דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מושב החורף של הכנסת

כנסת ישראל / מושב החורף של הכנסת נפתח אתמול (ב'), בנאומים, מחאות וקריאות ביניים

יו"ר הכנסת אדלשטיין הכריז כי לא ייתן לכנסת להיהפך "לשוק ולא לקרקס" וקרא להפסיק את ההסתה במערכות הבחירות לרשויות המוניציפליות | הנשיא ריבלין הזהיר מ"איום המלחמה הפנימית" | ראש הממשלה נתניהו התפאר בהישגי ממשלתו

פתיחת מושב החורף בכנסת. 15/10/18 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
פתיחת מושב החורף בכנסת. 15/10/18 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

כנסת ישראל פתחה את מושב החורף האחרון כשברקע חוסר ודאות באשר למועד פיזורה. בבוקר החלה עבודת הועדות ולאחריהן התקיימו ישיבות הסיעה השבועיות וניכר היה שאלמלא שאלות הכתבים לראשי סיעות הקואליציה, הצהרותיהם היו קצרות במיוחד. ללא הכרזות מדיניות מרחיקות לכת למעט התייחסויות חוזרות לסוגיית חוק הגיוס ויציבות הקואליציה, המתיחות בדרום וביקורת על ח"כ דוד ביטן שתקף את הרמטכ"ל הבוקר כי הוא האחראי על אובדן ההרתעה של מדינת ישראל. נושאים בוערים נוספים כמו המחאות וההפגנות מחוץ לכנסת או עובדת היותו של אברה מנגיסטו מוחזק בידי החמאס כבר 1500 ימים הושארו מחוץ למשכן. לא רצו לפגוע בחגיגה.

המליאה החגיגית לפתיחת מושב הכנסת התקיימה בנוכחות קהל מוזמנים ומכובדים בהם נשיאת בית המשפט העליון חיות יו"ר כנסת מהעבר ואחותו של של חייל צה"ל הנעדר רס"ל יהודה כץ. ביציע המבקרים בלטה נוכחותן של נשים עושות שלום ואנשי מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום, שגם יצאו במחאה בעת נאומו של ראש הממשלה.

'נשים עושות שלום' מאזינות לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם מליאת הכנסת (צילום: שי ניר).
'נשים עושות שלום' מאזינות לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם מליאת הכנסת (צילום: שי ניר).

 יו"ר הכנסת, יואל (יולי) אדלשטיין היה ראשון הדוברים ובפתח נאומו הכריז כי בין אם יוקדמו הבחירות או לא זהו מושב החורף האחרון לכנסת זו. בדבריו הזהיר אדלשטיין את חברי הכנסת כי לא ייתן יד להפיכת הכנסת "לשוק ולא לקרקס" והוסיף כי לא יהסס להטיל סנקציות על חברי כנסת ככל שידרש. 

אדלשטיין בדבריו התייחס גם לבחירות המוניציפליות הקרבות וקרא להוציא את הגזענות וההסתה מתוך הקמפיינים בישובים השונים. "ביקרתי בסוף השבוע באחת מערי הנגב ונפרשה בפניי תמונה מזעזעת. תמונות של נשים מועמדות שמושחתות, סרטונים מסיתים נגד חרדים, ערבים אזרחי ישראל ועולים חדשים. אני קורא לכם מכאן די להסתה! זִכְרוּ שבשלושים ואחד לאוקטובר, אחרי נעילת הקלפיות, כולנו נישאר כאן ואף אחד לא ייעלם מהעיר. נהלו מערכת בחירות נקייה, חיובית, שתכבד אתכם ותכבד את ציבור הבוחרים שלכם." 

נשיא המדינה נואם במליאת הכנסת בפתח מושב החורף 15 באוקטובר 2018 (קרדיט: דוברות הכנסת)
נשיא המדינה נואם במליאת הכנסת בפתח מושב החורף 15 באוקטובר 2018 (קרדיט: דוברות הכנסת)

 נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא כהרגלו נאום ממלכתי המנסה ולחבר את חלקי החברה הישראלית על אף השונות בין ציבורים שונים החיים אורך חיים שונה ומחזיקים בהשקפות ודעות השונות אלו מאלו. "מדינת ישראל ממשיכה לעשות את דרכה בחכמה ובאחריות במים סוערים. בכל גבולותינו ומעבר להם, אנו נדרשים כל העת למצוא את נקודת האיזון שבין העצמה שבכוח לעצמה שבאיפוק. אנו מודים לכל המשרתים במערכות המדיניות והביטחוניות ולמקבלי ההחלטות" אמר ריבלין והוסיף "יותר מאיום הגרעין, יותר מהטרור, יותר מאויבינו המבקשים לכלותינו – איום המלחמה הפנימית תמיד יהיה האיום החמור ביותר. הניצחון בקרב האחים פירושו הפסד במלחמת הקיום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא נאום בו סקר את הישגי הממשלה בתחומים המדיני, הכלכלי והביטחוני ולא חסך מדברי ביקורת על השמאל, האופוזיציה והתקשורת בישראל. בשלב זה של המליאה מאווירה של ממלכתיות, שקט והקשבה נהפכה לאווירה סוערת המלווה בקריאות ביניים בין חברי הכנסת מימין ומשמאל ונראה היה שהייתה הנאה הדדית למשוך בלשון ולהקניט בין הצדדים למגינת רוחם של אורחי הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת מושב החורף בכנסת. 15/10/18 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת מושב החורף בכנסת. 15/10/18 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

"אנחנו נמצאים בתחילת העשור השמיני של מדינת ישראל. רְאוּ מה השגנו בעשור שהסתיים זה עתה – תחת הממשלות שלנו. כי במדינות רבות העשור האחרון היה עשור אבוד מבחינה כלכלית וחברתית – סטגנציה, דשדוש, נסיגה. לא אצלנו. העשור הזה היה עשור מופלא – עשור של צמיחה, של התעצמות, של יציבות, של ביטחון, של שגשוג, של בנייה, של פריחה מדינית. אתגרים היו ויהיו, אבל אני אומר לכם בביטחון, כי אני משוחח עם המנהיגים, כל אחת מן המדינות המפותחות הייתה מתברכת בשיעורי הצמיחה שלנו ובהישגים הרבים שהשגנו אמר נתניהו והוסיף, "בעשור המופלא שינינו את פני הדרום והצפון. הקמנו יישובים ושכונות, בתי-ספר, מוקדי תעסוקה, מרכזים רפואיים. מנופים מתרוממים מעלה – בשדרות ובדימונה, בקריות ובעפולה, בנהריה ובמעלות תרשיחא. חוללנו מהפכה חסרת תקדים בתחבורה – רכבות, כבישים, מחלפים, גשרים, מנהרות. כלכלת ישראל פורחת: העלינו את התל"ג לשיא של כל הזמנים. העלינו את ההכנסה לנפש לשיא של כל הזמנים".

 ביחס ליחסי ישראל ארה"ב אמר נתניהו כי ישראל ביססה את הברית בין המדינות. "לא על ידי הרכנת ראש, לא על ידי ויתורים מסוכנים; להיפך, את זה השגנו תוך עמידה איתנה על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלנו. עמידה איתנה. וחרף חילוקי הדעות שהיו לי עם הממשל האמריקני הקודם, הסכמנו – הנשיא אובמה ואני על תמיכה צבאית בישראל לעשור הקרוב בסך 38 מיליארד דולר" אמר נתניהו והוסיף, "ממשל טראמפ לא רק מחויב לתמיכה הביטחונית בישראל. הנשיא טראמפ הביא את שיתוף הפעולה בינינו, את שיתוף הפעולה הצבאי, המודיעיני, הכלכלי הטכנולוגי, ואת התמיכה המדינית של ארה"ב בישראל באו"ם לגבהים חדשים. הברית חזקה מאי פעם. מעולם לא היה לנו שיתוף פעולה כזה עם הגדולה במעצמות תבל. וישנן עוד שתי סיבות שבגללן זה היה עשור מופלא: הסיבה הראשונה – כל ההישגים הללו הושגו כשאנו מצויים בעין הסערה. המזרח התיכון סוער וגועש סביבנו. אבל בניווט אחראי, בניווט בוטח, לא נתנו לסערה לטלטל אותנו".

 בהתיחס לנושא האיראני אמר נתניהו כי ישראל ממשיכה לפעול צבאית נגדה ונגד ההתעצמות שלה בסוריה, "הנחישות שלנו להתמודד עם תוקפנותה של איראן מגובה במעשים. אנו פועלים נגד המשטר האיראני צבאית בסוריה גם בימים אלה ממש".

על רקע מלחמות המזרח התיכון בין גוש מדינות ערב הסוניות לגוש האיראני והכוחות המזוהים עימו התייחס נתניהו לעמדה של ישראל במזרח התיכון ויחסיה עם מדינות ערב, "מהעז הזה – יוצא מתוק. בגלל האיום האיראני המשותף, ובגלל ההערכה העצומה כלפינו, ישראל ומדינות ערביות רבות קרובות היום כפי שלא היו מעולם. אינני מתכוון רק לפגישותיי החשובות עם שותפינו לשלום, נשיא מצרים א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה".

