דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירופה

פה זה לא אירופה / מאות אלפים צעדו ברחובות לונדון בדרישה לקיים משאל עם נוסף על הברקזיט

מארגני צעדת המחאה טוענים כי ישנן עובדות חדשות שהתגלו לאחר משאל העם בו הוחלט ברוב דחוק על עזיבת האיחוד האירופאי, בעיקר סביב העלויות והמורכבות של העזיבה | אפילו גולוּם מ"שר הטבעות" היה בין המוחים

צעדת התנגדות לברקסיט שהתקיימה בלונדון ב-20 באוקטובר 2018 (צילום: Yui Mok/PA via AP).
צעדת התנגדות לברקסיט שהתקיימה בלונדון ב-20 באוקטובר 2018 (צילום: Yui Mok/PA via AP).

מאות אלפי מפגינים המתנגדים ליציאתה הצפויה של בריטניה מהאיחוד האירופאי (הברקזיט) צעדו אתמול (שבת) במרכז לונדון בדרישה למשאל עם חדש ויכולת להשפיע על הסכם העזיבה אם ייחתם עם האיחוד האירופאי. המארגנים טוענים כי קיים צורך בהצבעה חוזרת מכיוון שעובדות חדשות לגבי העלויות והמורכבות של העזיבה הבריטית התגלו מאז ההכרעה לעזוב ב-2016. הם העריכו כי כ-700,000 איש לקחו חלק בצעדת "ההצבעה העממית". המשטרה לא סיפקה הערכה משלה לגבי מספר המשתתפים.

"מה שברור זה שהאפשרויות היחידות שישנן כרגע לראשת הממשלה על השולחן הן ברקזיט גרוע או בלי ברקזיט בכלל", אמר ל-BBC ראש עיריית לונדון, סאדיק קאן ,שהצטרף לצעדה. "המציאות הזאת מרוחקת מיליון מייל ממה שהובטח לפני שנתיים וחצי".

ראש עיריית לונדון, סאדיק קאן, משתתף בצעדת התנגדות לברקזיט. (צילום: (Yui Mok/PA via AP).
ראש עיריית לונדון, סאדיק קאן, משתתף בצעדת התנגדות לברקזיט. (צילום: (Yui Mok/PA via AP).

קאן אמר שהמחאה הייתה "צעדה עבור העתיד", עבור הבריטים הצעירים, כולל כאלה שהיו צעיר מדי מכדי להשתתף במשאל העם ב-2016 כשתומכי העזיבה ניצחו ברוב דחוק של 52%. ראש העיר, המשתייך למפלגת הלייבור האופוזיציונית, תמך בעבר בקריאות המתגברות למשאל עם חדש כדי שהציבור יוכל להגיד האם הוא מקבל את תכנית הברקזיט של ראשת הממשלה, תרזה מיי, או בוחר להישאר חלק מהאיחוד. מיי מצידה שללה אפשרות למשאל עם נוסף אך זה לא מנע מהצועדים לדרוש כזה.

בין הצועדים היה גם השחקן הבריטי אנדי סרקיס ה"מוכר" בעיקר מתפקידו כגולום בסדרת סרטי "שר הטבעות". סרקיס, שצעד עם אשתו ובנו, אמר שהוא מאמין שיהיה משאל עם שני "עכשיו שהאנשים יותר מיודעים".

אנדי סרקיס ובן דמותו גולום בסרט "שר הטבעות" (צילום: shutterstock).
אנדי סרקיס ובן דמותו גולום בסרט "שר הטבעות" (צילום: shutterstock).

בריטניה צפויה לעזוב את האיחוד האירופאי ב-29 במרץ אולם המגעים בנושא ה"גירושין" נגועים במחלוקות, במיוחד סביב הגבולות העתידיים בין הרפובליקה האירית לבין צפון אירלנד, הגבול היבשתי היחיד שיישאר לבריטניה עם האיחוד האירופאי לאחר הברקזיט שכן הרפובליקה האירית היא חלק מהאיחוד וצפון אירלנד היא חלק מבריטניה. אחד ההישגים הגדולים של הסכם השלום מ-1998 עם צפון אירלנד היה פירוז הנוכחות הצבאית והמשטרתית בגבול עם אירלנד. רבים משני צידי הגבול לא מעוניינים שוב בגבול "קשה". ישנם גם פחדים מתעצמים מפני עזיבה בריטית "ללא עסקה", שתיצור כאוס בגבולות ובכלכלות של בריטניה ושל האיחוד האירופאי.

https://twitter.com/michaelzil/status/1054083413542690816?s=19

מיי, שדיברה בכנס של ועידת האיחוד האירופאי שהסתיימה ללא תוצאות משמעותיות, אמרה שהיא תשקוללהציע תקופת מעבר בת 21 חודשים לאחר הברקזיט שתשאיר את בריטניה ביישור קו עם האיחוד האירופאי לאחר עזיבתה במרץ 29. לטענת האיחוד האירופאי, הארכת הזמן הזאת תגביר את האפשרות לתאם עסקת מסחר שתבטיח שהגבול האירי יישאר ללא חיכוכים. אולם, פוליטיקאים תומכי ברקזיט בבריטניה ראו בהצעה ניסיון לכרוך את המדינה באיחוד האירופאי ללא הגבלה.

תרזה מיי (צילום: AP Photo/Matt Dunham)
תרזה מיי (צילום: AP Photo/Matt Dunham)

"הבלאגן הטרי של השבוע והבלבול אודות הברקזיט חשפו כיצד אפילו העסקה הטובה ביותר שזמינה כעת תהיה עסקה גרועה עבור בריטניה", אמר אנדרו אדוניס, חבר הלייבור מבית הלורדים. "המצביעים לא ישכחו ולא יסלחו אם המחוקקים יאפשרו לברקזיט האומלל הזה לצאת לדרך מבלי שתינתן לציבור הזכות לומר את עמדתו".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!