דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

אלימות במשפחה / הממשלה פרסמה הצעת חוק להרחקת גברים מכים מבנות זוגן ע"י אזיק אלקטרוני

ההצעה מבטאת תחילת שינוי תפישתי בהגנה על נשים בסיכון לאלימות, לפיו במקום להעבירן למקלט לנשים מוכות, יש לאפשר להן להמשיך בשגרת חייהן | ח"כ עליזה לביא, שהגישה הצעת חוק פרטית בנושא: "לא ארפה עד ליישום החוק במלואו"

ח"כ עליזה לביא (צילום: יונתן סינדל  פלאש 90)
ח"כ עליזה לביא (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד המשפטים פרסם תזכיר חוק ממשלתי בנושא אזיק אלקטרוני לגברים מכים. זאת, לאחר שלפני מעל שנה עברה הצעת חוק פרטית בנושא של חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), בתמיכת ועדת השרים לחקיקה.

הצעת החוק היא חלק מיישום דו"ח הוועדה הבין-משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה שפורסם ביוני 2016. רק בשבוע האחרון נרצחו שתי נשים על ידי גברים שהכירו. הוועדה המליצה על תיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה, שיעניק לבית המשפט סמכות להורות על שימוש באמצעים טכנולוגיים שיסייעו בהתמודדות עם אלימות במשפחה. בתזכיר החוק מוצע לקבוע כי בעת שחרור בערבות של חשוד בעבירת אלימות במשפחה בתנאים שקבע בית המשפט, ניתן יהיה להורות על שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי על מנת לוודא כי החשוד עומד בתנאי שהוטל עליו.

התיקון המוצע יאפשר להשתמש בפיקוח טכנולוגי כדי לוודא שהחשוד לא הפר את אחד מהתנאים הבאים: תנאי של איסור כניסה לאזור, לישוב או למקום בארץ שקבע בית המשפט; איסור להיפגש עם מי שיקבע בית המשפט; חובת מגורים או הימצאות באזור, בישוב או במקום בארץ שקבע בית המשפט; איסור יציאה ממקום מגורים במשך כל היממה או בחלק ממנה; וחובה למלא אחר צו הגנה על פי החוק למניעת אלימות במשפחה. הפיקוח הטכנולוגי נועד לתת כלי בידי בית המשפט לוודא עמידה בתנאי שחרור בערבות, כך שיוכל בית המשפט לשחרר את החשוד כשלא נשקפת ממנו מסוכנות ברמה גבוהה המצדיקה מעצר, אך ישנה רמת מסוכנות מסוימת המצדיקה פיקוח מעין זה. כך יתאפשר לשחרר את החשוד מבלי לפגוע בשגרת חייהם של בני משפחתו, המתלוננים.

החוק המוצע שונה ממעצר בפיקוח אלקטרוני, בו מתקיים ניטור רציף באמצעים אלקטרוניים על נוכחותו של מפוקח במקום הפיקוח, ומאפשר התרעה כאשר המפוקח יוצא מהתחום שהוגדר לו. החוק המוצע בא לשרת מטרה שונה: הוא מאפשר ניטור של מיקום של אדם ולהתריע כאשר הוא מתקרב למקום או אדם שאסור לו להתקרב אליהם.

תיקון החוק מבטא את תחילתו של שינוי תפישתי במערכות אכיפת החוק והרווחה בכל הקשור להגנה על נשים הסובלות מאלימות במשפחה: במקום לסגור את הנשים שחוו אלימות במקלט לנשים מוכות, יש לאפשר להן להמשיך בשגרת חייהן. מצב זה יתאפשר כשיעבור החוק, ועדיין, הדרך ליישום מלא של תפישה זו עוד ארוכה.

