דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ארה"ב רוסיה

מאזן אימה / טראמפ הודיע כי ארה"ב תצא מהסכם עם רוסיה למניעת הפצת נשק

ההסכם מ-1987, אוסר על הצבת טילים לטווחים בינוניים ונועד להפחית את המתח בעידן המלחמה הקרה | טראמפ טוען כי רוסיה מפירה אותו בעקביות וכי אין סיבה שארה"ב תעמוד בו | הודיע כי אם רוסיה וסין יבקשו לחדש את ההסכם, ישמח

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ מציג את הנסיגה מהסכם הגרעין עם איראן. ארכיון. מאי 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ מציג את הנסיגה מהסכם הגרעין עם איראן. ארכיון. מאי 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אתמול (שבת) כי ארה"ב תפרוש מהסכם אי-התחמשות שחתמה מול בריה"מ, ונחשב בזמנו פורץ דרך, באומרו כי רוסיה לא עמדה בהסכם וכי ההסכם רק מעכב את ארה"ב מלייצר נשק חדש.

ההסכם, משנת 1987, שמסייע לביטחון ארה"ב ובנות בריתה באירופה ובמזרח הרחוק, אוסר על המעצמות להחזיק, לייצר או לנסות טילי שיוט בטווח של 300-3,400 מייל. "רוסיה הפרה את ההסכם. הם מפרים אותו במשך שנים", אמר הנשיא לאחר כנס בחירות בנבאדה, "ואנחנו לא הולכים לתת להם להפר הסכם ולייצר נשק ולא לעשות זאת בעצמנו". לדברי טראמפ, ההסכם מנע מארה"ב מלייצר נשק חדש אולם ארה"ב תתחיל לפתח נשק שכזה במידה ורוסיה וסין לא יסכימו שלא להחזיק או לפתח נשק חדש. סין כרגע איננה צד בהסכם כלל.

פרישת הנשק הגרעיני בעולם, 2018 (גרפיקה: אידאה)
פרישת הנשק הגרעיני בעולם, 2018 (גרפיקה: אידאה)

"נהיה חייבים לפתח כלי נשק כאלה, אלא אם רוסיה תבוא אלינו וסין תבוא אלינו והן יגידו 'בוא נהיה באמת חכמים ושאף אחד מאיתנו לא יפתח כלי נשק כאלה' אבל אם רוסיה מייצרת נשק וסין מייצרת נשק ואנחנו דבקים בהסכם, זה לא מקובל", דברי הנשיא.

היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון נמצא בדרכו לרוסיה, אזרביג'אן, ארמניה וגאורגיה כשתחנתו הראשונה היא מוסקבה שם יפגוש מנהיגים רוסים, כולל את שר החוץ סרגיי לברוב ומזכיר מועצת הביטחון הרוסית, ניקולאי פטרושב. ביקורו מגיע בשעה שיחסי ארה"ב-רוסיה צוננים ממילא בשל המשבר עם אוקראינה, המלחמה בסוריה וההאשמות בדבר מעורבות רוסית בבחירות לנשיאות ב-2016 ובחירות מחצית הכהונה שיתקיימו בחודש הבא בארה"ב.

לא הייתה תגובה מיידית מהקרמלין או ממשרד החוץ הרוסי על הודעתו של טראמפ וזה לא סיפק פרטים אודות ההפרות של ההסכם מצד הרוסים אך ב-2017, בכירים בביטחון הלאומי של ארה"ב אמרו כי רוסיה הציבה טילי שיוט האסורים על-פי האמנה. מוקדם יותר, ממשל אובמה האשים את הרוסים בהפרת ההסכם על-ידי פיתוח ובדיקה של טיל שיוט מדגם אסור. רוסיה הכחישה שוב ושוב כי הפרה את ההסכם והאשימה את ארה"ב כי היא בעצמה לא עומדת בו.

מזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס הציע בעבר כי הממשל צריך להמליץ על פיתוח טיל שיוט שניתן לשגר מן הים והוספתו לארסנל הנשק הגרעיני של ארה"ב כדי לתת לארה"ב נקודת לחץ במטרה לשכנע את הרוסים לחזור להסכם. משרד החוץ הרוסי אמר בפברואר השנה כי המדינה תשקול להשתמש בנשק גרעיני רק בתגובה למתקפה גרעינית, מתקפה בנשק לא קונבנציונלי אחר או מתקפה שיש בה כדי לסכן את הישרדות האומה הרוסית. "אנחנו זולגים אט אט למצב של מלחמה קרה כפי שהיה בתום עידן ברית המועצות, עם השלכות דומות, אולם כעת זה יהיה יותר גרוע משום שפוטין משתייך לדור שלא ידע מלחמה. אנשים אלה לא מפחדים ממלחמה כמו אנשים בעידן ברז'נייב", אמר דמיטרי אורשקין, חוקר עצמאי המתמחה בפוליטיקה הרוסית. "הם חושבים שאם יאיימו על המערב כמו שצריך, הם יפחדו".

החלטתו של טראמפ עלולה לא למצוא חן בעיניי בנות בריתה של ארה"ב באירופה (אבל לא רק) שרואות ערך בהסכם, כך לפי סטבין פייפר, לשעבר שגריר ארה"ב באוקראינה וכיום יועץ במכון מחקר הבוחן את בקרת הנשק הגרעיני. "ברגע שארה"ב תיסוג מן ההסכם, לא תהיה לרוסיה סיבה אפילו להעמיד פנים שהיא עומדת בו", כתב באתר האינטרנט של האגון. "מוסקבה תהיה חופשית לפרוס את טילי השיוט מדגם 9M279, טיל שיוט בעל טווח בינוני, כאוות נפשה.

גורמים רשמיים בארה"ב טענו בעבר כי רוסיה עברה על ההסכם ביודעין בכך שהציבה טילי שיוט המשוגרים מן היבשה במטרה להוות איום על נאט"ו. רוסיה טענה כי מערכות ההגנה האמריקניות מפרות את ההסכם. בעבר, ממשל אובמה ניסה לשכנע את הרוסים לכבד את ההסכם אולם ללא מידה רבה של הצלחה. "אם הם יהיו חכמים, ואחרים יהיו חכמים ויגידו 'בואו לא נפתח את כלי הנשק המחרידים האלה' אני אהיה מאד שמח מכך, אבל כל עוד מישהו מפר את ההסכם, אנחנו לא נהיה אלה שישלימו עם זה", אמר טראמפ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!