דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שגרירות ארה"ב

עיר אחת, שני עמים / הפלסטינים זועמים על העברת הקונסוליה האמריקאית תחת השגריר פרידמן

ההחלטה, של מזכיר המדינה האמריקאי, ממשיכה את הקו של ממשל טראמפ בנוגע ליחסי ישראל והפלסטינים | גורם בכיר בשגרירות האמריקאית מסר ל'דבר ראשון' כי הטיפול בפלסטינים לא יפגע | סאיב עריקאת: "ממשל טראמפ הוא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון"

עובדים תולים דגלי ארה"ב וישראל סמוך למקום מושבה החדש של שגרירות ארה"ב בירושלים 7 במאי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
עובדים תולים דגלי ארה"ב וישראל סמוך למקום מושבה החדש של שגרירות ארה"ב בירושלים 7 במאי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שי ניר

ארצות הברית הודיעה כי הקונסוליה האמריקאית בירושלים, תעמוד מעתה תחת השגריר דיויד פרידמן. הקונסוליה, שהיוותה את החוט המקשר לעבודה עם הפלסטינים, במזרח העיר ירושלים. שגרירות ארה"ב עברה לעיר הבירה ירושלים בחודש מאי האחרון, והישראלים והפלסטינים רואים במהלך הנוכחי המשך המדיניות של ארה"ב באיזור.

גורם בשגרירות מסר ל'דבר ראשון' כי "המיזוג יתקדם בזריזות האפשרית וכי כמו בהקמת שגרירות ירושלים, יש לנקוט בצעדים מנהליים נחוצים לקידום המהלך. כרגע אנו מתמקדים בביצוע המהלך באופן יעיל ואפקטיבי מבחינת ההתנהלות הדיפלומטית שלנו בירושלים". במענה לשאלה אם משמעות המהלך היא סגירת הנציגות הדיפלומטית האמריקאית הרשמית לפלסטינים אמר הגורם כי, "בכוונתנו למזג את הצוות, המתקנים והפעולות של הקונסוליה הכללית עם אנשי שגרירות ירושלים. עבודת הקונסוליה הכללית תמשיך ללא הפרעה באמצעות הקמת יחידה פלסטינית חדשה לענייני ירושלים בשגרירות ירושלים".

טקס חניכת שגרירות ארצות הברית בירושלים, 14 במאי 2018 (יונתן זינדל פלאש90)
טקס חניכת שגרירות ארצות הברית בירושלים, 14 במאי 2018 (יונתן זינדל פלאש90)

בהודעת מזכיר המדינה מייק פומפיאו נמסר כי הוחלט לאחד את שתי המשלחות הדיפלומטיות, זו הנמצאת בשגרירות ברחוב אגרון בירושלים וזו הנמצאת בקונסוליה לידי משלחת אחת וכי שגריר ארה"ב בישראל דיויד פרידמן יהיה אמון על המלאכה.

בהודעה מדגיש פומפיאו כי המהלך אינו מבטא שינוי במדיניות ארה"ב כלפי ירושלים, ישראל, הגדה המערבית ורצועת עזה וכי ארה"ב תמשיך לקיים מכלול של קשרים עם הפלסטינים רק שהפעם זה יהיה ממשכן השגרירות. עוד נכתב כי המהלך נעשה כחלק מצעדי יעול גלובלים במשימתה של מחלקת המדינה. בסוף ההודעה פומפאו אמר כי הממשל מחוייב להשיג שלום יציב ובר קיימא ומתפים לדיאלוג ושיתוף פעולה עם הפלסטינים.

בקרב הפלסטינים ההודעה על החלטת הממשל לא התקבלה בברכה אלא בזעם ושר החוץ הפלסטיני סאיב עריקאת תקף בחריפות את ממשל טראמפ ואמר כי, "הוא פועל עם ממשלת ישראל לקדם יותר את ארץ ישראל השלמה מאשר את פתרון שתי המדינות בגבולות 1967" והוסיף, "הממשל האמריקאי אישר את הנרטיב הישראלי, כולל על ירושלים, הפליטים וההתנחלויות".

בניין הקונסוליה האמריקאית מקושט לכבוד יום העצמאות האמריקאי ב-2017. (צילום: הדס פרוש /פלאש90)
בניין הקונסוליה האמריקאית מקושט לכבוד יום העצמאות האמריקאי ב-2017. (צילום: הדס פרוש /פלאש90)

עריקאת הדגיש כי ההחלטה האמריקנית לסגור את הקונסוליה אינה קשורה ל"יעילות" וכי היא "נועדה לרצות את הצוות האמריקני (קושנר, גרינבלט ופרידמן, ש.נ.) שמוכן לפרק את היסודות של מדיניות החוץ האמריקנית ומערכת היחסים הבינלאומית, כדי לתגמל הפרות ופשעים ישראלים" והוסיף כי הרשות הפלסטינית לא תשתוק וכי תנקוט בצעדים הנחוצים בתגובה להוכחה המחודשת כי ארה"ב אינה יכולה לשאת עודד את התפקיד של מתווך הוגן בסכסוך הישראלי פלסטיני."ממשל טראמפ הוא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון", דברי עריקאת.

סגן השר מייקל אורן ברך על ההחלטה האמריקאית ואמר, "יום גדול לישראל, לירושלים ולארצות הברית. מזכיר המדינה פומפיאו הודיע שארה"ב סוגרת את הקונסוליה האמריקנית בירושלים ומעבירה את האחריות לשגרירות. הודעה זו מסלקת בכך את שרידי התמיכה האמריקאים בחלוקת העיר. ישראל אסירת תודה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!