דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קריק-טור

קריק-טור / מלחמת הגרסאות: היעלמות ג׳מאל חַ'אשֻקְגִ'י בראי התקשורת הערבית

העיתונאי הסעודי נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ומאז נעלמו עקבותיו | העולם הערבי גועש ורוגש והקריקטורות בתקשורת משקפות את הלכי הרוח בין ציר האחים המוסלמים של קטר וטורקיה לבין ציר המסיב"א בהובלת סעודיה

האם דמו של ג׳מאל חַ'אשֻקְגִ'י יסכן את שלטונו של מוחמד בן סלמן? (מתוך חשבון הטוויטר של הקריקטוריסט הירדני אסאמה חג'אג'  @osamacartoons)
האם דמו של ג׳מאל חַ'אשֻקְגִ'י יסכן את שלטונו של מוחמד בן סלמן? (מתוך חשבון הטוויטר של הקריקטוריסט הירדני אסאמה חג'אג' @osamacartoons)
נעם בנעט
נעם בנעט
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

התקשורת העולמית סוערת סביב היעלמותו של העיתונאי הסעודי ג׳מאל חַ'אשֻקְגִ'י. העיתונאי נכנס לפני שבועיים לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ונראה כאילו בלעה אותו האדמה.

חַ'אשְקג'י, שהוא ומשפחתו היו שנים רבות בקשר קרוב עם משפחת המלוכה הסעודית, אף ערך את העיתון הסעודי "אל־ווטן" ובהמשך ייעץ לראש המודיעין, ושגריר סעודיה בארה"ב ובבריטניה, הנסיך תֻרְכִּי אלפַיְצל.

עם עליית מב"ס, נסיך הכתר מחמד בן המלך סלמאן, הפך אט אט למבקר חריף של בית המלוכה, ועבר לגור בבירת ארה"ב שם עבד בעיתון "וושינגטון פוסט". בין הנושאים עליהם כתב היו ביקורת על החרם הערבי על קטר, מדיניות מב"ס בכל הנוגע למלחמת האזרחים בתימן וכן מדיניות הטיהורים והמעצרים של מתנגדי המשטר. בתוך דברי הביקורת, חַ'אשְקג'י ציין כי הוא נאמן לממלכה.

נשיא טורקיה ארדואן "חוגג" את הפרשה ודורש מריאד שיוכיחו כי העיתונאי יצא מהקונסוליה. התקשורת הטורקית אף פרסמה בשבוע שעבר שמות ותמונות של אזרחים סעודים החשודים במה שכבר מוגדר על פיהם כמבצע חיסול של העיתונאי. בסעודיה הכחישו את הטענות וממשיכים לטעון כי וטענו כי חַ'אשֻקְגִ'י עזב את הקונסוליה בכוחות בעצמו זמן קצר לאחר שהגיע אליה.

במהלך השבועיים האחרונים חלה עליה גדולה של התיוג "איפה חַ'אשֻקְגִ'י" והרשת מלאה בקריקטורות – הנה כמה שנבחרו.

בקריקטורה זו של אחמד עארף לעיתון הקטרי "אלערב" אנו רואים מיקרופונים רבים פונים אל דמות סעודית, עם דם על הידיים, לא רגועה ושואלים "איפה חַ'אשֻקְגִ'י?" חַ'אשֻקְגִ'י נעלם ב-2 באוקטובר בביקורו בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. מסתמן כי הוא מת במהלך חקירה על-ידי גורמים סעודים.

כפי שציינתי בטור האחרון – אירוע זה הוא מקרה בוחן למערכת היחסים הסבוכה בתוך העולם הסוני. מהצד האחד הציר האח"סי (אחים המוסלמים) של קטר-טורקיה  שראשיהם והתקשורת שלהם מפמפמים את השאלה אודות העיתונאי, האשמת הסעודים והעלאת סימני שאלה גדולים על הרפורמות שמנסה לעשות מב"ס ועל הלגיטימציה השלטונית שלו.

אל חגיגות אלה אפשר לצרף את הציר השיעי בראשות איראן שאפשר לראות שיתוף פעולה בינה לבין הציר האח"סי – נגד ציר המסיב"א – הלא הם מצרים, סעודיה, ירדן, בחרין ואיחוד האמירות הערביות.

"איפה ג׳מאל חַ'אשֻקְגִ'י?"

עמאד חג'אג' מאייר קריקטורה נוספת על העיתונאי שממשיך להעסיק את התקשורת העולמית ונראה יותר ויותר כאירוע משמעותי ביחסים הרגישים במזרח התיכון ומחוצה לו.

חקירת חַ'אשֻקְגִ'י – הקריקטוריסט הירדני אסאמה חג'אג' מתאר את חקירת הפרשה. בקריקטורה עצמה אפשר להבחין בקונסוליה הסעודית עליה מתנוסס דגל המדינה. בסמוך לקונסוליה מסתובב לו החוקר שמחפש פרטים על ההעלמות, שימו לשובל הדם שבסופו אדם בלבוש סעודי שסוחב שק מדמם, בו נראה חלקי הגופה המבותרת.

https://twitter.com/rahma_toons/status/1051056339567472641

פרשת חַ'אשֻקְגִ'י – קצה הקרחון.

