דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זיהום אוויר

הגנת הסביבה / "רותם אמפרט" בראש טבלת הזיהום, (בין היתר) בשל הדליפה בנחל אשלים

מפעלי בז"ן במפרץ חיפה הגיעו השנה "רק" למקום השני ברשימה המפוקפקת | מבין חברות הדלק שנבדקו, סונול התבלטה לטובה | הדו"ח בוחן רק חברות בבעלות ממשלתית או ציבורית | השר זאב אלקין: "כלי משמעותי לשיפור איכות הסביבה"

שריפה בבזן (צילום: דבר)
שריפה בבזן (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את הרשימה האדומה של המפעלים בישראל לשנת 2017: רותם אמפרט, בז"ן, פז אשדוד, כרמל אולפינים ו'גדיב' בראש; מגמת העלייה בהיקף הפיקוח הסביבתי של המשרד הובילה לגידול באיתור ההפרות הנכללות במדד. סונול מדורגת כחברת הדלק בעלת ההשפעה הסביבתית הנמוכה ביותר בפער גדול מדור אלון, פז ודלק. המדד אינו מדווח על מפעלים בבעלות פרטית מלאה.

מדד ההשפעה הסביבתית מציג לציבור את נתוני הסיכון הסביבתי ממפעלי התעשייה שבבעלות ציבורית וממשלתיות. המדד בוחן את הסיכון הסביבתי מכ-40 חברות, כ-100 מפעלי תעשייה וקרוב ל-1,000 תחנות תדלוק ציבוריות.

במדד ניכרת המשך מגמת העלייה בפיקוח והאכיפה הסביבתית עם עלייה של 29% בהפרות המדורגות. מהמדד עולה, כי המפעל בעל ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר הוא רותם אמפרט נגב, בין השאר בשל אירוע הדליפה החמור לנחל אשלים בקיץ 2017 וכן הפרות נוספות שתועדו בפיקוח ואכיפה. אחריו "מככבים" בראש הרשימה האדומה: בז"ן, בית זיקוק פז אשדוד, מפעל כרמל אולפינים, מפעל גדיב, מפעל מגנזיום ים המלח, תחנת הכוח רוטנברג, מפעל נייר חדרה, מפעל טבע טק, ותחנת הכוח אורות רבין.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, התייחס לדו"ח ואמר כי "המשרד להגנת הסביבה פועל להקטנת ההשפעה על הסביבה באמצעים שונים ומגוונים. מדד החברות המפורסם היום הוא כלי המאפשר לאזרחים ולמנהלי השקעות לקבל את התמונה האמתית על ההשפעה הסביבתית של החברות ועל מידת הסיכון הסביבתי שאליו הציבור חשוף. מדד זה מפורסם כבר מספר שנים ובעזרת שיתוף הפעולה של הציבור לנושא, הוא כלי משמעותי לשיפור איכות הסביבה במדינת ישראל".

טבלת המפעלים המזהמים (צילום מסך מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה לשנת 2017)
טבלת המפעלים המזהמים (צילום מסך מתוך דו"ח המשרד להגנת הסביבה לשנת 2017)

גם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, התייחס לדברים באומרו כי המשרד ממשיך במגמת ההרחבה וההעמקה של הפיקוח לצד החמרת האכיפה, תוך שימוש "בכל הכלים העומדים לרשותנו – וזאת כדי למנוע פגיעה בתושבים ובבריאותם". דנציגר קרא לציבור ולמשקיעים להיעזר בנתוני המדד ולקחת בחשבון את ההתנהלות הסביבתית של החברות.

המדד הוא כלי ראשון מסוגו למידע על רמת הסיכון הסביבתי של חברות, שנעשה על ידי גורם ממשלתי, ומאפשר למשקיעים בחברות ציבוריות לקבל אינדיקציה פשוטה וישירה על רמת הסיכון שלהן. התממשות סיכון סביבתי עשויה לגרור הפסדים לבעלי המניות והאג"ח של החברות המזהמות את הסביבה – הפסדים המקטינים את כספי החיסכון האמורים לשרת את הציבור בגיל פרישה. על בסיס המדד, אנליסטים ויועצי פנסיה יכולים לעזור למשקיעים לבחור את אפיק ההשקעה עם החשיפה הנמוכה ביותר לסיכון סביבתי, וכיום כל חוסך לפנסיה יכול לבחור קרן פנסיה עם ציון השפעה סביבתי מיטבי.

לא הכל נמדד

היות והמדד נבנה בכוונה להיות מוטה השקעה, הוא אינו כולל חברות שאינן ציבוריות, כלומר חברות פרטיות שאין להן אג"ח בשוק ההון, או שאינן נסחרות בבורסה. כמו כן, חברות אוטובוסים ומשאיות, אשר פולטות מזהמים בפיזור גיאוגרפי רחב ובגובה הריאות, בהתאם לתנועת כלי הרכב, אינן משולבות בו.

סונול מובילה לטובה מבין חברות הדלק

במקביל, מפורסם המשרד את מדד חברות הדלק, כאשר זו השנה השנייה ברציפות בה חברת סונול מדורגת כחברת הדלק בעלת ההשפעה הסביבתית הנמוכה ביותר בפער גדול מדור אלון, פז ודלק הנמצאות בראש עם השפעה סביבתית גדולה יותר. נמשכת מגמה חיובית של התקנת מערכות מישוב אדים מהדור החדש, שמקטינות את זיהום האוויר מתחנות הדלק, כאשר במרבית החברות (מלבד דור אלון) בכ-90% מתחנות הדלק כבר מותקנת מערכת למישוב אדים.

