דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאת חוק הלאום

סערת חוק הלאום / פתיחת מושב החורף: מחאה של בני העדה הדרוזית כנגד חוק הלאום

רה"מ הגיב במהלך נאומו לקריאה מהמליאה כי "חוק הלאום אינו מפלה" ובתגובה קמו כ-100 מבני העדה הדרוזית ועזבו את אולם המליאה | תא"ל (במיל') אמל אסעד: "מבקשים באמצעות המחאה לתת במה להבעת כבוד הדדי בין כל אזרחי ישראל"

מחאת הדרוזים מול משכן הכנסת (צילום: אמנון גוטמן).
מחאת הדרוזים מול משכן הכנסת (צילום: אמנון גוטמן).
שי ניר

פתיחת מושב החורף לוותה במחאת העדה הדרוזית נגד חוק הלאום. בתחילה בהפגנה מחוץ למשכן הכנסת ובהמשך ביציאה הפגנתית במהלך נאום נתניהו במליאה.

מחאה נגד חוק הלאום מול משכן הכנסת (צילום: אמנון גוטמן).
מחאה נגד חוק הלאום מול משכן הכנסת (צילום: אמנון גוטמן).

בשעות הצהריים (שני), התאספו המפגינים מחוץ למשכן הכנסת בדרישה לתיקון חוק הלאום. מבין המוחים הגיעו בכירים במערכת הביטחון, רבנים אורתודכסים לצד קונסרבטיבים ורפורמים, נציגי הציונות הדתית, מנהיגים רוחניים מהעדה הדרוזית, חברי כנסת לשעבר, משפחות שכולות, נכי צה"ל, ארגוני נשים, עורכי דין ותנועות נוער. בהמשך נכנסו כמאה נציגים ליציע האורחים במהלך מושב הפתיחה.

מליאת הכנסת בפתח מושב החורף 15 באוקטובר 2018 (קרדיט: הדס פרוש/פלאש90)
מליאת הכנסת בפתח מושב החורף 15 באוקטובר 2018 (קרדיט: הדס פרוש/פלאש90)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס במהלך נאומו לחוק הלאום ואמר במתקפה על התקשורת ועל המבקרים את חוק הלאום כי "במקום להתמודד עם ההישגים שלנו, אתם קוראים לנו גזענים ואנטי-דמוקרטיים. כך קראתם לחוק הלאום. הייתי צריך ללכת לאו"ם כדי להגן על ישראל מול ההשמצות הללו, והן נולדו כאן". נתניהו המשיך וטען כי בניגוד מוחלט לטענות של מתנגדי החוק, "הוא לא פוגע בזכויות הפרט של אף אזרח במדינה. השוויון האישי קיים וימשיך להתקיים. הוא מעוגן בשורה של חוקים ובחוקי יסוד – חוק כבוד האדם וחירותו, אין ולא תהיה שום אפליה נגד אדם כלשהו. לא בבית המשפט, לא בבחירות לכנסת, לא בשום מקום. אין, ולא תהיה שום אפליה מבחינת החוק, ומבחינת המחויבות שלנו. אבל לישראל שמורה הזכות להגדרה עצמית כמדינה יהודית, תוך עידוד העלייה וההתיישבות, בדיוק כפי שקבע הרצל בספרו 'מדינת היהודים'. אני קורא לחברי האופוזיציה הציונים, אני קורא לכם להתעשת. אני קורא לכם להפסיק את מסע ההתקפות המוגזמות נגד חוק הלאום – התקפות שמוציאות את דיבתה של ישראל בעולם".

בתגובה לקריאת חבר הכנסת עומר בר לב (המחנה הציוני), השיב ראש הממשלה כי "חוק הלאום אינו מפלה" ופוצץ בכך את האיפוק שכפו על עצמם המוחים. מעל 100 איש קמו במחאה שקטה באמצע נאום נתניהו ועזבו את האולם. גורמים בקבוצת המחאה אומרים כי הם נחושים בדעתם להמשיך בה עד אשר יתוקן החוק ויכלול סעיף המציין שמדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית המחויבת להגנה על הזכויות השוות של כל אזרחיה ברוח מגילת העצמאות.

אורחים מהעדה הדרוזית יוצאים במחאה ואורחות מארגון נשים עושות שלום בזמן נאום בנימין נתניהו באולם מליאת הכנסת. 15/10/18 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אורחים מהעדה הדרוזית יוצאים במחאה ואורחות מארגון נשים עושות שלום בזמן נאום בנימין נתניהו באולם מליאת הכנסת. 15/10/18 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

תת-אלוף (במיל') אמל אסעד, ממארגני המחאה אמר כי "חוק הלאום שחוקק לפני מספר חודשים פגע באזרחים רבים בישראל, בתוכם גם ברבים מהמגזר הדרוזי. אנו מאמינים בשוויון מלא בין כלל יושבי הארץ ומסיבה זו אנו רואים בהתגייסות לצה"ל ושירות המדינה כערכים בסיסיים. מטרת המחאה מבחינתנו היא לגרום לכנסת לראות את הנזק שחוק הלאום עשה ואת הפגיעה העמוקה במגזר הדרוזי שאוהב את האדמה הזאת. באמצעות המחאה אנו מבקשים לתת במה להבנה, להכרה, להזדהות ולהבעת כבוד הדדי בין כל אזרחי ישראל".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!