דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הילדה שלי הפכה למפלצת?!

"הילדה שלי הפכה למפלצת", היא אמרה לי בקול שבור. "פעם יכולתי לשלוט בה, במצב, במה שקורה… ועכשיו – כל הזמן מלחמות. לא רוצה לאכול, לא רוצה ללכת לישון, להתקלח, להתלבש… כלום!".

"המפלצת" המדוברת היא קטנטונת בת שנתיים וחצי. ואני אגלה לכם סוד קטן… מעולם אמא שלה לא "שלטה" בה. נכון. הייתה אשליה של שליטה כי היא הייתה תלויה בהוריה בכל, אבל אם תחשבו על זה – גם תינוק בן יומו "מפעיל" אותנו כרצונו: הוא רעב – הוא בוכה, ואנחנו מיד מגיבים לכך.

תינוקות זקוקים לנו כמעט במאה אחוז עם הולדתם, ותפקידנו ללמדם, ולעזור להם לרכוש מיומנויות נוספות כל הזמן, עד הגעתם לבגרות ולעצמאות מלאה.

הורים רבים חווים את העקשנות וה"מרד" של בני השנתיים כתקופה קשה ומתסכלת, כשבעצם, אנחנו אמורים לשמוח על כך שהילד הופך עצמאי ודעתן יותר. אז מה עושים?

הצעד הראשון הוא לעשות רשימה של כל הדברים, קטנים כגדולים, עליהם אתם רבים – מקלחת, צחצוח שיניים, הבגדים בבוקר, הפיג'מה בערב וכו'. מחקו את כל אלו שאתם מוכנים להתגמש בהם די בקלות. סביב נושאים אלו עדיף כלל לא להתחיל במריבה עם הילד, כי יש סיכוי גדול מאוד שאחרי שתריבו, תכעסו, הוא יבכה, והיחסים יתקלקלו, תמצאו את עצמכם מוותרים ומסכימים עם מה שהקטן ביקש.

עכשיו הקיפו בעיגול את הדברים שבשום אופן אינכם מסכימים להם, למשל: הילד לוקח כיסא ושם אותו ליד החלון כדי לראות טוב יותר את הגינה למטה… או הילד מטפס על הספרייה…. בנוגע לדברים כאלו אשר ברור לנו שאין מצב שנתגמש בהם, המסר שלנו יהיה מאוד ברור. אנחנו נסביר למה אנחנו לא מרשים ל… ונמנע בתקיפות מהילד מלעשות אותם, תוך אמפטיה אך באופן נחרץ.

ואז, מה אנו עושים עם מה שנשאר?

– דברו עם הילד והסבירו את ההיגיון מאחורי הדברים.
– אפשרו שתי בחירות: את רוצה חביתה או פסטה לארוחת ערב?? לילד קטן קשה יותר עם שאלות פתוחות.
– עודדו את הילד לעזור במטלות הבית השונות ולעשות דברים באופן עצמאי (גם אם זה לא נעשה בדיוק כמו שאתם אוהבים את זה…)
– לפעמים שחרור קטן עושה ניסים. למשל, מריבות בנושא המקלחת יכולות להיעלם, אם מאפשרים לילד לבחור יום אחד בשבוע בו הוא לא מתקלח. הילד מרגיש שהוא עצמאי לבחור את היום האמור וזה מיד מוציא את הלחץ מהעניין.

זו אינה מלחמה. אין פה מכניע וכנוע, מנצח או מפסיד. זה רק אנחנו, והילד האהוב שלנו שמנסה "להתגלח" על החיים, במקום הכי בטוח ומגן מבחינתו. ותפקידנו הוא להכין אותו לחיים האלה וללמדו בתהליך: גמישות, שיתוף פעולה, הקשבה, התחשבות, וגבולות מתוך הרבה אהבה.

• טיפ קטן מעולם המיינדפולנס – רגע אחד לפני שאתם יוצאים מהרכב לקחת את הקטן מהגן, או נכנסים הביתה מהעבודה – שבו, עצמו עיניים, ותרגלו עשר נשימות בספירה עד חמש לכל נשיפה ונשימה. נקו את הראש מטרדות היום והכינו עצמכם להיות רגועים וקשובים לשעות שעוד לפניכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!