דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עצרת הזיכרון לרצח רבין

23 שנים לרצח / אדלשטיין לא ינאם בעצרת לזכר רצח רבין

במכתב ששלח אמש (ד') לתנועת דרכנו המארגנת את האירוע, כתב יו"ר הכנסת כי בכוונת גורמים מסוימים "לצבוע את העצרת בצבעים פוליטיים בוהקים" | בדרכנו טענו כי אדלשטיין "מעדיף שיקולים פוליטיים ומעוות את כוונתנו"

ולי אדלשטיין (צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90).
ולי אדלשטיין (צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90).
שי ניר

יושב ראש הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין, הודיע אמש (רביעי) כי לא ישתתף באירוע הזיכרון השנתי לזכר רצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל של תנועת דרכנו.

במכתב ששלח ליו"ר תנועת דרכנו קובי ריכטר, ציין אדלשטיין כי החליט שלא לקחת חלק באירוע על רקע כוונת מפלגות השמאל "לצבוע" את הכיכר בצבעיהן. "חשבתי שכחצי יובל לאחר הרצח הנתעב נוכל לגבור על ההטיות הפוליטיות ולכנס ערב זיכרון מאחד, בו נתמוך יחד בערכים המכוננים של החברה הישראלית: שותפות גורל וייעוד, ערבות הדדית והקפדה על דרכי שלום גם בשעת מחלוקת" כתב, "אך לצערי, נראה שהשעה עוד לא כשרה לכך. משהבנתי שגם השנה מתכננים גורמים מסוימים לצבוע את העצרת בצבעים פוליטיים בוהקים, החלטתי שלא לקחת בה חלק. את דברי הזיכרון הממלכתיים שלי אשמיע במליאת הכנסת, בטקס אותו אנו עורכים בה כל שנה ושנה".

בתנועת דרכנו הזדרזו להגיב למכתבו של אדלשטיין, מהלך שככל הנראה לא יסייע לקרב את ציבור הימין לאירוע, "יו"ר הכנסת קובע כי השעה עדיין לא בשלה לאירוע שמייצג את הערכים המכוננים בחברה הישראלית. למרבה הצער, הפוסל במומו פוסל. החלטתנו לארגן עצרת זיכרון מאחדת, מכילה ומשתפת, נתקלה בהדרה, סילוף העובדות ובהסטת ידנו המושטת מלא אחר מאשר יו"ר הכנסת".

עוד נמסר מדרכנו כי התנועה, "תפעל לקיומה של עצרת ממלכתית לציון יום השנה לרצח רבין, אשר תזכיר את האחריות של כולנו לפעול למען פוליטיקה נקייה מהסתה ואלימות. אנחנו נחושים בדרכנו לגשר, לחבר ולהשמיע את הקול של הרוב המתון. לא חדלנו כאשר בשנה שחלפה זכינו לביקורת משמאל, ולא נחדל כעת כאשר יו"ר הכנסת מעדיף שיקולים פוליטיים, מעוות את כוונתנו ומשיב פנינו ריקם. העצרת תהיה מאחדת ולא מסיתה, מאחה ולא מפלגת, ובעיקר לא מפלגתית או מחנאית. אנחנו מייחלים וקוראים לבואו של ציבור מגוון, רחב, מכל שבטי ישראל ורבדי החברה הישראלית".

העצרת השנתית נוהלה עד לשנת ה-15 למניין הרצח, שנת 2010, על ידי מרכז רבין. במרכז רבין החליטו כי נושא העצרות מיצה את עצמו, ולאחר מכן בשנת 2011 לקחה על עצמה את האירוע עמותת ה-4 בנובמבר, בראשות מי שהפיק את העצרות עם מרכז רבין ובאמצעות תרומות לקחה על עצמה את הארגון. הביקורת המרכזית לה זכו העצרות  עד אותה שנה הייתה בכך שהתמקדו בהצגת רבין כיונה מדינית ותהליך השלום במרכז, תחת להתמודד עם סוגיות ונושאים המאיימים על שלמות החברה הישראלית ועל הדמוקרטיה כמו גילויי גזענות, הטרור היהודי הקרוי "תג מחיר" ופרסומו של הספר הגזעני תחת הכסות ההלכתית – "תורת המלך".

בין השנים 2012 ל-2015, קואליציית זוכרים את הרצח – נאבקים על הדמוקרטיה המשותפת לתנועות הנוער הציוניות וארגונים נוספים ארגנו את העצרת באופן ממלכתי ורחב כך שעם נואמים על הבמה היו מהקשת הפוליטית הישראלית. מאחר והקואליציה הודיעה מראש כי תיקח על עצמה את הארגון רק עד השנה ה-20, מתוך הבנה שיש להרחיב את ציון הרצח לשורה של אירועים ברחבי הארץ, בשנה שלאחר מכן ארגנה את העצרת מפלגת העבודה ובשנה שעברה קיימה את העצרת תנועת דרכנו, שבכוונתה כאמור לקיים את העצרת גם השנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!