דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מאבק באקדמיה / הסגל הזוטר באונ' ת"א וב"ש שובת: "לא דורשים צ'ופרים, אלא שכר הוגן"

השביתה - עקב קפאון במו"מ לחידוש ההסכמים הקיבוציים עם המרצים | הדרישות המרכזיות - בטחון תעסוקתי למרצים שחלקם מפוטרים מדי סמסטר, וצמצום פערי שכר | גם הסגל הזוטר בחלק מהמכללות מאיים לפתוח בשביתה בשבוע הבא

אוניברסיטת תל אביב (דוג'רית  ויקימדיה)
אוניברסיטת תל אביב (דוג'רית ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ספי קרופסקי
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

שנת הלימודים האקדמית לא תיפתחת מחר (שני) באוניברסיטאות תל אביב ובן גוריון בנגב. ארגוני הסגל האקדמי הזוטר במוסדות אלו הודיעו על פתיחה בשביתה בלא הגבלת זמן, במחאה על היעדר התקדמות ממשית במו"מ לחידוש ההסכמים הקיבוציים עמם. גם ועדי המכללות המתוקצבות עשויים לשבות אף הם בעוד כשבוע.

הוועדים דורשים עיגון ביטחונם התעסוקתי של עובדי הסגל הזוטר, המהווים את רוב הסגל האקדמי באוניבסיטאות. בנוסף דורשים הוועדים העלאה משמעותית של שכר המסטרנטים, הנמוך משכר המינימום, וצמצום הפער בינו לבין שכר הדוקטורנטים, יחד עם התאמה בין היקפי המשרה לשעות העבודה בפועל ודרישות נוספות.

ארגוני הסגל הזוטר סבלו במשך שנים מתנאי העסקה ירודים, משכר נמוך ומהיעדר ביטחון תעסוקתי. הוא התאפיין בעיקר בכך שאנשי ההוראה המהווים לרוב חלק ניכר מסגלי ההוראה באוניברסיטאות, מפוטרים בסיומם של הסמסטרים מבלי לדעת כלל אם יועסקו שוב בסמסטר הבא.

חלק ניכר מהמוסדות הבינו כי המצב הנוכחי לא יכול להימשך כך, והחלו במגעים מול הארגונים על הסכמים קיבוציים. עד כה כבר נחתמו שני הסכמים בין ארגוני הסגל הזוטר לבין האוניברסיטאות העברית ובר אילן. ההסכמים אושרו על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר, ולוו על ידי הוועדה לתכנון ותקצוב במל"ג (המועצה להשכלה גבוהה). גם הטכניון נמצא במגעים מתקדמים מול הארגון.

אלא שבתל אביב ובבן גוריון טוענים הארגונים כי המגעים תקועים בשלב זה, ולכן החליטו להשבית את עבודתם עד להודעה חדשה. בנוסף לשביתה, באוניברסיטת תל אביב יקיים הארגון משמרת מחאה מחוץ למוסד בין 9:00 ל-11:00 בבוקר. באוניברסיטת בן גוריון התקיימו באחרונה אספות עובדים ונתלו כרזות ברחבי הקמפוסים.

"במשך ארבעה חודשים האוניברסיטה מסרבת להיפגש איתנו; במקביל, הם מנסים ללחוץ עלינו לחתום על הסכם בעייתי ביותר שנחתם בבר אילן ובאוניברסיטה העברית, שגובש מאחורי הגב שלנו" טענו בוועד הסגל הזוטר באוניברסיטת תל אביב, המקיף כ-5000 עובדים. "ההסכם מרע את המצב הנוכחי, סעיפים שונים בו עלולים לעלות לחברי הארגון מאות שקלים בחודש. ההסכם עומד בניגוד לחוקי העבודה וכולל הימנעות מתשלום עבור ימי מחלה, אבל, תאונה, מצב ביטחוני ועוד". עוד נמסר כי הארגון "מוכן לשבת למו"מ כנה ומרתוני, כולל בסוף השבוע החולף, מתוך מטרה למנוע את השביתה ולפתור את המשבר שפוגע בראש ובראשונה בסטודנטים. עד כה, הבקשות למו"מ מרתוני שכזה לא נענו".

