דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העולם כמרקחה

העולם כמרקחה / שינה כיוון: הטרוריסט הבכיר לשעבר שמתמודד על הנהגת מחוז בסומליה

שיח' מוח'תאר רובו, הידוע בכינוי אבו מנסור, היה מבוקש על ידי האינטרפול והשלטונות בסומליה, ואף הוצע פרס של 5 מיליון דולר על ראשו | אלא שאז ערק מארגון אל-שבאב הרצחני, וכיום הוא מנסה לעודד אחרים לפרוש

משמאל מוכתר אבו מנסור בימי חברותו בארגון הטרור א-שבאב (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh, File).
משמאל מוכתר אבו מנסור בימי חברותו בארגון הטרור א-שבאב (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh, File).
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

לא כל יום פעיל טרור בכיר מאד לשעבר מתמודד על הנהגת מחוז אוטונומי, אך זה מה שקורה בימים אלו בסומליה. שיח' מוח'תאר רובו, הידוע בכינוי אבו מנסור, הודיע בסוף השבוע שעבר על כוונתו להתמודד על הנהגת המחוז האוטונומי הדרום מערבי של סומליה. זאת, למרות שהממשלה הפדראלית של סומליה פרסמה הודעה האוסרת עליו לעשות כן מאחר והוא עדיין נתון לסנקציות.

שיח' מוח'תאר רובו נולד ב-1969 בחודור שבמחוז באקול השוכן בדרום סומליה. בשנות ה-90 של המאה הקודמת הוא למד משפט אסלאמי באוניברסיטת ח'ארטום שבסודאן. בתחילת העשור שעבר, רובו נלחם באפגניסטן לצד הטאליבאן ולאחר מכן, כאשר שב לסומליה, שימש כסגן המפקד של בתי הדין האסלאמיים, עירוב של גורמים אסלאמיים קיצוניים וצוּפים, ששלטו ברוב שטחה של סומליה מיוני ועד דצמבר 2006. בשל פעילותו, ארה"ב הכניסה אותו לרשימת הטרוריסטים. לאחר התמוטטות שלטון בתי הדין האסלאמיים, רובו היה בין מייסדי תנועת השבאב לוחמי הקודש, או חרכת אל-שבאב אל-מג'אהדין (בקיצור אל-שבאב – אחד מארגוני הטרור הרצחניים והפעילים ביותר באפריקה), ושימש במשך תקופה מסוימת כסגן מפקד וכדובר הארגון. אולם, בשנת 2013, רובו ומספר מנהיגים נוספים התמרדו נגד ההנהגה של אחמד עבדי גודאנה, המכונה מוח'תאר עלי זובייר, שנהרג שנה לאחר מכן, לא לפני שהספיק לדכא את המרידה באכזריות ורובו נמלט למחוז באקול בו נולד.

מוכתר אבו מנסור (צילום: וויקימדיה)
מוכתר אבו מנסור (צילום: וויקימדיה)

בשלב זה, רובו כבר פרש מאל-שבאב יחד עם תומכיו שהתבצרו בג'ונגלים שבמחוז באקול. אל-שבאב תקפו אותם מספר פעמים במטרה ללכוד או להרוג את רובו, אך ללא הצלחה. רובו זכה בתמיכת הקבוצה האתנית עליה הוא נימנה – הרחאנויין, שהינם מיעוט המופלה לרעה בסומליה בשל היותם חקלאים ולא נוודים. בשנת 2017, לאחר שגברו המתקפות של אל-שבאב כנגדו, רובו ניהל מו"מ עם הממשלה הפדראלית של סומליה בנוגע לעריקה לשורותיה. עקב כך, ב-23 ביוני 2017, ארה"ב הסירה פרס על סך 5 מיליון דולר שהובטח לכל מי שימסור מידע בנוגע למקום הימצאו והסירה אותו מרשימת הטרור. ב- 13 באוגוסט 2017, רובו נכנע בפני רשויות הממשלה הפדראלית ובמסיבת עיתונאים שקיים לאחר מכן במוגדישו, בירת סומליה, הוא גינה את אל-שבאב וקרא לחברים בארגון לפרוש ממנו.

