דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

רכבת ההפתעות / ביקורת על משרדי התחבורה והאוצר בדיון שנערך בכנסת בנושא הרכבת

בכינוס מיוחד של ועדת הכלכלה בנושא כשלי הרכבת הושמעו טענות נציגי ארגוני נוסעים | "נוסע מבנימינה הביא כסא מהבית כדי לשבת בנסיעה הארוכה לתל אביב" | נציג הרכבת תקף את נציגת האוצר: "אתם אנטי תחבורה ציבורית"

יום ראשון עמוס ברכבת ישראל, 12 באוגוסט 2018 (צילום: Alexander Turovsky / Shutterstock.com).
יום ראשון עמוס ברכבת ישראל, 12 באוגוסט 2018 (צילום: Alexander Turovsky / Shutterstock.com).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"עדיף להודות בטעות", קרא חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני), יו"ר ועדת הכלכלה, לקרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה, בדיון חירום שנערך אתמול (רביעי) בכנסת בשל המצב ברכבת ישראל. כבל קרא לטרנר לקחת צעד לאחור, להחזיר את הרכבות שבוטלו לצפון, לחדול מלשריין קרונות במודיעין לתושבי ירושלים ולהודות שמועד פתיחת הקו החדש לירושלים היה מוטעה. טרנר: "היינו עושים זאת גם בדיעבד. דחיה של חודשים הייתה יכולה להיגמר בעוד 15 שנה".

בפתח הדיון בוועדת הכלכלה בנושא "הכשלים בפרויקט קו הרכבת ירושלים-תל אביב והפגיעה בנוסעים בקווים אחרים" אמר חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) כי "השמיכה של הרכבת קצרה כל-כך שאני מתפלא שהיא בכלל נוסעת. חסרים קרונות, קטרים, מסילות. אנחנו המדינה היחידה בעולם שיש בה פקק תנועה של רכבות, ועד שתוקם מסילה רביעית בשנת 2025 במקרה הטוב, אנחנו נמשיך להיות בפקק תנועה של רכבות. האמת היא שזה שרכבת ישראל נוסעת בכלל זה נס שקורה בכל יום. המערכת עובדת בניצולת של 120%".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר התחבורה, ישראל כ"ץ, בנסיעת הרצה בקו הרכבת המהיר לירושלים, 20 בספטמבר 2018 (צילום עמוס בן גרשום לע"מ)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר התחבורה, ישראל כ"ץ, בנסיעת הרצה בקו הרכבת המהיר לירושלים, 20 בספטמבר 2018 (צילום עמוס בן גרשום לע"מ)

יו"ר הקבוצה החברתית "נפלאות הרכבת", אייל טל מקריית אתא, אמר כי מה שקורה בשטח משדר מחדל. לדבריו, "הרכבות צפופות ברמת של קרונות בקר. נוסעים משתלטים על שירותים ושוהים שם כל הנסיעה, השירותים הפכו למושבים ברכבת. נוסע מבנימינה הביא כסא מהבית כדי לשבת בנסיעה הארוכה לתל אביב. מדברים על הרצה בקו לירושלים, ואין לנו אלא לומר שיש תחושה של ריצה לטובת כיתוב תמונה. ההצעה היא לבטל את הרכבת מירושלים נתב"ג. מותר להודות בטעות, עד שיגיעו הקרונות במרץ 2019".

אורי בצ'קו, תושב חיפה, הוסיף כי "כל העם זועק אליכם מהרכבות, צפוף אפילו לא ברמה של הודו. זה זוועת עולם. אין דבר יותר שוויוני מרכבת ישראל – כולם מסתופפים ברכבת ישראל אחד על המרפקים של השני. נכים לא יכולים לעלות לרכבת. פתחתם קו לירושלים וביטלתם את הנכים. אין להם מקום ברכבת. אין אלטרנטיבה לתושבים בצפון. קו נתניה הוא פקק אחד גדול ואי-אפשר להגיע בשום אלטרנטיבה מחיפה לתל אביב. לא יכול להיות שמנכ"ל הרכבת לא ידע שיהיו 200 אחוז צפיפות. אי-אפשר לטפל באירוע בטיחותי או ביטחוני בצפיפות כזו". סגן ראש עיריית מודיעין, אילן בן סעדון, מחה גם הוא בתוקף על ביטול רכבות למודיעין בגלל העבודות ודרש להחזיר את הקווים.

גיל יעקב, מארגון  "15 דקות" אמר כי "בזמן שאנחנו יושבים פה בדיון נינוח לעומת מה שקורה בשטח, אני ממשיך לקבל תמונות וסרטונים של אנשים שלא מצליחים לעלות כמו בכל התקופה האחרונה. לאחרונה יש גם פציעות. אנשים רצים לרכבת ומי שקצת יותר חלש נופל. אנחנו קצת נינוחים מדיי. יש כאן מחדל עמוק ודרושה ועדת חקירה. לא יכול להיות שמערכת שלמה של אנשי מקצוע מתריעה מזה זמן שהרכבת לא מוכנה להפעלה, ובכל זאת, בלחץ של שר, כדי לקבל תמונה ולעמוד בהבטחה, הקו נפתח ועל חשבון הנוסעים במקומות אחרים".

