דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת פישמן / מנכ"ל הפועלים לוועדת החקירה הפרלמנטרית: "לא יודע על שיקולים זרים במתן אשראי"

מנכ"ל הבנק, אריק פינטו ויו"ר הבנק, עודד ערן, העידו אתמול (א') בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית למתן אשראי ללווים גדולים | בלב המחלוקת - דרישת הבנק ל"סודיות בנקאית" ביחס לעסקאות אשראי שנעשו עם נוחי דנקנר ואחרים

נציגי בנק הפועלים בדיון ועת החקירה הפרלמנטרית, 21 באוקטובר 2018. (צילום: דוברות הכנסת)
נציגי בנק הפועלים בדיון ועת החקירה הפרלמנטרית, 21 באוקטובר 2018. (צילום: דוברות הכנסת)
יונתן קירשנבאום

"לא יודע על שיקולים זרים במתן אשראי. כשלאחד מחברי ועדת האשראי יש ניגוד עניינים, הוא מודיע על ניגוד עניינים. כשאנחנו מגלים שפעולות שאדם עשה לא תואמות את אמות המידה שהבנק פועל בהן אנחנו נוקטים בפעולות, לרבות הפסקת האשראי" – כך אמר אתמול (ראשון) בבוקר אריק פינטו מנכ"ל בנק הפועלים בוועדה הפרלמנטרית לחקר מתן האשראי לגופים גדולים, בתשובה לשאלתה של חברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני).

בתגובה לדרישת הוועדה לחשוף פרטי עסקאות ספציפיות עם לווים גדולים כגון נוחי דנקנר או אליעזר פישמן שקרסו כלכלית מאוחר יותר, השיבו ראשי הבנק כי מדובר בהפרה של סודיות בנקאית. כך, למשל, בתגובה לשאלתו של ח"כ יואב קיש (הליכוד) לגבי מתן האשראי לנוחי דנקנר זמן קצר לפני נפילת אי.די.בי., סירב פינטו להשיב ואמר כי "שאלות נקודתיות עם שם של לווה זו הפרה של סודיות בנקאית. אתם לא מצפים ממני שאעבור על הוראות הדין". יו"ר הבנק עודד ערן הוסיף כי "לסודיות בנקאית יש היבט ערכי במערכת היחסים בין הבנק לבין האזרח או לווה בינוני, והיא גם פוגעת בתפקוד התקין של המשק". ערן ופינטו אמרו כי יסכימו להעביר לוועדה פרוטוקולים של דיוני ועדת האשראי כאשר שם הלווה מושחר, במטרה להבין את מהלך הדיונים.

נוחי דנקנר ושרי אריסון. 8 בדצמבר 2007 (צילום: משה שי / פלאש 90).
נוחי דנקנר ושרי אריסון. 8 בדצמבר 2007 (צילום: משה שי / פלאש 90).

יו"ר הוועדה ח״כ איתן כבל (המחנה הציוני) ציטט בפתח הדיון את נשיא המחוזי בתל אביב השופט איתן אורנשטיין, שדן בהליך פשיטת הרגל של נוחי דנקנר: 'בית משפט זה, הדן בהליכי חדלות פירעון, לא נתקל במקרה כה קיצוני, שבו ניתנו אשראים על ידי מוסדות פיננסיים, קל וחומר בסכומים כה ניכרים, ללא כל ביטחונות, מבלי שניתן הסבר לכך […] ורב הסתום על הנגלה. אין ספק, כי התנהלות זו מחייבת בדיקה ובחינה של הרשויות המוסמכות".

ועדת פישמן (צילום: דוברות הכנסת)
ועדת פישמן (צילום: דוברות הכנסת)

כבל מחה על סירוב הבנקים להעביר חומרים לוועדה בטענה לסודיות בנקאית. "'מישהו' לא רוצה שאנחנו נעשה את העבודה הזו. ואהיה ישיר ולא אכחד: המישהו הזה הוא קודם הבנקים אבל גם גורמים ממשלתיים האמורים לשמור עלינו האזרחים הרגילים, שאין לנו "הילה" או טבעת של מלאך מעל הראש. מתברר שקיימת מחשבה בקרב פקידים ואולי גם שרים שלא אנקוב כאן בשמותיהם שהבנקים זה 'מועדון סגור' מורם מעם ונעלה מכל בדיקה של הכנסת. שוב ושוב אנחנו מקבלים במקום מידע מעשי, מכתבים ותירוצים של עו"ד נמלצים, שכל כולם בריחה מלהנגיש לועדה הזו כל פיסת מידע רלבנטית לגבי מערך הלווים הגדולים. מתברר שמערכת הבנקאות 'מאותרגת' – דווקא המוסדות שתחת שרביטם אירעו כל המקרים המטרידים והחוזרים ונשנים של לווים שמשך שנים לוו סכומי ענק שוב ושוב ולא שילמו –מאתרגים את הבנקים."

"אני חייב לומר לאותם בנקים, פקידים ושרים – אתם טועים! תרבות ה'סמוך', ו'יהיה בסדר' נגמרה. אני מודיע לכם: אנחנו לא נירתע ולא נהסס אל מול מה שנראה, לכאורה, כמסכת של טיוח ומריחה. הבנקאות אינה חסינה מאור השמש ועיוותים במחשכים רק פוגעים בה משום שהם משמידים את אמון הציבור. מכובדיי, מערכת פיננסית נשענת על דבר מרכזי אחד – אמון הציבור."

אבל אין אמון בלי אור השמש: אין אמון בלי בדיקה ואין בדיקה בלי מידע ואין מידע בלי גילוי המידע, כך שתנוח דעתנו כרשות השומרת והמפקחת על הרשות המבצעת – כי אכן הדברים החמורים שקרו – לא יכולים לקרות יותר. אין סתם מילים וסיסמאות – לא יקרה יותר בלי שנבדוק וניווכח שהדברים אכן מובטחים ובלי שנבין למה קרה מה שקרה ואיך מונעים זאת בעתיד. מה שקורה כרגע הוא שמונעים מאיתנו את המידע הבסיסי החיוני למילוי תפקידנו וזו הכשלת הועדה במשימתה ואני לא אתן לכך יד. כנסת ישראל לא תמשוך את ידה בגלל גורמי כוח, מאתרגים גם במחיר של עימות עם בנק ישראל והממשלה. זה תפקידנו זו משמרתנו ואותו נעשה."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!