דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת ישראל / הערכה: במהלך היום (ג') יוחלט על הקמת "ועדה ליציבות פיננסית"

הקמת הוועדה היא במסגרת הצעת חוק שמקדם בנק ישראל ושהנגידה היוצאת, קרנית פלוג, הגדירה כלקח החשוב ביותר ממשבר 2008 | הוועדה תגביר את התיאום בין משרד האוצר לבנק ישראל | מחלוקת לגבי שקיפוּת מול וועדת הכספים בכנסת

נגידת בנק ישראל לשעבר, פרופ' קרנית פלוג: "החלוקה הזו לא הגיונית, היא בזבזנית, אפשר להתגבר עליה בתיאום, אבל לבזבז משאבים על כך במקום גוף מתכלל אחד, זה חבל" (צילום ארכיון: פלאש 90 / הדס פרוש)
נגידת בנק ישראל לשעבר, פרופ' קרנית פלוג: "החלוקה הזו לא הגיונית, היא בזבזנית, אפשר להתגבר עליה בתיאום, אבל לבזבז משאבים על כך במקום גוף מתכלל אחד, זה חבל" (צילום ארכיון: פלאש 90 / הדס פרוש)
יונתן קירשנבאום

החלטה להעביר את הצעת חוק אותה מקדם בנק ישראל כבר תקופה ארוכה צפויה להתקבל היום (שלישי) ולפיה תוקם "ועדה ליציבות פיננסית" שתכיל את כלל הרגולטורים הנוגעים במגזר הפיננסי. הצעת החוק עלתה כבר לדיון בוועדת הכספים, אבל נדחתה בעקבות הסתייגות של יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה), שדרש שהוועדה תדווח אליו. דרישה זו נדחתה על ידי בנק ישראל מחשש שהפיכת מידע על אי-יציבות פיננסית לציבורית עלולה להחריף את הזעזוע למשק. כעת, נראה שהצדדים הגיעו להסכמה והצעת החוק צפויה להגיע לאישור עד סוף היום.

נגידת בנק ישראל היוצאת, קרנית פלוג, התבטאה רבות בנושא בשנים האחרונות וטענה שהקמת הוועדה היא "הלקח החשוב היותר מהמשבר הפיננסי של 2008". על-פי ההצעה, בוועדה ליציבות פיננסית יהיו חברים: נגיד בנק ישראל, המשנה לנגיד, מנכ"ל האוצר, החשב הכללי באוצר, המפקח על הבנקים, מנהל רשות שוק ההון, המפקח על נתוני שירותים פיננסיים, הממונה בבנק ישראל על מערכות התשלומים, יו"ר הרשות לניירות ערך ועובד בנק ישראל שיתמנה על-ידי הנגיד.

מטרת הוועדה, לפי הצעת החוק, תהיה לתמוך ביציבותה של המערכת הפיננסית ובפעילותה הסדירה. לשם כך, הוועדה תקדם שיתוף פעולה בין רשויות הפיקוח הפיננסיות וכן בינן לבין הגורמים המייצבים – למעשה הגופים שתחתם יושבים הרגולטורים השונים העוסקים במגזר הפיננסי, שהם משרד האוצר ובנק ישראל. על-פי ההצעה שתאושר ככל הנראה מחר, נגיד בנק ישראל יעמוד בראש הוועדה, ומנכ"ל שר האוצר יהיה סגנו.

הסיבה שבגללה התעקשה פלוג על הקמת הוועדה היא שאין היום בישראל גוף רגולטורי שאוחז בתמונה המלאה של הסכנות ליציבות הפיננסית בישראל. לטענת פלוג, הקמת גוף שיחזיק במידע על כלל חלקי המגזר הפיננסי היא צעד קריטי לשמירה על יציבות המשק הישראלי כולו.

על-פי ההצעה, יינתנו לוועדה הסמכויות לדרוש שינויים בהתנהלות הגופים הפיננסיים השונים בישראל. אמנם לדרישות אלו לא יהיה תוקף מחייב, אבל גוף שלא יענה יידרש להסביר בפני הוועדה את הסיבות בגללן הוא לא רואה בצעדים צורך.

ההצעה עלתה לדיון בוועדת הכספים מספר פעמים, אבל נציגי בנק ישראל, משרד האוצר והוועדה לא הצליחו להגיע להסכמה על מספר סעיפים שנויים במחלוקת. מנכ"ל האוצר שי באב"ד אמר אתמול כי הוא "מאוד מקווה שביום שלישי הקרוב נגיע להסכמות ונצליח להביא סופסוף את החקיקה הזאת שהיא מאוד חשובה". בראיון לרינו צרור בגל"צ הסביר באב"ד כי "הנגידה ואני הגענו להסכמות כבר לפני שנה וחצי אבל זה נתקע בוועדת הכספים, לצערי מסיבות שלא כולן היו ענייניות".

בדיון האחרון בנושא בוועדת הכספים דרשו מספר חברי הוועדה כי פעילות הגוף תהיה שקופה לציבור. גם במשרד האוצר וגם בבנק ישראל התנגדו לדרישה זו, והסבירו את התנגדותם בכך שחשיפת המידע בנוגע לסכנה פוטנציאלית עלולה להביא למימוש הסכנה במידה וישנו חשש לקריסת בנק, או גוף פיננסי אחר, חשיפת המידע עלול לגרום ל"ריצה אל הבנק", בה הלקוחות והמשקיעים מעוניינים למשוך את כספם בבת אחת.

עם זאת, מספר חברי וועדה התנגדו לסודיות המוצעת. "אם אתם מבקשים להוציא את יו"ר ועדת הכספים של הכנסת מנוסח החוק אני רואה בכך עלבון והבעת אי-אמון. יו"ר הוועדה יושב בוועדות שהן קצת יותר סודיות מהוועדה שלכם. אי-אפשר לדלג על הכנסת כשמדובר בכספי ציבור", אמר חבר הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני). למרות זאת, הצעת החוק צפויה לעבור בוועדת הכספים, והוועדה ליציבות פיננסית ככל הנראה לא תחויב בדיווח לוועדת הכספים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!