כך לפחות חושב הקריקטוריסט אחמד רחמה שמתאר לנו ספינה שכתוב עליה 'דעת הקהל העולמית' שאולי מסמלת את ספינת הפאר טיטניק שטבעה ב-1912 בשל התנגשות בקרחון. בקריקטורה שלנו בקצה הקרחון כתוב 'התנקשות חַ'אשֻקְגִ'י', אך אם נסתכל למטה נראה שהקרחון הוא יצור אפל העשוי מגולגולות עליו כתוב 'פשעי משפחת סעוד', המשפחה השלטת בממלכה הערבית. ממש כמו הביטוי רב הנסתר על הגלוי ושפרשת חַ'אשֻקְגִ'י היא ממש קצה הקרחון למהלכים נוראיים שהממלכה עושה.

אחרי שראינו קריקטורות אנטי סעודיות, הנה תגובת הקריקטורות של סעודיה –

סעודיה משיבה מלחמה שערה.

הקריקטורה מנסה להזכיר את חוסר האיזון של ערוץ אלג'זירה הקטרי שנאבק בסעודיה בפרט ובציר המסיב"א (מצרים, סעודיה, ירדן, בחרין ואיחוד האמירויות הערביות) בכלל.

בקריקטורה של סאלם הלאלי בעיתון הסעודי 'עֻכאט', אנו רואים איש קטרי מנגן בחצוצרה/חליל שגורמת לנחשים לצאת מתוך המילה אלג'זירה. על הפתקים שמפוזרים כתוב זיוף, שקר, זדון. כלומר אל תאמינו למילה של אלג'זירה – כולל על פרשת העיתונאי. קריקטורה זו ממשיכה את אותה גישה של קריקטורה אחרת של הלאלי לפני כשנה.

הקריקטורה עלתה עם הכרזת החרם הערבי על קטר.

אלג'זירה – תעמולה וחיסול.

גם קריקטורה זו מנסה לקשר בין רשת התקשורת הקטרית אלג'זירה והטרור. סאלם הלאלי קריקטוריסט הבית של העיתון הסעודי עכאט'. בקריקטורה עצמה אפשר להבחין בשרוול עליו כתוב 'האחים', מעל סמל תנועת האחים המוסלמים וממנו יוצאות שתי ידיים. האחת גדולה המחזיקה מגפון שאומר "שפלות/נבזות, שקר, ופברוק" – כלומר לא תמצאו מילה אחת אמת מרשת אלג'זירה. היד השני קטנה ומחזיקה אקדח עם משתיק קול, סוג של "להרוג ברכות", אבל בשקט.

"עזוב אותי יא שקראאאאאאן!".

כך אומר ה-"וריפיקציה" (אימות שניתן מטעם הרשת החברתית לכך שמשתמש מסוים הוא אכן מי שהוא מצהיר שהינו, ותודה לעוקבים שסייעו לי בפיענוח) לסמל של אלג'זירה עם כתובית 'מבזק' המושך אותו במאמץ רב עם חבל, ללא הצלחה.

גם הקריקטוריסט אַיְמַן יענאללה מייחס לרשת אלג'זירה חוסר אמינות – ניסיון קצת להרגיע את המתח שנוצר בעקבות הלכלוכים הרבים על הממלכה הסעודית ברשת.

אלג'זירה מוחזקת עם סופר-גלו.

בקריקטורה של אַיְמַן יענאללה אפשר להבחין בסמל רשת התקשורת הקטרית המתפרקת ליד התיוג " חַ'אשֻקְגִ'י". כל הרצפה מלאה בדבק מגע והרצפה סדוקה.

https://twitter.com/rahma_toons/status/1051397211395895296

מב"ס יפסיד את כס המלוכה?

הקריקטוריסט אחמד רחמה מתאר איך הדם של העיתונאי הסעודי שנעלם ב-2 באוקטובר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול מושך את מחמד בן סלמאן, נסיך הכתר הסעודי מכס המלוכה. האם פרשת חַ'אשֻקְגִ'י תמנע ממב"ס את כס המלוכה? כנראה שלא, אבל אחלה קריקטורה.

לסיום, כאשר הנשיא הטורקי אֶרדוֹאַן מנצל את רצף האירועים כדי להוריד את הלהבות מול ארה"ב בין השאר בשחרור הכומר אנדרו ברנסון (נעצר בקשר לנסיון ההפיכה הצבאית הכושל בטורקיה ביולי 2016, (לפרטים נוספים) השאלה עוברת לסעודיה.

בחינת השלכות אירוע זה, חיסול גורם אופוזיציוני במדינה מוסלמית זרה, תיבחן בעיקר ביחס של מדינות המערב ובראשן ארה"ב. היחס שתקבל סעודיה ובעיקר האיש החזק בה, מחמד בן סלמאן, נסיך הכתר. האם אירוע זה יישכח מהר, או שמדובר באירוע מכונן ביחסי סעודיה והמערב? נחכה ונראה.


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!