דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

המלחמה בעישון / חפיסות הסיגריות יהיו אחידות, יכללו את שם המותג ואזהרה

כך הציע אתמול (ב') סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן בדיון ועדת הכלכלה על החוק להגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי טבק | ח"כ גליק: "כל שעה מת אדם בישראל בגלל עישון, אנחנו רוצים למנוע כל דבר שמדרדר בני נוער לעישון"

חפיסת סיגריות. אילוסטרציה (צילום: Shuttersotck)
חפיסת סיגריות. אילוסטרציה (צילום: Shuttersotck)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, הקדישה את הישיבה הראשונה של כנס החורף אתמול (שני) לדיון בהצעת היו"ר כבל וח"כ יהודה גליק להכין לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק הגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק, על מנת לאסור פרסום מוצרי טבק ולהגביל את שיווקם. סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), שהשתתף בדיון, הציע כי כל חפיסות הסיגריות שיימכרו בישראל יהיו אחידות ויכללו רק את שם המותג ואזהרה.

כיום קובע החוק הגבלות מסוימות על פרסום מוצרי טבק, וחברי הכנסת מציעים לאסור את הפרסום כליל ולהגביל את שיווקו. לפי ההצעה שאישרה הוועדה לקריאה ראשונה, פרסום מוצרי עישון ייאסר, למעט חריגים מצומצמים בעיתונות המודפסת – ובלבד שבצמוד תהייה מודעת אזהרה בגודל זהה. כמו כן הוטלו הגבלות על שיווק ובכללן איסור הצגת מוצרי עישון – והם יחולו גם על הדיוטי-פרי, ואושר הסעיף המגביל את כמות הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות. עוד אושר כי חברות שיפרו את העבירות החמורות בחוק צפויות לקנס של כ-450 אלף שקל.

היועץ המשפטי של הועדה אמר בדיון שהצעת החוק לא כוללת מתן סמכויות למפקחים מטעם משרד הבריאות. על עניין הפיקוח אמר סגן השר שהוא תומך אבל שהתקציב לכך צריך להיות בסעיף תקציבי מול האוצר ולא כחלק מתקציב משרד הבריאות.

בעניין החרגת העיתונים אמר סגן השר ליצמן כי הוא לא רואה סיבה לסגת מסיכומים שהשיג בעבר. ח"כ בן ראובן ציין כי המלחמה שלו היא על בני הנוער, שהיום מעשנים סיגריות מגולגלות, כדי שלא יתחילו בכלל לעשן. היו"ר כבל אמר כי מבחינתו חפיסות הגלגול הן כמו חפיסות סיגריות.

כאמור, במהלך הדיון אמר ליצמן כי הוא מציע שחפיסות הסיגריות יהיו בצבע אחיד והדבר היחיד שיהיה כתוב עליהן זה אזהרה ושם המותג, ללא תמונות. לדבריו, "לחייב את החברות כיתוב עם הסכנות בעישון, אני חושב שזה גם יוסיף, לא יודע כמה זה יעזור. אם יתחילו לצעוק שזה יקר אין לי בעיה להעלות את המחיר של הסיגריות, זה לא ענייני זה עניינו של שר האוצר".

בתשובה לשאלתו של ח"כ יהודה גליק מדוע לא לשים על הקופסאות תמונות גרפיות שמראות איברים בגוף של אדם מעשן, אמר ליצמן כי "אני חושב שזה לא אסתטי. השלב הבא הוא שישימו על סוכר תמונות של אנשים חולי סכרת קטועי רגליים". ח"כ כבל אמר שמבחינתו הצבע האחיד היא פשרה, אבל הוא מוכן לשקול אותה בחיוב.

היועץ המשפטי של חברת פיליפ מוריס, עו"ד דוד קינן, טען כי משרד הבריאות מסרב להיפגש עם נציגי החברות וקרא לאמץ חקיקה אירופית שעושה אבחנה בין סיגריות לסיגריות אלקטרוניות. ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) ציין כי האובססיה נגד כל סוגי העישון לא לרוחו ומנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, התפרץ לעברו בקריאות כי התחשבות בעמדת נציגי חברות הטבק פוגע באינטרס הציבורי. לאחר חילופי דברים בניהם הוצא גטניו לזמן קצר מהישיבה.

ח"כ גליק אמר כי תעשיית העישון היא "תעשיית רצח" וכמו שאין גבול לרדיפה אחר המחבל שביצע את הרצח באזור התעשייה בברקן "כך אין גבול לרדיפה אחרי תעשיית הרצח". לטענתו, "כל שעה מת אדם בישראל בגלל עישון ואנחנו רוצים למנוע כל דבר שמדרדר בני נוער לעישון".

היו"ר כבל ביקש מנציגי משרד הבריאות להיפגש עם נציגי כל החברות, על מנת לשמוע את טענתם אך להשאיר את ההחלטה בידי חברי הכנסת. במהלך הדיון היום אישרה הוועדה מספר סעיפים בהצעת החוק והיו"ר כבל הבהיר כי בכוונתו לסיים את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית כבר בישיבה הבאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!