דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אביגדור ליברמן

עזה / שר הביטחון קיים הערכת מצב באוגדת עזה והמשיך את הקו התקשורתי המאיים

שר הביטחון: "אנחנו חייבים להנחית מכה קשה על חמאס, וזאת הדרך היחידה להחזיר את המצב לקדמותו, אך זאת חייבת להיות החלטת קבינט" | ליברמן מתייחס לאיום הפנימי ולעימות בקבינט בינו לבין השר בנט

ליברמן בהערכת מצב באוגדת עזה, 16 באוקטובר 2018 (אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ליברמן בהערכת מצב באוגדת עזה, 16 באוקטובר 2018 (אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שי ניר

"אנחנו חייבים להנחית מכה קשה על חמאס, וזאת הדרך היחידה להחזיר את המצב לקדמותו", כך אמר אתמול (שלישי) שר הביטחון אביגדור ליברמן. בדבריו המשיך השר את הקו התקשורתי המאיים של ישראל כלפי הנהגת החמאס מתחילת השבוע. יחד עם זאת, בתוך אווירת הבחירות, חישק ליברמן את יתר חברי הקבינט למהלך, בהם ראשי סיעות הקואליציה והוסיף, "זאת חייבת להיות החלטת קבינט".

ליברמן בהערכת מצב באוגדת עזה, 16 באוקטובר 2018 (אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ליברמן בהערכת מצב באוגדת עזה, 16 באוקטובר 2018 (אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

על רקע המתיחות בגבול רצועת עזה, המשך טרור עפיפוני ובלוני התבערה ותקיפות צה"ל בתגובה, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, קיים הערכת מצב באוגדת עזה עם סגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי, מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף יהודה פוקס, מח"טים ומג"דים ולאחר מכן נפגש עם חיילים.

במהלך הביקור אמר ליברמן כי "המצב כפי שהוא היום לא יכול להימשך" והוסיף לדבריו כי "מדינת ישראל, מערכת הביטחון, עשתה הכל על מנת להגיע למצב של ה-29 במרץ, לפני פרוץ האלימות, בדרכי נועם. גם בהפעלת כוח, גם בשכנועים, גם בשת"פ עם הקהילה הבין לאומית ומוסדות או"ם ועם כל אחד שרק רצה לבוא ולעזור לפתור את הבעיה. מיצינו את כל האופציות, את כל האפשרויות, וכרגע הזמן לקבל החלטות".

"אנחנו חייבים להנחית מכה קשה על חמאס, וזאת הדרך היחידה להחזיר את המצב לקדמותו ולהוריד את רף האלימות ל-0 או כמעט ל-0, או לרמה של ה-29 במרץ (תחילת קמפיין האלימות על הגדר בגבול רצועת עזה הקרויה בפי הפלסטינים "צעדת השיבה", ש.נ.)" אמר ליברמן וישר קו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר בתחילת השבוע בישיבת הממשלה השבועית במסר מאיים נגד החמאס כי אם לא תפסק האלימות "הן יופסקו בדרך אחרת והיא תהיה כואבת, כואבת מאוד. אנחנו קרובים מאוד לפעילות מסוג אחר, פעילות שתכלול מכות עצמתיות מאוד".

יחד עם זאת ובאווירת חוסר הוודאות על המשך כהונתה של הכנסת ומועד הבחירות הכלליות הקרבות, יצא ליברמן במסר מחשק אל חברי הקבינט המדיני ביטחוני, בהם ראשי סיעות הקואליציה ואמר, "זאת חייבת להיות החלטת קבינט, לצערי לא שר הביטחון ולא ראש הממשלה, ולא ראש הממשלה יחד עם שר הביטחון, לבד לא יכולים לקבל החלטה כזו. זאת החלטת קבינט, לפחות עמדתי היא ברורה כמו שאמרתי בכל הפורומים הביטחוניים וגם בעמדה פומבית". חשוב להדגיש כי לבין ליברמן לשר החינוך ויו"ר מפלגת הבית היהודי ח"כ נפתלי בנט ניטש מאבק מתוקשר בשאלה מי יותר ביטחוני ומי יותר ימני. בעוד בנט מאשים את ליברמן כי הקו אותו הוא נוקט מביא לאבדן ההרתעה הישראלית וכי הוא נכשל בתפקידו, ליברמן במרומז אומר על בנט כי יש פער בין הצהרותיו המתוקשרות לדפוסי ההצבעה שלו בקבינט.

המתיחות בדרום מתרחשת גם על רקע המציאות ההומניטרית הקשה ברצועת עזה המשמשת גם היא כדלק להתססת ההמונים נגד ישראל המנהלת את מדיניות הסגר על רצועת עזה מאז החמאס השתלט צבאית על הרצועה. כדי למנוע קריסה הומניטרית מוחלטת ישראל, האו"ם, מצרים והקהילה הבינלאומית יודעים כי חייב לזרום סיוע המוניטרי לתוך הרצועה וכך ישראל מוצאת עצמה בטווח שבין לנסות להרגיע את המצב לבין קושי גדול לאפשר למעברים להיות פתוחים בעוד החמאס מפעיל אלימות קשה נגד ישראל. ביחס לאלימות החמאס, ניתן לומר כי זו לא אלימות שתכריע את ישראל באופן שנועד להשמיד אותה כמו שאמנת החמאס מבקשת אבל בהחלט יש לה מטרה להפעיל לחץ על מדינת ישראל על מנת וזו תדרוש ויתורים מהרשות הפלסטינית במסגרת המאבקים הפנים פלסטינים ומלחמת האזרחים השקטה והנטושה בין הפתח והחמאס ובמרכזה ההכרעה מי התנועה המנהיגה לאומית את הפלסטינים.

ליברמן ביטא בדבריו באוגדת עזה גישה ניצית ברורה נגד החמאס המבקשת "שיקום תמורת פירוז", כלומר על החמאס להניח את נשקו וליישר קו עם דרישת הרשות הפלסטינית והיו"ר אבו מאזן כתנאי לפיוס פלסטיני.

"אנחנו ראינו גם הצהרות של ראשי חמאס, כולל איסמעיל הנייה, שאמר בצורה ברורה: 'לא דלקים ולא משכורות יפסיקו את הפעלת האלימות מצד חמאס. המטרה שלנו היא להגיע להסרת המצור'. הסרת המצור יש לזה פירוש אחד: יכולת חופשית באין מפרע להכניס נשק, להביא אנשי חיזבאללה איראנים לתוך רצועת עזה, ולזה אנחנו לא נסכים מעולם" (…) "אני מציע שנקבל את הדברים כפי שהם, כשחמאס אומר 'לא נוותר על הפעלת האלימות על הגדר עד שלא תסירו מצור', צריך לקבל את זה כמו שזה בלי פרשנות" (…) "צריך לקבל דברים כפי שהם. כשחמאס אומר שהם מעולם לא יסכימו להפסיק את האלימות על הגדר בלי שנסיר את המצור, אז אני מקבל את זה כפי שזה. ועוד פעם הם רוצים להגיע למשכורות, לדלקים, לכל ההטבות בלי לתת שום דבר, בלי הסדר בנושא שו"ן, בלי לוותר על הסעיף המרכזי באמנה שלהם- השמדת מדינת ישראל, וכמובן בלי לוותר על ייצור נשק וחפירת מנהרות. מבחינתי יש נוסחה אחת ויחידה: שיקום תמורת פירוז".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!