הממשלה הפדראלית של סומליה והאמריקאים תלו תקוות רבות בעריקה של רובו ובהתייצבותו הפומבית לצידם. רובו היה בעל הדרגה הבכירה ביותר באל-שבאב שערק משורות הארגון אל חיק הממשלה הפדראלית של סומליה. בשל כך ובשל ההשפעה הרבה שהם ייחסו לו על הלוחמים בתוך ארגון אל-שבאב, הם רצו להשתמש בו על מנת לעודד עריקה של לוחמים רבים ככל האפשר מהארגון ולארגן תחת מנהיגותו מיליציה לוחמת שתהיה דומה ל"אל-חשד אל-שעבי" בעיראק. אולם, הם שכחו שני דברים חשובים: ראשית, רובו כבר פרש מאל-שבאב בשנת 2013 ומאז, השפעתו על הלוחמים בארגון פחתה באופן משמעותי. שנית, רובו נימנה על קבוצה שבטית המופלית לרעה גם במרקם החברתי הסומאלי וגם במרקם החברתי של ארגון אל-שבאב נכון להיום. לפיכך, התקוות שתלו בו ממשלת סומליה וארה"ב לא התממשו. לא כל שכן, אל-שבאב המשיך לתקוף את תומכיו של רובו ונראה כי עריקתו לא השפיעה על לוחמי אל-שבאב לערוק בעקבותיו. נוסף על כך, ארגון אל-שבאב הכריז על רובו בינואר 2018 כעל מרתד (מי שחוזר בו מהאסלאם) שהצטרף לכופרים ולפיכך, ניתן להורגו.

בשבוע שעבר הפתיע רובו את הממשלה הפדראלית של סומליה כשהכריז בפני מאות תומכים בעיר באידואה שבדרום מערב סומליה על רצונו לרוץ למשרת נשיאו של המחוז הדרום מערבי האוטונומי לאחר שלדבריו נענה לבקשות לעשות כן מהאנשים במחוז זה, לרבות כמה מציבור האינטלקטואלים. לדבריו, במידה וינצח בבחירות, הוא יהיה מוכן ליצור קשר חזק עם הממשלה המרכזית. כמו כן, במידה וייבחר, הוא מוכן להילחם נגד אל-שבאב. יום לאחר מכן, ב-5 באוקטובר 2018, משרד הפנים בממשלה הפדראלית של סומליה טען כי רובו אינו יכול להתמודד על משרה ציבורית מאחר והוא נהנה מחנינה נשיאותית והוא עדיין נתון לסנקציות. על פי הצהרת משרד הפנים, "למרות שמגבלות רבות הוסרו מעל מוח'תאר רובו אבו מנסור מאז שנטש את אל-שבאב, מגבלות רבות המשפיעות על חופש התנועה שלו ועל כספיו ומגבלות שנאכפו על-ידי האינטרפול, עדיין נותרו בעינן". אל-שבאב מצדו הגיב מייד וקרא לרובו מרתד החוזר בו מדת האסלאם  והשווה אותו למנהיגים אפגנים של המג'אהדין שחצו את הקווים כמו ברהאן אל-דין רבאני, גולבודין חכמתיאר ועבד אל-רסול סיאף.

מוכתר אבו מנסור בימיו באל שבאב (AP Photo/Farah Abdi Warsameh)
מוכתר אבו מנסור בימיו באל שבאב (AP Photo/Farah Abdi Warsameh)

חשוב לציין כי היחסים בין הממשלה הפדראלית של סומליה לבין חמשת מנהיגי המחוזות האוטונומיים המרכיבים אותה (פונטלנד, גלמודוג, הירשאבלה, ג'ובה לנד והמחוז הדרום מערבי)  נמצאים במשבר חמור במיוחד על רקע חילוקי דעות עמוקים מאד בין הצדדים בנוגע לסוגיות כלכליות, ביטחוניות והתמיכה של הממשל המרכזי בקטר ובתורכיה לעומת תמיכת המחוזות האוטונומיים באיחוד האמירויות ובסעודיה. היחסים בין שני הצדדים מסלימים עוד יותר כעת, בשל חשדם של המחוזות האוטונומיים כי הממשל המרכזי מממן מועמדים שידיחו את נשיאי המחוזות בבחירות הממשמשות הבאות. על כן, מועמדותו של רובו עלולה להתפרש על-ידי תושבי המחוז דווקא כמי שנתמכת על-ידי הממשלה המרכזית.

הבחירות לנשיאות במחוז זה יתקיימו ב-27 בנובמבר. בין המתמודדים הנוספים לנשיאות נמצא גם נשיאה הנוכחי של המחוז הדרום מערבי ויו"ר הפרלמנט הסומאלי לשעבר, שריף חסן שייח' אדאן. נכון לעכשיו, לא נראה כי מוח'תאר רובו עתיד לוותר על רצונו להתמודד בבחירות למרות שהממשלה הפדראלית של סומליה אוסרת עליו לעשות כן. ככל הנראה, פרשיה זו תמשיך להעסיק את סומליה עד לבחירות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!