ח"כ עליזה לביא התייחסה לפרסום תזכיר החוק: "הצעת החוק 'האיזוק והפיקוח האלקטרוני' שהעליתי ועברה בקריאה טרומית לפני שנה היא חוק מציל חיים – יישום טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת סיוע ומענה משולב. גם התוקף וגם האישה יישאו מכשירים אלקטרוניים. התוקף יענוד אזיק, ולאישה יהיה מוניטור המקושר עם האזיק. במידה והקירבה בין השניים תחרוג מהמרחק הנדרש בצו ההגנה או בצו הרחקה, המכשיר ישלח אוטומטית אות מצוקה לכוחות הביטחון ולאישה עצמה. באירועים כאלו, כמה דקות בלבד משנות את התוצאה, ולמנוע אסון. חשוב מכל, האזיק יספק להן תחושת ביטחון. אלו מהרגעים המשמעותיים בעבודתי הפוליטית. אמשיך לפעול ולא ארפה עד ליישום החוק במלואו. נשים וילדים רבים בישראל חיים בפחד ותחת אלימות, ואינם יכולים לחכות יותר".

הבוקר (רביעי) קיימה הוועדה לקידום מעמד האישה דיון מהיר בעקבות מקרי האלימות נגד נשים מהשבוע האחרון. יוזמת הדיון, ח"כ פנינה תמנו שטה (יש עתיד) אמרה בדיון: "פתחנו בכנסת בצורה חגיגית ביום שני , אבל זה לא היה יום חג. בשבוע האחרון נורתה באכזריות אנגווץ וואסה ז"ל שהותירה אחריה ילדה בת חודשיים ילד בן 6 ילד בן 7 שהיה עד לאותה ירייה שהותירה אותה מדממת בפינת האוכל. עליזה שפק ז"ל נרצחה כמה ימים לפניה, ואתמול הותקפה עוד אישה באכזריות בנתניה. כשנפתח מושב הכנסת סדר היום עסק בהרבה נושאים אבל לא בנושא החושב ביותר- חיים של אנשים, חיים של נשים. כל פעם אנו שומעים על אישה נוספת שנרצחה.

"יש המנסים להרחיק את זה מלב הקונצנזוס הישראלי כאילו מדובר בנשים עולות, אתיופיות, רוסיות, ערביות, השקופות", הוסיפה תמנו-שטה, "אבל אישה היא אישה היא אישה. ילדים הם ילדים. אנחנו צריכים להתלכד סביב המאבק הזה כולם, גברים נשים ערבים יהודים עולים ותיקים יד אחת. רק אתמול קיבלתי פנייה על אבא שחתך את הוורידים מול הילדים שלו והאישה הייתה מפוחדת שיגיע לפגוע בה, והוא אכן הגיע אליה בלילה ועכשיו היא מפחדת לקראת שחרורו הקרב. אנחנו עדים למקרים של 20 מקרי רצח בשנה, אבל אלפי נשים חיות תחת טרור."

עוד הוסיפה תמנו-שטה: "הגבר הוא זה שצריך להיות מורחק אבל ראינו שיש רק בתים בודדים לטיפול בגברים מכים. מה עם הקצאת משאבים ריבונו של עולם? אולי בגלל שיש רק 4 נשים בממשלה? אולי אנחנו הנשים פשוט לא על סדר היום? נמצאת כאן זנאש אחותה שנרצחה לפני עשרה חודשים. אני יודעת כמה אומץ צריך בשביל להגיע לכאן. ואני כשביקרתי אצל המשפחה לאחר הרצח גיליתי שהילדים לא יכולים לחזור לבית לזירת הרצח בגלל הרוצח שזוכה לפי חוק יחסי ממון ב50% מהדירה והילדים נאלצים לוותר על הבית. הרצחת וגם ירשת. והפרקליטות הגיעה להסדרי טיעון עם רוצחים כדי שיוותרו על הבית ויורשעו רק בהריגה. לצערי רק לפני שבוע סגרו הסדר טיעון עם מי שרצח את אשתו בבאר שבע סרגיי צימבל כי אחרי שהוא רצח אותה עם סכין בבית היה קשה להוכיח את היסוד הנפשי. באיזו מדינה אנחנו חיים?"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!