ח"כ איתן כבל מנהל את הדיון בוועדת הכלכלה. ארכיון (צילום מרים אלסטר, פלאש90)
ח"כ איתן כבל מנהל את הדיון בוועדת הכלכלה. ארכיון (צילום מרים אלסטר, פלאש90)

הפגיעה בנוסעים בצפון נעשתה ביודעין

מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר שללה את דברי יעקב לגבי האינטרס הפוליטי. "פרויקט שנדחה בחודשים יכול להידחות בשנים. אם לא לוחצים על הרכבת, זה היה יכול להיות עוד 15 שנה. זה לא עניין של גזירת סרטים ותמונות. אם לא לוחצים הרבה הרבה, זה לא קורה. השר לא סתם נקרא בולדוזר, אני רוצה להודות לרכבת ולמנכ"ל שפשוט עבדו לילות כימים כדי שהקו הזה יצא לפועל". טרנר מודה ש"הקו עדיין בהרצה, ויש תקלות שילכו ויפחתו". למעשה דבריה חושפים את מה שטענו הנוסעים בצפון כל הזמן – משרד התחבורה, בהובלת השר ישראל כץ,  לחץ את רכבת ישראל לפתוח קו חדש במודעוּת מלאה למצב של מחסור בציוד נייד – קרונות, קטרים וקרונות ניהוג. התוצאה – הסרת 20 נסיעות ביום במקטע שיא הביקוש בין חיפה לת"א, כאשר אתמול הושבו רק 4 מהן.

טרנר הסבירה את בעיית ההיערכות בכך שמספר הנוסעים עלה ב-36% ב-3 שנים, "הרבה מעל כל התחזיות האופטימיות". את המחסור והפגיעה בנוסעים הציג דן לנדאו, סמנכ"ל רגולציה ברכבת ישראל בכך ש"יש מחסור כרוני בציוד נייד. יש היצע מוגבל. צריך לעשות צדק חלוקתי". עוד הוסיף לנדאו כי "ב-13 הימים הראשונים של הקו נסעו בו 85,000 איש". לכך הגיב חבר הכנסת כבל כי "זה רק מראה כמה המצב קשה". כבל התייחס לדו"חות מבקר המדינה שהתריעו פעם אחר פעם על הבעיה שתיווצר וההתעלמות ממנה. "זה כמו חגי תשרי, פתאום הם הגיעו ואף אחד לא ידע מאיפה?".

בעיות ברכש

נציגת האוצר, עדי חכמון, שללה את הטענות על עיכובים ברכש והסבירה כי משרד האוצר מחויב לשמור על הקופה הציבורית. חכמון הסבירה כי גם כאשר יגיעו קרונות, לא תהיה יכולת לנצל את כולם בשל מחסור במסילות. כנגדה התפרץ קובי בליטשטיין, סמנכ"ל תשתיות ברכבת ישראל שאמר כי באוצר מתנגדים לתחבורה ציבורית. "אתם אנטי תחבורה ציבורית. אין מסילה אחת, שאתם לא מתנגדים לה, כולל המסילה הרביעית באיילון". נציג החשב הכללי הסביר כי מכרז רכש קרונות שנעשה ב-2016 יגיע לגמר האספקה ב-2020. מדובר ב-141 קרונות דו קומתיים, בתכנית ל"רכש חירום" אשר יכולים להתחבר גם לקטרים קיימים וגם לקטרים חשמליים, שיופעלו בעתיד.

מסילת הרכבת החדשה על קו תל אביב-ירושלים. (צילום:הדס פרוש / פלאש 90).
מסילת הרכבת החדשה על קו תל אביב-ירושלים. (צילום:הדס פרוש / פלאש 90).

במשרד התחבורה לא מתחרטים

המנכ"לית טרנר אמרה שמה שהכי קשה לה בתפקיד, זה "לפתוח את העיתונים ולראות שלמרות שעשינו דברים מדהימים, הכל נורא. סוף סוף לחצנו ויש רכבת לירושלים. היינו עושים זאת גם בדיעבד. אם אתה לא לוחץ ונותן תאריך, זה פשוט לא קורה". כבל הגיב לדבריה ואמר כי "אין מחלוקת שישראל כץ עושה עבודה מדהימה. זו עובדה. רואים את זה בכל מקום, אבל הטיפול בתחבורה הציבורית במכלול הוא בעיה. זה לא חדש, נכתבו דו"חות של מבקר המדינה על זה. זה לא פרץ אתמול. המציאות היא של כשל. הפעולות הן של כשל. עדיף להודות בטעות". כבל הודיע כי בעוד שבועיים יקיים בוועדה דיון נוסף, שיעסוק בפתרונות. ברמה המעשית, הציע לעשות "צעד לאחור" עם הקו החשמלי החדש, להשיב את הרכבות לצפון וכן למנוע את המצב בו תושבי מודיעין מנועים מלעלות לחלק מהקרונות, השמורים לנוסעים לירושלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!