דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חאן אל אחמר

ברגע האחרון / הקבינט החליט: הכפר הבדואי חאן אל אחמר יפונה, אך רק בעוד מספר שבועות

לאחר פסיקת בג"ץ כי הכפר הסמוך לירושלים יפונה ותושביו יועברו למתחם חלופי, התכנס הבוקר הקבינט לדיון דחוף בנושא | מועד הפינוי נדחה על מנת להגיע למיצוי המו"מ לפינוי בהסכמה

חאן אל אחמר (יניב נדב/פלאש90)
חאן אל אחמר (יניב נדב/פלאש90)
שי ניר

פינויו של הכפר הבדואי חאן אל אחמר, בהתאם להחלטת בג"ץ, יידחה במפר שבועות "למיצוי המו"מ לפינוי בהסכמה", כך החליט היום (הקבינט המדיני-ביטחוני שכונס לישיבה דחופה בנושא. מוקדם יותר הבוקר הודיע הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא שוקל דחייה בפינוי אך הוא מאמין שהמהלך יתבצע בהסכמה.

על פי פסיקת בג"ץ מה-5 בספטמבר השנה, 180 תושבי הכפר, הממוקם כ-10 ק"מ מזרחית לירושלים, יפונו לאלתר ויועברו למתחם חלופי בסמוך לעיירה הפלסטינית עזרייה. הפסיקה דאז הגיעה לאחר מאבק משפטי ושורת עתירות לבג"ץ, בהן עתר היישוב כפר אדומים הסמוך בדרישה שהמדינה תפנה את הכפר, לצד עתירות תושבי המקום משבט הג'הלין, אליהם הצטרפו אזרחים ישראלים ותושבי כפר אדומים כנגד הפינוי. לאורך השנים נכשלו מספר נסיונות להגיע להסכמה עם התושבים בדבר מיקום חלופי.

תושבי חאן אל אחמר מפגינים נגד פינוי היישוב המתוכנן (Wisam Hashlamoun/Flash90)
תושבי חאן אל אחמר מפגינים נגד פינוי היישוב המתוכנן (Wisam Hashlamoun/Flash90)

לאחר פסיקתו הסופית של בג"ץ הודיע המינהל האזרחי לתושבים כי עליהם להתפנות עד ה-1 באוקטובר, אך אף תושב לא התפנה. הודעתו של נתניהו הבוקר מעידה כי ייתכן שהצדדים הגיעו להסכמה בנושא, או שיש סבירות להסכמה שכזו.

נתניהו התייחס לפינוי המקום בהצהרות לתקשורת עם מזכיר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין, המבקר בישראל: "חאן אל אחמר יפונה, זאת החלטה של בית המשפט, זאת המדיניות שלנו והיא גם תתבצע. אין לי כוונה לדחות את זה עד להודעה חדשה, בניגוד לפרסומים, אלא למועד קצר. משך הזמן שניתן לנסות לפנות את זה בהסכמה ייקבע על ידי הקבינט. אני אכנס אותו היום, נקבע, זה יהיה קצר, ואני מאמין שזה גם יהיה בהסכמה".

שרי הקבינט הגיבו להודעת ראש הממשלה בדרישה נחרצת לבצע את החלטת בג"צ ללא דיחוי ולפנות את הכפר. "חאן אל אחמר יפונה. ‏מדובר בבנייה בלתי חוקית שהריסתה אושרה בבג״צ. ‏במדינת חוק אוכפים את החוק גם אם הקהילה הבינלאומית מתנגדת ומאיימת. ‏מפלגת הבית היהודי תוודא שאכן כך יקרה״.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כ״ץ כינה את הכפר "מאחז בלתי חוקי ודינו להתפנות", ואמר כי יביע עמדה זו גם בישיבת הקבינט הקרובה. "אכיפה לא יכולה להיות בררנית. חוק הוא חוק, ואסור שיהיה דין שונה ליהודים וערבים."

חברת הכנסת מיכל בירן (המחנה הציוני) גינתה את ההקבלה בין חאן אל אחמר למאחזים בלתי חוקיים: "יש הבדל בין החלטה על פינוי יהודים מהתנחלויות להחלטה על פינוי בדואים ממאחז לא חוקי וזו היתממות להגיד שאין הבדל. הסטנדרט שהרוב היהודי, וכל רוב במדינה שלו, מציב לעצמו, צריך להיות גבוה ולהיזהר מפגיעה במיעוטים ככל הניתן. במקרה כמו חאן אל אחמר לא מספיק להיות צודק במבחן המשפטי, אלא גם חכם. מה יתן פינוי של 180 איש מחאן אל אחמר למדינת ישראל, מלבד שם רע? בגצ הכשיר את הפינוי, אבל הממשלה היא זו שהתוותה את המדיניות לפינוי הישוב, וכעת חוזרת בה בצדק. אני מחזקת את החלטת ראש הממשלה שלא לפנות את חאן אל אחמר וקוראת לו לא להיכנע, כפי שהוא רגיל, לסחטנות וללחצים מבית".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) על דחיית פינוי חאן אל אחמר: "דחיית הפינוי היא הישג של מאבק תושבי הכפר הקטן חאן אלאחמר. אנחנו רואים שגם כפר קטן יכול לעמוד מול דחפורי ההריסות כאשר הוא מצליח לגייס סולידריות אנושית מכל הכיוונים – מהציבור הפלסטיני, מהציבור הדמוקרטי בישראל, ומהקהילה הבינלאומית. אני ער לכך שבימין הקיצוני יש כאלה שלא ינוחו עד שייראו את ילדי הכפר עומדים בין ההריסות של בה"ס האקולוגי שלהם. ולכן אני קורא להמשיך בלחץ על הממשלה כדי למנוע את המהלך הנורא, המסוכן והמיותר הזה, של חורבן הכפר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!