דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

סודוקו ברכבת / בעקבות המחאה: הרכבת תוסיף 4 נסיעות בקו ת"א-צפון בשעות העומס

מאז פתיחת הקו לירושלים, בוטלו 20 נסיעות ביממה עקב מחסור בקרונות ניהוג | בגלל עיכובים באישורי ההזמנה, תיאלץ הרכבת להתמודד עם "שמיכה קצרה" של אותם קרונות עד אמצע 2019

הרכבת החדשה בתחנת יצחק נבון בירושלים 20 בספטמבר 2018 (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)
הרכבת החדשה בתחנת יצחק נבון בירושלים 20 בספטמבר 2018 (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות טענות קשות על הפחת הרכבות לצפון ועומס אדיר בקווי הרכבת בין חיפה לתל אביב, הודיעה אתמול (שני) הרכבת על הוספת 4 רכבות ביממה, במקטע בו נמצאים ביקושי השיא, בבוקר ובצהריים. מקבוצת המחאה החדשה "מחזירים את הרכבות לצפון" נמסר כי מדובר ב-4 נסיעות בלבד, מתוך 20 שבוטלו, ומגייסים כסף למען הגשת עתירה לבג"ץ בנושא. בעקבות עיכובים באישור בקשות הרכבת, רק באמצע 2019 צפויים להגיע הקרונות שיאפשרו לרכבת ישראל להגביר את מספר הרכבות, ולא רק להסיט נסיעות מאזור אחד לאחר.

רכבת ישראל נמצאת בין הפטיש לסדן, כאשר מחד משרד התחבורה תובע ממנה פתיחת קווים חדשים, ומנגד היא סובלת ממחסור מיידי בקרונות ניהוג, הדרושים לנהיגת הרכבת כאשר הקטר נמצא מאחור. ברכבת ישראל מסבירים, כי הביקושים לנסיעה ברכבת עולים באופן אוטומטי בכל פתיחת קו או תחנה, בשל חוסר באמצעי תחבורה ציבורית נוספים כמו רכבות קלות או אוטובוסים יעילים. אף על פי כן, טוענים הונסעים, כי ההחלטה על הלו"ז החדש, מאמצע ספטמבר, בו נגרעו כ-20 רכבות ביממה במקטע העמוס ביותר – חיפה – ת"א, גורמת לסבל עצום בשעות העומס, ובייחוד לפגיעה בנוסעים שלא יכולים או אינם מוכנים להידחק בכח לקרונות הצפופים בשעות אלו. לרכבת ישראל אין כמעט מרחב תמרון, כאשר קטרי הרכבת כבר סוחבים יותר קרונות ממה שיועדו לכך במקור, וכל תוספת של רכבות לטובת אזור אחד מחייבת הפחתה בתדירות הרכבת בקו אחר – "משיכת שמיכה" שהינה קצרה מדי מכדי לספק את הביקושים בכלל הקווים.

פתיחת תחנת רעננה מרכז, 2 ביולי 2018 (עמוס בן גרשום, לע"מ)
פתיחת תחנת רעננה מרכז, 2 ביולי 2018 (עמוס בן גרשום, לע"מ)

כעת, מודיעה הרכבת על הקלה במצב, בדמות 2 נסיעות נוספות ביממה בבוקר ועוד 2 נסיעות נוספות בצהריים. באשכול רשויות גליל מערבי מברכים באופן מסוייג על החלטת החלטת רכבת ישראל לתגבר את הרכבות לצפון: " התוספת באה לאחר מחאה ציבורית רחבה של תושבי הצפון בשבועות האחרונים על מצב הנסיעות מנהריה למרכז, לאור עומסים חריגים ברכבות שהובילו לעיקובים ולתנאי נסיעה קשים. אנחנו מברכים את רכבת ישראל על ההתעשתות בנושא על אף שהיא נעשית באיחור משמעותי", אומרת מנכ"לית אשכול רשויות גליל מערבי, יעל רון. "ובכל זאת עדיף שהתיקון יגיע מאוחר מאשר לעולם לא. יחד עם זאת התוספת של ארבעת הקווים לא מספקת את התושבים, מדובר בעלה תאנה לאור הקיצוץ המסיבי שנעשה ברכבות לפני כן. אנחנו לא ננוח ולא נפסיק למחות עד שיוחזרו כל הקווים לצפון והשירות לציבור ישתפר".

במטה המאבק "מחזירים את הרכבות לצפון" הכולל פעילים חברתיים וארגוני תחבורה ציבורית הוחלט להמשיך בכל צעדי המחאה ובכלל זה המשך גיוס כסף לבג"צ נגד שר התחבורה וקיום ההפגנה המתוכננת ליום חמישי בשעה 18:30 בתחנת הרכבת חוף הכרמל בחיפה.

יום ראשון עמוס ברכבת ישראל, 12 באוגוסט 2018 (צילום: shutterstock).
יום ראשון עמוס ברכבת ישראל, 12 באוגוסט 2018 (צילום: shutterstock).

מחאה זו צברה תאוצה, לאור העובדה כי הקו המהיר מירושלים לת"א, נפתח בינתיים רק באורח מוגבל עד נתב"ג, ומחייב הרשמה בראש. בהתאמה – התפוסה בו נמוכה, בעוד העומס עלה במקטע הכי צפוף בישראל. קו זה הינו קו חשמלי, כאשר הרכבת עצמה מקבלת חשמל ללא גנרציה משל עצמה, אלא דרך אספקת חשמל מהקו עצמו. אתמול, בעקבות תקלה במסילה שחייבה הפסקת חשמל לצורך תיקון הקו, הופסק גם החשמל לרכבת אשר עמדה בתחנה עם הנוסעים בתוכה. לרכבת ישראל יש תכניות להפיכת יותר ויותר קווים לחשמליים בעתיד, תוך הגברת התלות ברשת החשמל, לעומת כיום, בו קטר הרכבת מייצר גם חשמל בעבור התאורה, המיזוג והשקעים לרווחת הנוסעים ברכבת.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!