 140% במספר הפניות, כשחתך הגילים שמאפיין את הצ'אט עומד על 17 עד 30.

מרכז הסיוע בתל אביב מוציא מערכי חינוך למחנכות ואף נפגש בעצמו, בעזרת מתנדבים עם בנות ובני נוער. בשנה האחרונה, סביב קמפיין #me_to ושלל פרשיות בינהן חשיפת ההקלטות של יאיר נתניהו, הוציא מרכז הסיוע בתל אביב מערכים האמורים להתמודד באופן ערכי ופרקטי עם המציאות והדילמות והקשיים העולים ממנה. "ראינו שהאוויר הציבורית בטוקבקים, בתחב"צ, בבתי הקפה, כתגובה לקמפיין התגובות הן עדיין 'למה היא נזכרה עכשיו?', 'למה היא לא שומרת על עצמה?' 'זה מתוך נקמה' – הבעת חוסר אמון די עמוק" אומרת אפריאט על המניע לכתיבת המערך. "בני נוער נחשפים לזה, מההורים ומהמורים, אגב זה לא תמיד מהתנגדות אלא בעיקר קושי לקבל את זה שזו מציאות כל כך נפוצה, אז הבנו שצריך להעביר פה מסר".

"המערך החינוכי שבנינו עוסק ביצירת סביבה חברתית למי שמספר או מספרת שהיא נפגעה מינית. הרבה מהתגובות לקמפיין היו לסביבה, לאנשים הקרובים ולאו דווקא למערכת המשפט או המשטרה. כלומר החשש הוא בעיקר מהסביבה הקרובה, ועם זה רצינו להתמודד. אנחנו יודעות שאף אחד לא רוצה להיות הקורבן, זה שמאשימים אותו במניפולציה, וכל זה בנוסף לתחושות אחרי פגיעה, מציאות שיכולה להניא בנו ובני נוער מלספר, ורצינו לסייע לשבור את קשר השתיקה."

יעל אפריאט, רכזת חינוך במרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית (צילום: באדיבות המצולמת)
יעל אפריאט, רכזת חינוך במרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית (צילום: באדיבות המצולמת)

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אמרה:
"חשיפה נרחבת לתכני פגיעה מינית, כמו זו שחווינו בשבוע האחרון במחאת #לא_התלוננתי, מעוררת בנפגעות ובנפגעים רבים הצפה של תכני הפגיעה שחוו בעצמם/ן, אשר גוררת קושי נפשי ורגשי ולעיתים אף משליכה על יכולת התפקוד. חשוב לציין כי תחושות כאלו הן טבעיות ונורמליות. ב"רגעים" תרבותיים כמו זה, הסטטיסטיקה המוכרת לנו היטב מקבלת פנים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שרבות ורבים נושאים עימם את הפצעים כל הזמן – גם כשהנושא לא בראש הכותרות, וחובתנו כחברה לאפשר להם מזור והכרה."

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית מפעיל קווי חירום, הפעילים 24 שעות ביממה: קו הסיוע לנשים: 1202; קו הסיוע לגברים: 1203; קו הסיוע לנשים ערביות: 04-6566813; קו הסיוע לנשים דתיות: 02-6730002; קו הסיוע לגברים דתיים: 02-5328000.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!