״השביתה שאנו יוצאים אליה מחר היא לא על צ׳ופרים או מותרות, אלא על ביטחון תעסוקתי ושכר הוגן" מסר יו״ר הסגל הזוטר באוניברסיטת בן-גוריון, עמית שמרת. "איפה נשמע הדבר שעובד במוסד אקדמי המבקש להיות בחזית המחשבה החופשית והנאורות, לא יזכה לימי מחלה ואבל, או יפוטר ללא הליך שימוע הוגן? זה לא רק שערורייתי אלא בלתי חוקי. אנו ערים למשמעות השביתה עבור אלפי הסטודנטים, אך נשבות ככל שיידרש בדיוק כדי שנוכל להבטיח שייהנו מהוראה איכותית וממרצים שמתפרנסים בכבוד״. הסגל הזוטר בבן גוריון מקיף כ-2,500 עובדים, 75% מהסגל האקדמי.

שורה של ראשי מחלקות ותכניות בפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן-גוריון פרסמה הודעת תמיכה במאבקם של עובדי הסגל הזוטר: "המרצים מהחוץ, הדוקטורנטים והמסטרנטים הם חלק מהקהילה האקדמית שלנו, ותרומתם להוראה ולמחקר מרכזית. שיפור מעמדם ותנאיהם הוא לטובת כולנו, הסגל הבכיר, האוניברסיטה והסטודנטים" כתבו.

אנו, ראשי מחלקות ותכניות בפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן-גוריון מבקשים להביע סולידאריות עם עמיתינו מהסגל הזוטר…

Posted by Guy Ben-Porat on Wednesday, October 10, 2018

מהנהלת אוניברסיטת תל אביב נמסר כי במסגרת המגעים מול הארגון הוצעו פתרונות רבים, וכי ההנהלה "סבורה, כי ארגון הסגל הזוטר היה פועל נכונה אילו היה נמנע מקיום השביתה, וזאת לנוכח ההתקדמות הרבה במשא-ומתן ורצון הצדדים להמשיך לקיים משא-ומתן רצוף, וכמובן שגם לאור נזקיה של שביתה כזו לאוניברסיטה, לסטודנטים ולחברי הסגל". תגובת הנהלת אוניברסיטת בן גוריון תתפרסם כשתתקבל.

איום שביתה גם בסגל הזוטר במכללות

במקביל הפורום המתאם של ועדי הסגל הזוטר במכללות המתוקצבות הודיע כי  בכוונתם לנקוט שביתת אזהרה בת שבוע במכללות ספיר, כנרת, המרכז האקדמי רופין, סמינר הקיבוצים, המכון הטכנולוגי חולון, אחווה, ואשקלון החל מראשון הבא ה-21 לחודש, שבחלק מהמכללות אלו מהווה תאריך פתיחת שנת הלימודים. מזה שנה שמתנהל מו"מ בין הפורום לאוצר על תנאי עבודתם, אולם טרם הושגה הבקעה.

"לצערנו במקום להתקדם במו"מ ולתקן עוולות של שנים, בוחרים באוצר להציג את סגלי ההוראה במכללות כמי שמעוניינים לקבל יותר תמורת פחות עבודה" אמר שגיא מעיין, חבר הפורום ומרצה במכללת ספיר. "האוצר מציג מצג שווא לפיו סגל ההוראה מעוניין להשוות את תנאיו לאלו של תלמידי המחקר, במקום לתקן 25 שנה של אפליה בין סגלי הוראה שמבצעים את אותה עבודה בדיוק".

הפורום המתאם דורש תיקון של אפליה מתמשכת והשוואת תנאים בין עמית ההוראה לבין עמיתי ההוראה באוניברסיטאות. פערי השכר לדבריהם מגיעים לכ-40% על אותם היקפי משרה. כמו כן, על פי רוב מפוטרים חברי הסגל הזוטר מדי סמסטר, אינם מקבלים שכר ארבע חודשים בשנה, ואינם נהנים מכל תוספת ותק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!