דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנוער העובד והלומד

הבחירות המקומיות / נוער שמע: בני נוער רבים מנוצלים ביום הבחירות, כך תשמרו על זכויותיכם

"בחגיגת הדמוקרטיה הזו רבים מבני הנוער לומדים שיעור עצוב וכואב על עולם העבודה", אומרים בהסתדרות הנוער העובד והלומד | לכן, ביחד עם משרד העבודה והרווחה, יצאו לקמפיין העלאת מודעות לזכויות בני הנוער בעבודה | וגם מילה למעסיקים

בן נוער בבחירות המקומית נובמבר 2008. ארכיון, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: אוליבר פיטוסי/ פלאש90)
בן נוער בבחירות המקומית נובמבר 2008. ארכיון, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: אוליבר פיטוסי/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעוד שבועיים יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, ובהסתדרות הנוער העובד והלומד נערכים למאות פניות על ניצול בעבודה. גם במשרד העבודה מאיימים – עיצומים וקנסות פליליים עד גובה 226,000 ש"ח למעסיקים שלא ישמרו על זכויות עובדיהם ביום הבוחר.

ברחובות הערים אנו חולפים על פני עשרות שלטים הקוראים לנו מכל עבר להצביע, פלאיירים מחולקים וכרזות על לוחות המודעות. בעוד שחלק מתעמולת הבחירות נעשית בהתנדבות – חלקה הגדול מבוצעת על ידי עובדים צעירים, רבים מהם בני נוער. בנוער העובד מתריאים שרבים מבני נוער אלו עשויים למצוא עצמם, כשמגיע המועד לתשלום שכר, בידיים ריקות. התופעה נפוצה בייחוד בקרב הרשימות הקטנות, בדגש על אלו שלא יעברו בסופו של דבר את אחוז החסימה: רשימות אלה נסגרות עם סיום מערכת הבחירות, סוגרות את חשבונות הבנק שלהן, ומבחינה משפטית נוצר מצב ייחודי המקשה על בני הנוער לתבוע את כספם.

"שיעור עצוב וכואב על עולם העבודה"

אל הסתדרות הנוער העובד והלומד מגיעות מדי מערכת בחירות מאות רבות של תלונות של בני נוער שלא קיבלו את שכרם כלל, או שקיבלו שכר חלקי בלבד. "תופעת הניצול של בני נוער העובדים בבחירות היא תופעה חמורה ביותר, ובמיוחד כשמדובר בבחירות לרשויות המקומיות", מסר ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד, אורי מתוקי. "בחגיגת הדמוקרטיה הזו רבים מבני הנוער לומדים שיעור עצוב וכואב על עולם העבודה. דווקא ממתמודדים למשרות ציבוריות ראוי שיקפידו שבעתיים על חוקי העבודה ועל זכויות בני הנוער. התופעה הזו חייבת להיעלם מהעולם. אני קורא לכל הרשימות והסיעות שמשתתפות בבחירות לחתום על האמנה להעסקה הוגנת, ולבני הנוער – פנו אלינו בכל בעיה ושאלה!". בהסתדרות הנוער העובד והלומד הצליחו להשיב מאות אלפי שקלים לנערים ונערות שפנו אליהם לסיוע משפטי בלא תשלום לאחר מערכות בחירות קודמות.

שכר מינימום על-פי גיל לפי מספר שעות העבודה (גרפיקה: דבר ראשון)
שכר מינימום על-פי גיל לפי מספר שעות העבודה (גרפיקה: דבר ראשון)

בנוער העובד והלומד מציעים מספר דגשים לבני נוער וצעירים העובדים כעת בקמפיינים השונים או צפויים לעבוד ביום הבחירות עצמו, על מנת לוודא שיקבלו את זכויותיהם במלואן:

  • לא מתחילים לעבוד בלי טופס קבלה לעבודה: בטופס זה צריך להיות רשום מה היקף המשרה שלכם, מה השכר שאתם אמורים לקבל, וצריכים להופיע בו הפרטים האישיים של העובד והפרטים של הרשימה. תצלמו את הטופס.
  • לא חותמים בלי לקבל שכר: יכול להיות שיבקשו מכם לחתום על אישור שקיבלתם את שכרכם, גם כשלא שילמו לכם אותו. אם מבקשים מכם דבר כזה – תסרבו.
  • כותבים איפה עובדים: תקפידו לעשות רישום שלכם שיכלול את שם הרשימה, מי העומד בראשה ואצל מי עבדתם.
  • מקפידים על רישום שעות מסודר: תאריך העבודה, באיזו שעה התחלתם לעבוד, ובאיזו שעה סיימתם, האם קיבלתם הפסקה ואם כן – מה היה אורכה. שמרו את הרישום גם אצלכם.
  • לכל שאלה או בעיה: צרו קשר עם הסתדרות הנוער העובד והלומד, בטלפון: *1121 בדף הפייסבוק או באתר.

עובדים מעל גיל 17 ביום הבחירות זכאים למשכורת כפולה בשיעור 200%, או לחילופין לשכר רגיל ובנוסף שעות חופשה (זאת בעקבות פסיקת בתי הדין לעבודה באשר לבחירות לכנסת ונוהג שהשתרש בין ארגוני העובדים והמעסיקים). עוד מדגישים בנוער העובד כי בני נוער על פי רוב אינם משתכרים שכר המחייב אותם בהפרשת מס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות (לנער – מעל 7,613, ולנערה 8,516).

חניכי ומדריכי תנועת הנוער העובד והלומד יקיימו גם מבצע הסברה כלל ארצי בנושא זכויות בני נוער בעבודה במוקדי תעמולה ומרכזי ערים, ושיתוף פעולה שיתוף פעולה עם "המנהל להסדרה ואכיפה" במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. כמו כן פנו בתנועה למתמודדים שונים ברשויות במטרה להחתימם על אמנה המבטיחה העסקה הוגנת על פי חוק לעובדיהם בבחירות.

מעסיקים – ראו הוזהרתם

במינהל ההסדרה והאכיפה במשרד העבודה הדגישו כי מעסיקים אשר להם עובדים המועסקים באופן ארעי במסגרת מערכת הבחירות, נדרשים למלא את חובותיהם כלפי עובדיהם. לדבריהם, המנהל ינקוט באמצעי אכיפה וענישה מחמירים בהתאם להוראות חוקי העבודה, ומעביד שיעבור על החוק ייחשף לסנקציות מנהליות של עיצומים כספיים כבדים – עד 35,380 ₪ לכל הפרה ולכל עובד; ואף יסתכן באישום ובקנס פלילי, העשוי להגיע ל-226 אלף ש"ח לכל עובד ולכל עבירה.

"אוכלוסיות המועסקות לתקופות קצרות הינן אוכלוסיות מוחלשות בשוק העבודה, על אחת כמה וכמה בני נוער המועסקים במערכת הבחירות המקומיות, שלעיתים מוצאים את עצמם ב'יום שאחרי' כאשר אין להם ממי לגבות תמורה עבור עמלם" מסרה יפה סולימני, מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה. "אנו נפעל למצות את הדין מול מעסיקים מפרים ובמקביל קוראים לבני הנוער להוריד את אפליקציית 'בני נוער עובדים', המאפשרת בין היתר רישום מסודר של שעות העבודה ומידע על זכויות בני נוער עובדים, ולמעסיקים- הקפידו למלא חובותיכם על מנת להימנע מעיצומים כספיים ומאישומים פליליים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!