על רקע הקיפאון המדיני ביחסי ישראל והפלסטינים אמר נתניהו כי ישראל נכונה "לחדש את המשא ומתן לשלום עם הרשות הפלסטינית" אך מיידית עבר למתקפה נגד הרשות הפלסטינית והנשיא הפלסטיני אבו מאזן. "אני מבקש להדגיש: המכשול לשלום אינו אצלנו, הוא אצל הפלסטינים. כשאבו מאזן רואה ברוצחי היהודים 'שאהידים גיבורים', כשהוא דבק בסירובו להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, אין עדיין לצערי בסיס לשלום-אמת, שלום לדורות".

נתניהו בדבריו גם תקף את התקשורת כי באופן מכוון אינה מסקרת את מעשי הממשלה באופן חיובי וכי יש בה צנזורה עצמית. "אל תבלבלו לנו את המוח על הסכנה בחופש הביטוי לתקשורת – בתקשורת. כי בישראל מי שמגביל את חופש הביטוי בתקשורת זאת התקשורת עצמה. ואל תספרו לנו, אל תספרו לנו, על תופעות שמזכירות 'תקופות אפלות', כך אומרים, 'תקופות אפלות' בתולדות עמנו, בשעה שאנו נמצאים באחת התקופות המזהירות בתולדותינו".

יו"ר האופוזיציה לבני נואמת במליאת הכנסת בפתח מושב החורף 15 באוקטובר 2018 (קרדיט: הדס פרוש/פלאש90)
יו"ר האופוזיציה לבני נואמת במליאת הכנסת בפתח מושב החורף 15 באוקטובר 2018 (קרדיט: הדס פרוש/פלאש90)

"קראת לנו חמוצים פעם ביבי, אתה היום ההחמצה" אמרה יו"ר ראש האופוזיציה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) בנאום התשובה לנתניהו. בתחילת הדברים אמרה לבני, "אני מקווה שזוהי הכנסת האחרונה שבה בנימין נתניהו ראש הממשלה. זה לא עניין אישי זה עניין לאומי" אמרה לבני ותקפה את ממשלת הימין, "קשה היה להאמין שבשנת השבעים למדינה, ממשלה נבחרת תייצר באופן מלאכותי ולצרכים פוליטיים אויבים מבית, שתפורר את הדבק המחבר ביננו, שתהרוס במכוון את כל המוסדות ששומרים על הדמוקרטיה, שתעדיף רבנים קיצונים, שתכשיר את השחיתות ושתוביל אותנו לסיפוח ולמדינה עם רוב מוסלמי. ממשלה שתקרע את מגילת העצמאות לחתיכות."

בהתייחס לנושא הפלסטיני אמר לבני כי "כדי לשמור על רוב יהודי במדינה יהודית אנחנו עוצרים בתחנת ההיפרדות מהפלשתינים. זהו אינטרס ישראלי חיוני" והוסיפה, "גם אם יש בעיה עם הפרטנר ואין שלום מעבר לפינה, לא ניתן לכם להשתמש בצד השני כמסך עשן על היעד בווייז שלכם שאותו אתם מקדמים כל יום שעובר – סיפוח, על חשבון הרוב היהודי.

"אתה שומע את הערכות גורמי הביטחון, אתה יודע שצריך להרגיע את יהודה ושומרון, אתה יודע שצריך לתת אופק מדיני גם להם, לא רק לטרוריסטים בעזה. אבל אתה משותק, מפחד מ'הבייס'. בניה בשטחים כמענה לטרור? זה הרי תשלום למתנחלים שלא יתקפו מימין גם במחיר הידרדרות ביטחונית".

לבני בדבריה גם תקפה את בביקורת את נתניהו על אופי המנהיגות המנותק מן העם. "חסר לישראל מנהיג. כזה שירד לעוטף עזה, שיקשיב וירגיש ולו לרגע איך החיים בתוך העשן ובלוני התבערה, שיבקר או אפילו ירים טלפון לאזרחי ישראל הצעירים הערבים שהוכו כי הם ערבים. מנהיג שיגיד לקיצונים גם בתוך מפלגתו – עד כאן".

"מול מנהיגות שהשחיתות היא אורח חייה, ומובילה למדינה קיצונית ומשיחית, לסיפוח של מיליוני פלשתינים לתוכנו עם טרור נמשך – צריכה להתייצב מנהיגות נקייה ששומרת על המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, לאומית וליברלית, חזקה ובטוחה ויוצרת שוב תקווה, גם לשלום"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!