דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

המלחמה בתימן / "אם מצב הלחימה בתימן יימשך, 13 מיליון בני אדם עשויים לגווע ברעב"

לדבריה של ליסה גרנדה, מתאמת הפעילויות ההומניטריות של האו"ם, הרעב הקשה ביותר ב-100 השנים האחרונות עשוי להתפשט במדינה אם ההפצצות האוויריות של הקואליציה הערבית לא ייפסקו | בעקבות המלחמה כ-80% מאוכלוסיית תימן נזקקת לסיוע הומניטרי

ילדים במחנה עקורים בתימן (צילום: סוכנות AP).
ילדים במחנה עקורים בתימן (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

הרעב הקשה ביותר שהעולם ידע מזה מאה שנים עשוי להתפשט בתימן אם התקיפות האוויריות של הקואליציה הערבית בראשות סעודיה לא ייפסקו. כך הזהירה ליסה גרנדה, מתאמת הפעילויות ההומניטריות של האו"ם. "אם המלחמה תימשך, הרעב עשוי להתפשט ברחבי המדינה בשלושת החודשים הבאים, ו-12 עד 13 מיליון בני אדם יהיו בסכנה לגווע ברעב", אמרה גרנדה בראיון שנערך עמה בתחילת השבוע (ראשון) ברשת ה-BBC.

"רבים מאיתנו חשבו שעם תחילת המאה ה-21, הרעיון שנראה פעם נוספת רעב כמו שהיה באתיופיה, בבנגל ובחלקים של ברית המועצות הפך בלתי מתקבל על הדעת. רבים היו בטוחים שזה לא יקרה שוב, ועם זאת זהו בדיוק הדבר שאותו אנו רואים עכשיו בתימן", אמרה גרנדה והוסיפה כי "אין שאלה שעלינו להתבייש, ושעלינו, בכל יום שאנחנו מתעוררים, לחדש את מחויבותנו לעשות כל שניתן כדי לסייע לאנשים שסובלים בעימות".

ילדים בתור לחלוקת מזון בצנעא, תימן (צילום: AP Photo/Hani Mohammed).
ילדים בתור לחלוקת מזון בצנעא, תימן (צילום: AP Photo/Hani Mohammed).

גרנדה התראיינה זמן קצר לאחר שהאו"ם וארגונים נוספים גינו תקיפה אווירית שביצעה הקואליציה בראשות סעודיה נגד החות'ים בעיר הנמל חודיידה שלשום. בהפצצה האווירית נהרגו לפחות 15 בני אדם וכ-20 נוספים נפצעו. סרטונים שפורסמו על ידי החות'ים מראים את מה שנותר ממיניבוס הרוס שהופצץ. החות'ים מסרו כי חמישה בני משפחה אחת נהרגו בתקיפה, וציינו כי ילדים רבים נפגעו.

דובר תכנית המזון העולמית של האו"ם, הרב וורהוסל, אמר היום (שלישי) כי חייהם של שמונה מיליון תימנים תלויים בהספקת המזון הקבועה של האו"ם וכי אם מצב המלחמה ימשך יצטרפו אליהם 3.5 מיליון תימנים מורעבים נוספים. אנשים אלה זקוקים למזון על מנת שלא לגווע ברעב. כך לפי וורהוסל.

בספטמבר 2014 השתלט ארגון צבאי של אזרחי תימן החות'ים, בגיבוי איראן, על צנעא והכריז על הקמת ממשלה חדשה בראשות עלי סלאח שהיה נשיא המדינה עד פרוץ מהומות "האביב הערבי". בתוך כחצי שנה כבשו החות'ים את הבירה צנעא וכשליש משטחה של המדינה בחלקה המערבי. ב-26 במרץ 2015 פתחה קואליציה של מדינות ערביות ומוסלמיות, בהובלת סעודיה, במבצע "סופה נחרצת", שמטרתו להדוף את החות'ים ולהחזיר את השלטון לידי ממשלת תימן הסונית הגולה.

גברים תימנים אוספים חבילות מזון מארגון צדקה. בצנעא, תימן, 27 ביולי 2016 (צילום: AP)
גברים תימנים אוספים חבילות מזון מארגון צדקה. בצנעא, תימן, 27 ביולי 2016 (צילום: AP)

מאז מתחוללת בתימן מלחמה בין ארבעה צדדים: החות'ים בגיבוי איראן, השולטים במערב המדינה; השבטים הסונים, הנאמנים לממשלה הגולה ונתמכים על ידי קואליציה בינלאומית בראשות סעודיה; אל-קאעידה בחצי האי-ערב; ודאעש (פורשי אל-קאעידה).

בשנתיים וחצי האחרונות, יותר מ-10,000 אזרחים וכ-35,000 חמושים נהרגו במלחמה בתימן. למעלה משלושה מיליון נעקרו מבתיהם בעקבות המלחמה וכ-19 מיליון בני אדם (כ-80% מאוכלוסיית תימן) נזקקים לסיוע הומניטרי.

תימן בה חיים כ-30 מיליון בני אדם מייבאת 90% מהמזון אותו צורכים אזרחיה גם בתקופות שלום. מרבית המזון מגיע אליה מערי הנמל. הלחימה העזה בין החות'ים לכוחות הקואליציה בערי הנמל אדן וחודיידה בשנים האחרונות מקשה על הספקת המזון למדינה הענייה. משבר הרעב והמחלות שפרץ במדינה גרם למותם של רבבות ילדים בשנתיים האחרונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!