בריכה מספר 3 שקרסה וגרמה לאסון בנחל אשלים 30 ביוני 2017. (צילום: רשות הטבע והגנים)
בריכה מספר 3 שקרסה וגרמה לאסון בנחל אשלים 30 ביוני 2017. (צילום: רשות הטבע והגנים)

ממצאי המדד הבולטים:

  • בראש המדד נמצא מפעל רותם אמפרט נגב, עם עלייה של 49% בניקוד משנה שעברה, בשל הפרות סביבתיות ופליטות לסביבה, בין השאר כתוצאה מהדליפה של חומצה לנחל אשלים בקיץ שעבר. בשנת 2017 קרס קיר בבריכה במפעל והוביל לשפך מאסיבי של חומר חומצי ומסוכן לנחל אשלים. בימים אלו מתנהלת חקירה פלילית נגד המפעל, וכן המדינה הגישה בקשה לתביעה ייצוגית בשל אירוע זה, בשם הציבור כולו, על הנזק הסביבתי. בנוסף, בשנת 2017 התקיימה אכיפה על חריגות בפליטות מארובות המפעל. אירועים נוספים כוללים הפרות תשתית בארובות המפעל, וכן אי-עמידה בזמנים של הגשת מסמכים ודיווחים.
  • במקום השני דורג מפעל בז"ן – בתי זיקוק לנפט בחיפה, עם עלייה של 11% הנובעת בעיקר מהפרות שתועדו בפיקוח ואכיפה. ב-2017 המפעל הורשה בפלילים על הפרות של חריגות בפליטות לאוויר ושל תשתית ותפעול. למפעל הוצא צו מנהלי על חריגות בניטור הסביבתית של בנזן והוצאו התראות על חריגות מערכי הסף המותרים לפליטה לאוויר של מגוון מזהמים.
  • בעשירייה הפותחת של המדד נמצאים חמישה מפעלים בבעלות החברה לישראל: רותם אמפרט נגב (מקום 1), בז"ן (מקום 2), כרמל אולפינים (מקום 4), גדיב תעשיות פטרוכימיה (מקום 5), ומגנזיום ים המלח (מקום 6), עם שינויים קטנים בניקוד ביחס לשנה שעברה.
  • בשנת 2017 נרשמה עלייה של 29% באיתור הפרות סביבתיות במפעלים המדורגים במדד, כתוצאה מהגברה בפיקוח ובאכיפה של המשרד להגנת הסביבה על מפעלי התעשייה הגדולים.
  • כאשר מאחדים את החברות המדורגות לפי בעלויות, עולה כי 5 החברות בעלות הניקוד הגבוה ביותר, המעיד על הפוטנציאל הסביבתי הגבוה ביותר, הן: פז חברת נפט, כימיקלים לישראל, דור אלון אנרגיה, קבוצת דלק וחברת החשמל.
  • מבין חברות הדלק – סונול השיגה זו השנה השנייה ברציפות את הציון הסביבתי הטוב ביותר עם ההשפעה סביבתית הנמוכה ביותר של תחנות הדלק שלה.

במשרד להגנת הסביבה קוראים לציבור לראות מי עשרת המפעלים הגרועים סביבתית, עשרת המתדרדרים ועשרת המשתפרים (2017 לעומת 2016) ולהכיר את הנתונים ממקור ראשון:

תגובות

רוית שטוסל מ'הקואליציה לבריאות הציבור':

עצוב מאוד שרק אסון קטסטרופלי כגון זה שאירע בנחל אשלים בשנה שעברה מצליח לעבור בהשפעתו את השגרה היומית של בז'"ן במפרץ חיפה! בבז'"ן, שכיכבו בראש הטבלה בכל השנים האחרונות, עוד נרשמה עליה מדיווח שנת 2016 ושלושה ממפעליה עדיין בעשיריה הראשונה! כקבוצה, השפעתם המצרפית עדיין הגבוהה ביותר. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לפרסם את דוח ועדת מקנזי ולפעול לסגירת המתחם המזהם בישראל וקידום חלופות תעסוקה נקיות ובריאות במקומו ולרשויות המקומיות במטרופולין חיפה להוביל מהלך זה.

דר רויטל גולדשמיד, מרכז מחקר סביבתי חיפה:

״מדי שנה אותם המפעלים הפטרוכימיים מתאגיד בז"ן זוכים בתואר המפוקפק להיות בחמישייה הפותחת של ׳מזהמי השנה׳; מדי שנה האזור בישראל הסמוך למפעלים המזהמים בישראל, מפרץ חיפה – זוכה בתואר המפוקפק ‘עיר הסרטן׳ בתסקירי משרד הבריאות – ולמרות כל זאת, המדינה עדיין טומנת ראשה בחול ומתכחשת לקשר ההדוק בין זיהום לתחלואה".

תגובת חברת החשמל:

"חברת החשמל מדווחת בשקיפות מלאה על כל אירוע קטן כגדול למשרד להגנת הסביבה, בניגוד לפרקטיקה המקובלת בתעשייה, מה שבסופו של יום משחק לרעתנו בדירוג, כאשר חלק גדול מהאירועים הם זניחים ומטופלים באופן מידי.

לצד מדיניות שר האנרגיה להפחתה מאסיבית בפחם, נתוני 2017 הראו ירידה בפליטות, מגמה שהמשיכה גם ב-2018, עם הפעלת המערכת להפחתת הפליטות באורות רבין שהביאה להפחתה משמעותית בפליטות. חברת החשמל כמדיניות משקיעה ותמשיך להשקיע משאבים עצומים לטובת שמירה על איכות הסביבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!