דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברון

מאז ולתמיד / הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי של 22 מיליון שקל לטובת בניית שכונה בחברון

הקיצוץ בתקציבי 2018-19 יגיע מהשירותים הניתנים לכלל האזרחים, כדי להעבירם לטובת הרחבת הישוב היהודי בחברון | באופוזיציה זועמים | השרים עצמם מתכוננים לבחירות | 'בשלום עכשיו' מבטיחים כי יפנו לבג"ץ אם יצטרכו

יהודים מסיירים בשוק בחברון יחד עם אבטחה של חיילי צה"ל (צילום: נג'ה השלמון / פלאש 90).
יהודים מסיירים בשוק בחברון יחד עם אבטחה של חיילי צה"ל (צילום: נג'ה השלמון / פלאש 90).
שי ניר

ממשלת ישראל אישרה היום (ראשון) קיצוץ בתקציב 13 משרדי ממשלה לטובת הקמת רובע יהודי נוסף בישוב היהודי בחברון בעלות של 22 מיליון שקלים מתקציבים 2018 ו-2019. החלטת הממשלה, אותה קידם שר הביטחון ליברמן, נועדה לצמצם את שטח הבסיס הצבאי 'פלוגת המתקנים' לטובת הרחבת הרובע היהודי. נראה כי ריח הבחירות הכלליות והפריימריז במפלגות עוזר לשרי ממשלת הימין, העומדים בראש משרדים אזרחים, להפנות מתקציביהם לטובת פעולה ביטחונית, תוך העדפה של קבוצה קטנה ומצומצמת על פני מתן שירותים אזרחיים וחברתיים לכלל האזרחים.

"שכונה יהודית חדשה בחברון, לראשונה זה 20 שנה", כתב בחשבון הטוויטר שלו בעקבות ההחלטה שר הביטחון אביגדור ליברמן. "במקום מחנה צבאי נקים שכונה חדשה. במקום מגורי חיילים נבנה 31 דירות, 2 גני ילדים ומעון. אני מודה לרה"מ ולשרים שנרתמו לאישור תכנית 'רובע חזקיהו' שגיבשתי. זהו עוד ציון דרך חשוב בפעילות הענפה שאנו מובילים לחיזוק ההתיישבות ביו"ש, במעשים."

מתוך החלטת הממשלה שצפוייה לעלות.
מתוך החלטת הממשלה שצפוייה לעלות.

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג הגיבה אף היא להחלטה: ״את ההתנחלות בחברון צריך לפנות, בטח לא להרחיב. לא ברור מה עובר בראש של ממשלת פירומנים שהחליטה לנפח את ההתנחלות הכי קיצונית, מסוכנת והרסנית עבור מדינת ישראל. המדינה קונה פח דלק ב21 מליון שח על חשבון תקציבי התרבות, החינוך והחקלאות של כולנו. ככה נראית ממשלה שנערי גבעות שולטים בה ולא אינטרס אזרחי ישראל״.

בארגון 'שלום עכשיו' תקפו בביקורת את החלטת הממשלה ואת ההוצאה הציבורית הצפויה של המהלך: "הממשלה שוב מבזבזת מיליונים מכספי הציבור כדי לרצות מיעוט קטן וקיצוני. הציבור הישראלי מתנגד לבנייה בהתנחלות ההזוייה בחברון אך אלה סדרי העדיפויות המעוותים של שריי הממשלה – ריצוי המתנחלים ושקט פוליטי" ומוסיפים, "ההתנחלות שפוגעת הכי הרבה בשמה הטוב של ישראל היא חברון, ובמקום לפנות אותה הממשלה נכנעת לקיצוניים ונראה שהיא מנסה בכוח לסבך את ישראל ולהרחיק אותנו משלום."

"ממשלה של פירומנים"

גם חברות וחברי הכנסת מהאופוזיציה תקפו את התכנית, ביניהם מי שמחה על עצם הכוונה ומי שקבל על השימוש בכספי המשרדים האזרחיים. ח"כ קסניה סבטלובה (המחנ"צ) אמרה: "משבר הדיור לא נפתר, מחירי הדירות רק עולים והנה נחשפת העדיפות האמיתית של ממשלת ישראל: דיור למשתכן בחברון הממומן על חשבון הציבור שיממן דירות מסובסדות או חינמיות למתנחלים בחברון. הכסף ילקח מתקציבי רווחה, דיור, חינוך ורווחת הציבור". גם ח"כ לאה פדידה (המחנ"צ) יצאה כנגד התכנית, ובחרה לתקוף את שר האוצר כחלון: "שר האוצר משה כחלון יקום מחר בבוקר ויתארגן לקראת יציאתו לישיבת הממשלה השבועית, שבה יאושר קיצוץ רוחבי בגובה 22 מיליון שקל לטובת בניית 31 יחידות דיור ברובע היהודי בחברון. במסגרת ההתארגנות הזו הוא מן הסתם גם יביט בעצמו במראה. האם הוא עדיין יראה שם "שר אוצר חברתי", כפי שהוא אוהב להגדיר את עצמו? ספק רב".

לא אפליה – תיקון

חלק משרי הקואליציה, שמשרדיהם אמורים לממן את הקמת השכונה, בחרו להגיב. "ממשלת ישראל החליטה לבנות שכונה חדשה בחברון, כחלק ממדיניותה להרחיב ישובים ישראלים ביו"ש לאחר שנות הקפאה רבות", מסר משרדה של שרת המשפטים שקד.  "במקרה הספציפי של חברון, חובת הממשלה לחזק ולבסס את הישוב היהודי בחברון מעוגנת בשורת החלטות ממשלה קודמות, כולל החלטה שהתקבלה בצמוד לחתימה על הסכם חברון.

