דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הבחירות המקומיות / בעלי המלאכה: נפסיד מהשבתון בבחירות המקומיות כ-200 מיליון ש"ח

בהתאחדות המלאכה והתעשייה מעריכים כי 40% מהעובדים יבואו לעבודה ביום הבחירות, ויהיו זכאים לשכר מוגדל | לטענתם, השבתון מפלה את העצמאים ומשליך עליהם את ההפסדים ללא מנגנון פיצוי

שער סגור. צילום: publicdomainpictures.net.
שער סגור. צילום: publicdomainpictures.net.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בהתאחדות המלאכה והתעשייה מזהירים כי יום השבתון בבחירות לרשויות המקומיות יפגע בעסקים ובמפעלים הקטנים, בהיקף של כ-200 מיליון ש"ח. בהתאחדות, המייצגת כ-40 אלף עסקים ומפעלים בתחומי המתכת, חשמל, טקסטיל, מאפיות ועוד, אומדים הפסד של 128 מיליון שקלים בגין אבדן הפדיון היומי, 35 מיליון שקלים בגין תשלום תוספות השכר לעובדים שיעבדו ביום הבחירות ו-25 מיליון שקלים בשל השבתת אמצעי הייצור.

על פי הערכת ההתאחדות 40% מהעובדים יבואו לעבודה במידה ובעל העסק יפתח את שעריו ביום זה, מרצונם החופשי. לעובדים אלו יידרשו המעסיקים לשלם שכר כפול. לטענת ההתאחדות, משמעות הדבר היא כי גם חלק מסוים מציבור העובדים סבור שאין לפגוע בפעילות הכלכלית במשק ביום הבחירות.

בחירות, ארכיון. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
בחירות, ארכיון. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

לטענת ההתאחדות מדובר בפגיעה נוספת בתעשיה הזעירה, לצד העלאת שכר המינימום והארכת ימי החופשה, והיא מתרחשת בסמוך לחגי תשרי המרובים. עוד הדגישה כי עלות יום השבתון נופלת כולה על כתפי המעסיק מבלי יכולת לתבוע פיצוי אלטרנטיבי מהמדינה שקבעה נוהג זה, וכן כי השבתון יוצר אפליה בין ציבור השכירים והעצמאיים ביחס לקיומו של מנגנון פיצוי הנותן מענה למצב זה.

זו הפעם הראשונה מזה 37 שנים בה יחשב יום הבחירות לרשויות המקומיות כיום שבתון, בדומה ליום הבחירות הכלליות, בעקבות חקיקה שהוביל שר הפנים לשעבר גדעון סער ב-2014. מטרת צעד זה הייתה לעודד את ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות. ב-1978 עמדו אחוזי ההצבעה לרשויות המקומיות בישראל על 83%, ובבחירות שהתקיימו ב-2003 נרשם השיא השלילי בשיעורי ההצבעה – 49% בלבד. בבחירות הקודמות שהתקיימו ב-2013 הצביעו 68% מבעלי זכות ההצבעה.

"נתוני ההצבעה מלמדים על אחוזי השתתפות נמוכים יחסית של התושבים בבחירות אלה הנובעת ממספר גורמים אשר יום השבתון הוא אחד מהם" מסר משרד הפנים עם חקיקת החוק. "אחוזי הצבעה נמוכים גורמים באופן ישיר לירידה בלגיטימציה של ההנהגה העירונית בירידת הסף למנדט ועל כן לקושי רב בניהול המערכת המוניציפלית. כמו כן, ישנו קושי לוגיסטי בכל הקשור ביום הבחירות בכל הקשור במערכת החינוך והצבת הקלפיות בשטח בתי הספר וקיום לימודים במקביל".

הטענה הנפוצה של מתנגדי יום השבתון היא כי ההצבעה עצמה אינה ארוכה, ועובדים יכולים להצביע לפני או אחרי יום עבודתם. אולם, חלק ממטרתו של יום השבתון היא לאפשר לעובדים לממש מידה גבוהה יותר של מעורבות, ולהשתתף ביום הבחירות גם בקמפיינים של המועמדים השונים, בהמרצת מצביעים ובוועדות קלפי.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!