דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

רצח העיתונאי / רצח העיתונאי הסעודי עשוי להביא למשבר ביחסי ארה"ב-סעודיה

זאת בעקבות התבטאויותיהם של בכירים אמריקאים וביניהם סגן הנשיא מייק פנס שאמר כי וושינגטון מוכנה לשלוח צוות FBI על מנת לסייע בחקירת הרצח | ג'מאל חאשוקג'י היגר לארצות הברית מחשש לביטחונו

An activist, member of the Human Rights Association Istanbul branch, holds a poster with a photo of missing Saudi journalist Jamal Khashoggi, during a protest in his support near the Saudi Arabia consulate in Istanbul, Tuesday, Oct. 9, 2018. Turkey said Tuesday it will search the Saudi Consulate in Istanbul as part of an investigation into the disappearance of a missing Saudi contributor to The Washington Post, a week after he vanished during a visit there.   (AP Photo/Lefteris Pitarakis)
An activist, member of the Human Rights Association Istanbul branch, holds a poster with a photo of missing Saudi journalist Jamal Khashoggi, during a protest in his support near the Saudi Arabia consulate in Istanbul, Tuesday, Oct. 9, 2018. Turkey said Tuesday it will search the Saudi Consulate in Istanbul as part of an investigation into the disappearance of a missing Saudi contributor to The Washington Post, a week after he vanished during a visit there. (AP Photo/Lefteris Pitarakis)
אוריאל לוי

פרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול עשויה להביא למשבר בין ארה"ב לסעודיה – כך עולה מהתבטאויותיהם של כמה בכירים אמריקאים ביניהם סגן הנשיא מייק פנס, שאמר אתמול (רביעי) כי וושינגטון מוכנה לשלוח צוות FBI לטורקיה על מנת לסייע בחקירה, שעלולה לפגוע ביחסים האסטרטגיים עם ריאד.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, היה בעבר יועץ של בכירים בבית המלוכה והיגר לארצות הברית מחשש לביטחונו. בשנה האחרונה פרסם חאשוקג'י טורים בעיתון האמריקאי וושינגטון פוסט בהם מתח ביקורת חריפה על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

חאשוקג'י הגיע לטורקיה בה חיה ארוסתו חדיג'ה צ'נגיז. הוא פנה לקונסוליה הסעודית על מנת להשלים את הליך הגירושים מאשתו הקודמת. ארוסתו סיפרה לוושינגטון פוסט כי לא ראתה את חאשוקג'י מאז שהפקיד בידיה את הטלפונים שלו ביום שלישי בצהריים, שעה שיצא לעבר הקונסוליה. זה היה הביקור השני של חאשוקג'י בקונסוליה בתוך ימים, אחרי שנאמר לו ביום שישי שקדם להיעלמותו כי ההליך לא הסתיים ועליו לשוב פעם נוספת.

במאמר דעה שפרסמה אתמול (רביעי) בוושינגטון פוסט קראה צ'נגיז לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ לעזור "לשפוך אור" על הפרשה. היא כתבה כי הייתה משוכנעת שהוא בחיים, אולם התקווה שלה מתפוגגת עם חלוף הימים. טראמפ הביע את דאגתו מהפרשה ביום שני, ואתמול אמר כי ישוחח על כך עם הממלכה הסעודית.

כמה סנאטורים בכירים, בהם לינדזי גרהאם וראנד פול הרפובליקנים, קראו להעניש את ערב הסעודית אם יימצא שהיא אכן אחראית לכך. חבר ועדת החוץ של הסנאט, בוב קורקר, שבפניו הוצג מידע חסוי על המקרה, אמר כי המידע הצביע על כך שחאשוקג'י נרצח. "יש להם הסברים לתת", הוא אמר ביחס לערב הסעודית, אך הוסיף כי הוא אינו ממהר לשפוט את המקרה.

פרטים רבים מהחקירה אודות היעלמות חאשוקג'י פורסמו בשבוע האחרון, אולם אלו לא הוצגו רשמית על ידי ממשלת טורקיה אלא דרך גורמים שתדרכו כלי תקשורת במדינה ובעולם. בין היתר פורסמו פרטים סותרים – תחילה נטען כי חאשוקג'י נרצח בקונסוליה, לאחר מכן נטען כי הוא נחטף, ולבסוף בימים האחרונים נטען כי חולייה של סוכנים סעודים הגיעו לקונסוליה ישירות מסעודיה במטוסים פרטיים, רצחו את חאשוקג'י, ביתרו את גופתו, ומיהרו לשוב לסעודיה. בדיילי סבאח פורסמו היום תמונותיהם ושמותיהם של 15 חברי החוליה, שלפי ההערכות רצחה את חאשוקג'י. אנשים שונים העוסקים בפרשה הצליחו למצוא תמונות של רובם אוחזים בנשק ברשתות החברתיות. בטלוויזיה הטורקית פורסם תיעוד ממצלמות האבטחה, החל מרגע הנחיתה של שני המטוסים הסעודיים בהם הגיעה החוליה, עבור בנסיעה של חברי החוליה לקונסוליה ועד לעזיבת המכוניות החשודות מהקונסוליה באיסטנבול.

אתמול (רביעי) דווח בוושינגטון פוסט כי סוכנויות המודיעין האמריקאיות יירטו תשדורות של גורמים סעודיים ששוחחו על לכידת חאשוקג'י. גורמים טורקיים בכירים אמרו לסוכנות הידיעות' רויטרס' כי אחד ממוקדי החקירה הוא שעון 'אפל' שאותו ענד העיתונאי על ידו כשהוא נכנס לקונסולייה, שעון שהיה מחובר לאחד הטלפונים הסלולריים שהשאיר אצל ארוסתו.

גורם בכיר אמר לניו יורק טיימס כי החוקרים בטורקיה קבעו שההוראה לחסל את העיתונאי הגיעה מהדרגים הבכירים בארמון הסעודי, מאחר שרק הם היו יכולים להורות על מבצע שכזה. לדבריו, היה זה מבצע מורכב ומהיר, שהסתיים בתוך שעתיים מרגע הגעתו של חאשוקג'י לקונסוליה. הגורם הוסיף כי הסוכנים הסעודים ביתרו את גופתו עם מסור שהביאו במיוחד. "זה כמו בסרט 'ספרות זולה'", אמר.

חבריו של חאשוקג'י, שהפגינו בימים האחרונים מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, תכננו לערוך לו הלוויה שלשום. עם זאת, הם ביטלו את תכניתם מסיבה שאינה ברורה עוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!