מכיון שבחברון מלאי הקרקעות להרחבת הישוב מצומצם ביותר (בגלל הסכם חברון שבו הועברו רוב אדמות המדינה בעיר לרש"פ), נוצר צורך לפנות ולצמצם במקצת בסיס צבאי סמוך, שיושב בחלקו הקטן על חלקת-קרקע הרשומה בבעלות יהודית (של הרבי מלובביץ' ז"ל) כדי לאפשר מיצוי מלא של חלקת הקרקע שבבעלות יהודית. הממשלה התגייסה תקציבית למימון התכנון והבניה מחדש של המחנה הצבאי, על מנת לאפשר את בניית השכונה. אין כאן העדפה של הישוב היהודי בחברון, אלא להפך: תיקון עוול מתמשך שנוצר בעקבות הסכם חברון ובעקבות ההקפאה רבת השנים.

מדיניות הממשלה להרחיב את הישוב היהודי בחברון עיר האבות, היא זכות וחובה לאומית ואזרחית,  ומחייבת מאמץ מיוחד, ושרת המשפטים איילת שקד גאה להיות חלק ממאמץ זה. לפיכך התגייסו למאמץ זה משרדי ממשלה רבים, כולל המשרד בראשותה."

גם בלשכת שר התיירות יריב לוין בחרו לספר כי מדובר בתיקון עוול, ולא העדפה: "ממשלת ישראל החליטה לממן את התכנון והבניה מחדש של המחנה הצבאי, על מנת לאפשר את בניית השכונה. מדובר בתיקון עוול מתמשך שנוצר בעקבות הסכם חברון ובעקבות ההקפאה רבת השנים. ממשלת ישראל מחוייבת ערכית להמשך בניינה של עיר האבות. מדיניות הממשלה להרחיב את הישוב היהודי בחברון עיר האבות, היא זכותנו וחובתנו, ועל כן התגייסו למאמץ זה משרדי ממשלה רבים, כולל משרד התיירות."

שר אורי אריאל החקלאות, שמשרדו אמור לקצץ מליון וחצי מתקציבו כדי להעבירם לביצוע הפרוייקט, מסר: "כחלק ממדיניות הממשלה להרחיב את ההתיישבות בארץ ישראל בכלל וביו"ש בפרט החליטה הממשלה לבנות שכונה חדשה בחברון. כממשלת ישראל עלינו להמשיך לחזק את היישוב היהודי בחברון ולפעול כחלק מהסכם חברון. כפי שאמרתי בעבר, התושבים הערכיים של היישוב היהודי בחברון הם נכס לעם ישראל כולו. לצערינו אין בחברון קרקעות רבות לשימוש ולכן יש צורך לצמצם בסיס צבאי באופן מינורי. הבסיס הצבאי יושב בחלקו הקטן על קרקע אשר רשומה בבעלות יהודית של הרבי מלובביץ' ז"ל. הממשלה מבינה את הצורך להרחיב את היישוב היהודי ולכן התגייסה תקציבית למימון התכנון והבניה מחדש של המחנה הצבאי, על מנת שיתאפשר לבנות על החלקה בבעלות יהודית. לאחר עוול ההיסטורי שנעשה בעקבות הסכם חברון יש הכרח להרחיב את היישוב. בעקבות האירועים הקשים של השבועות האחרונים – בבניין הארץ ננוחם."

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "כיתר משרדי הממשלה האחרים, משרד החינוך מקצה את חלקו התקציבי לשם פינוי הבסיס הצבאי והסדרת השכונה למגורים, לרבות הקמת מוסדות חינוך".

שאר המשרדים לא העבירו תגובה עד פרסום הכתבה.

בשלום עכשיו יעתרו לבג"ץ, אם יצטרכו

בשלום עכשיו מדגישים כי מדובר בהקצאה תקציבית יוצאת דופן לצורך פרוייקט בניה שכן וכי "לא המדינה אמורה לממן את הפרויקט אלא מי שאמור לבנות את הדירות. הפרוייקט המתכונן "רובע חזקיה" שוכן בלב העיר הפלסטינית חברון, בשטח שנתפס ע"י צה"ל לצרכי ביטחון והוקם בו בסיס צבאי. כדי לאפשר את הבניה נדרשת הזזה של הבסיס הצבאי בעלות של 21.6 מיליון ₪, שימומן כאמור על ידי משרדי הממשלה ועל חשבון משלם המיסים הישראלי".

עוד מציינים בשלום עכשיו כי השטח שימש עד שנות ה-80' כתחנה המרכזית של חברון הפלסטינית, והוא נתפס מטעמי ביטחון לצורך הקמת בסיס צבאי להגנה על המתנחלים בעיר. לדברי הארגון, ככל שמסתיים הצורך הביטחוני, לפי החוק, הקרקע צריכה לחזור לרשות בעלי הזכויות בה, ועיריית חברון נחשבת דיירת מוגנת שחוכרת את הקרקע. השטח היה בבעלות יהודים לפני 1948 אך הוא הושכר בדיירות מוגנת לעיריית חברון ע"י הירדנים, ולאחר מכן ע"י הממשל הצבאי הישראלי. שלום עכשיו הגישה ערר על התכנית ומהתנועה נמסר כי במידה והערר יידחה בכוונתה לעתור לבג"צ כנגד התכנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!