דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לארה אל-קאסם

המאבק בחרם / בית המשפט העליון פסק כי הסטודנטית לארה אל-קאסם תורשה להיכנס לישראל

"המאבק בחרם רצוי וחיוני, וכך גם הפעולות שנוקטת מדינת ישראל בעניין. ברם, הפעולה הקונקרטית העומדת לפנינו חורגת באופן ברור ממתחם הסבירות, ולא ניתן לקבלה", פסקו השופטים | השר ארדן: "החלטת העליון מעידה על חוסר הבנה"

הסטודנטית לארה אל-קאסם בבית המשפט העליון בירושלים, 17 באוקטובר 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
הסטודנטית לארה אל-קאסם בבית המשפט העליון בירושלים, 17 באוקטובר 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון הפך אמש (חמישי) את החלטת בית המשפט המחוזי ופסק כי הסטודנטית האמריקנית, לארה אל-קאסם, לא תגורש וקבע כי היא תוכל להיכנס לארץ. רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה בעקבות כך כי אל-קאסם שוחררה מטרמינל 3, שם שהתה במתקן מסורבי הכניסה לישראל.

"עצם רצונה של המבקשת להשתלב בלימודים אקדמיים בישראל עומד בניגוד לרעיון של הטלת חרם על ישראל", אמרה בפסק הדין השופטת ענת ברון. "לא כל שכן חרם אקדמי. בנסיבות ענייננו, לא פעילותה של המבקשת היא שמחרימה את 'האינטלקטואליות עצמה' – אלא נראה שדווקא ההחלטה לשלול מן המבקשת את אשרת הכניסה לישראל, באופן המונע ממנה לימודים אקדמיים כאן בישראל. החלטה זו עלולה אף לגרום בעצמה נזק תדמיתי לישראל, ובכך להשיג את התוצאה ההפוכה מן התכלית שהתכוון לה המחוקק".

"המדינה רשאית, שלא לומר חייבת, להגן על עצמה. היא רשאית לנקוט בצעדים כלפי ארגוני החרם ופעיליהם. הגנה על הדמוקרטיה היא חלק מהדמוקרטיה", כתב השופט ניל הנדל בפסק הדין והוסיף כי "במקרה דנן, מניעת כניסתה של המבקשת איננה מקדמת את תכלית החוק, ואף נטען, למשל, על ידי האוניברסיטה העברית כי היא פוגעת באקדמיה הישראלית. המאבק בחרם רצוי וחיוני, וכך גם הפעולות שנוקטת מדינת ישראל בעניין. ברם, הפעולה הקונקרטית העומדת לפנינו חורגת באופן ברור ממתחם הסבירות, ולא ניתן לקבלה".

אל-קסאם, בת 22, אזרחית ארה"ב, ביקשה להיכנס לארץ לצורכי לימודיה באוניברסיטה העברית בירושלים. בתחילת החודש נחתה בארץ לצורך תחילת לימודיה, ותושאלה בכניסתה לארץ. לאחר ממצאי התשאול, הוחלט לבטל את אשרת השהייה שלה. מאז היא שהתה במתקן ייעודי בנתב"ג.

פסיקת בג"ץ עוררה כצפוי תגובות מעורבות בשדה הפוליטי, האקדמי והציבורי בישראל. כך למשל יו״ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג אמרה כי הפסיקה היא ״ניצחון חשוב במאבק על ישראל כדמוקרטיה ליברלית חופשיה ממשטרת מחשבות. השפיות ניצחה היום את מי שניסו לרוץ עם הראש לתוך הקיר בלי להסתכל לצדדים. זוהי החלטה חשובה שמחזקת את ישראל ואת האקדמיה הישראלית ומוכיחה לעולם כולו שישראל לא מתנהלת על-פי הטרלול ההיסטרי של ארדן״.

האוניברסיטה העברית הודיעה כי היא שמחה שלארה אלקאסם תצטרף לאלפי הסטודנטים ותחל את לימודיה בתכנית לתואר שני בינלאומי בזכויות אדם וצדק מעברי בפקולטה למשפטים.

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, אמר בביקורת על בית המשפט כי הוא פוגע במאמציה של מדינת ישראל להילחם בתנועת החרם נגדה. "צר לי צער עמוק על החלטת בית המשפט העליון, שמעידה על חוסר הבנה של שיטת הפעולה של ארגוני ה-BDS ופגע ביכולת של מדינת ישראל להילחם בפעילי החרם שפוגעים בכולנו", אמר ארדן והוסיף כי "לפי פסק הדין והגיונם של השופטים, עומר ברגותי, מייסד תנועת החרם העולמית שלמד באוניברסיטת תל אביב ומפיץ כיום שנאה בכל העולם כנגד ישראל, היה אמור להפוך לתומך נלהב שלנו מעצם לימודיו במוסד אקדמי ישראלי".

שר הפנים, אריה דרעי, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "‏ההחלטה להשאיר בארץ את הסטודנטית שפועלת בגלוי נגד מדינת ישראל, היא חרפה. היכן הכבוד הלאומי שלנו? גם בארה״ב היא הייתה מעזה לפעול נגד המדינה ולדרוש להישאר וללמוד בה?". דרעי הוסיף כי יבדוק כיצד למנוע הישנות מקרה כזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!