דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עבודה עולמית / לעובדיה של ענקית הכרייה BHP ברחבי העולם נמאס לעבוד בתנאים מחפירים

העסקה קבלנית מנצלת, מחלות, מקרי מוות ואינספור תקריות בטיחות | חברי האיגוד המקצועי הבינ"ל 'אינדסטריאול' וארגונים נוספים, הפגינו מול הישיבה השנתית של ענקית הכרייה ומחו על אופן ההעסקה המסוכן והפוגעני בחברה

הפגנת איגודי עובדים מול הישיבה השנתית של ענקית הכרייה העולמית BHP בלונדון  (IndustriAll)
הפגנת איגודי עובדים מול הישיבה השנתית של ענקית הכרייה העולמית BHP בלונדון (IndustriAll)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

האיגוד המקצועי הבינלאומי 'אינדסטריאול' וחלק מהאיגודים המקצועיים המסונפים לו מאוסטרליה, קנדה, קולומביה וברזיל, הפגינו השבוע מול ענקית הכרייה העולמית BHP בישיבה השנתית שלה בלונדון. ההפגנה – במחאה על אופן ההעסקה של החברה שלטענת העובדים הוא אינו בר-קיימא, מסוכן, ופוגע בעובדים בכל העולם.

BHP פיטרה 20,000 עובדים בשנתיים, תוך חלוקת שיא של-6.3 מיליארד דולר לבעלי המניות בשנת 2018. BHP מעסיקה כיום כ-26,000 עובדים קבועים לעומת 34,500 עובדי קבלן.

בהפגנה, פקפק סגן המזכ"ל של הארגון המקצועי העולמי 'אינדסטריאול' כאמל אוזקן, בהצהרות חברת הכרייה בנוגע לקיימות. "כחברה בינלאומית, BHP צריכה לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים וליצור עבודה בטוחה והגונה, תוך כיבוד הדיאלוג החברתי, ההגנה החברתית וזכויות היסוד של העובדים" אמר אוזקן.

ג'ף דרייטון מהאיגוד המקצועי האוסטרלי – CFMEU, העיר על המתאם בין העלייה בסוגי העבודות של עובדים לא קבועים – עבודות של חוזה מקומי במכרה הפחם בהר ארתור בניו סאוס ויילס באוסטרליה – לבין העליה במספר תקריות הבטיחות.

הפגנת איגודי עובדים מול הישיבה השנתית של ענקית הכרייה העולמית BHP בלונדון (IndustriAll)
הפגנת איגודי עובדים מול הישיבה השנתית של ענקית הכרייה העולמית BHP בלונדון (IndustriAll)

בכמה שנים ספורות, העבודה הנעשית עם חוזים קצרים או דרך קבלן גדלה מ-10% לכ-50% אחוזים מכלל כוח העבודה המונה 1,600 עובדים. כאשר עובדים ארעיים עם חוזה קצר מרוויחים 40% פחות במכרה פחם תרמי.

נציג נוסף מאוסטרליה, סטיב סמית מהאיגוד המקצועי – CFMEU בקווינסלנד, דרש לדעת מדוע המקרים בהם עובדי BHP סובלים ממחלות אבק פחם אינם מדווחים כ'פציעות זמן אבודות', למרות היותם של אותם עובדים מחוץ לעבודה במשך חודשים. (פציעות זמן אבודות היא צורה חישוב המשכללת את זמן הפציעה וההגררות שלה כחלק מכלל שעות העבודה במקום וזהו מדד להתנהגות עסק בתחום הבטיחות). מוקדם יותר השנה, נפטר הכורה טיירון בקטון ממחלת אבק פחם, סיליקוזיס ריאה שחורה לאחר עשרות שנים של עבודה ב-BHP.

בעוד BHP לקחה אחריות על שני מקרי מוות במכרות שלה במהלך השנה האחרונה, שאל אלדו אמיה מהאיגוד המקצועי סינטראקארבון, מדוע המוות של קרלוס רוברטו במכרה סרג'ון בקולומביה לא היה בדו"ח השנתי שלה. ל-BHP יש נתח של 30 אחוזים במכרה.

גם באמריקה הלטינית, יו"ר שותף סקטור הכרייה באינדסטריאול, לוסינייד וארג'או מהאיגוד הברזילאי CNQ / CUT, שאל את BHP מה היא מתכוונת לעשות בכ-2,000 עובדים שאיבדו את מקום עבודתם בעקבות קריסתו של סכר פונדאו ב-2015. קריסה שהרגה 19 איש, מתוכם 14 עובדים. יו"ר שותף סקטור הכרייה של אינדוסטריאל, סטיב האנט, מארגון עובדי הפלדה בקנדה, קרא לחברה לשתף פעולה עם האיגודים המקצועיים ולבצע ביקורת משותפת של המכרות שלהם.

המהלכים של החברה פוגעים בכלל המקומות בעולם וגם האיגוד המקצועי הלאומי של עובדי המכרות בדרום אפריקה NUMSA המסונפים לאינדסטריאול הושפע קשות מקיצוץ המשרות בחברה. בינתיים, היו"ר של BHP, קן מקנזי, סירב לדון בסוגיות הקשורות למכרה שהדרדר באחריותם אך תחת חברה נפרדת הנקראת "South32".

"BHP אומרת שבטיחות היא בעדיפות הראשונה שלה, אבל מניסיוננו זה פשוט לא המקרה. התגובות שקיבלנו באסיפה הכללית השנתית של היום לא היו מספיקות. אם BHP רוצה להיות בטוחה ובת קיימא, היא חייבת לכלול את העובדים והאיגודים המקצועיים בכל שלב" אמר כאמל אוזקן.

הפגנת איגודי עובדים מול הישיבה השנתית של ענקית הכרייה העולמית BHP בלונדון (IndustriAll)

בעולם הגלובלי, חברות ענק בינלאומיות מפעילות מדיניות שמשפיעה על כמה מדינות ואזורים. תגובת הנגד של האיגודים מגיעה בהתאם, בשיתוף הפעולה ביניהם תחת האיגוד המקצועי העולמי אינדסטריאול, וזאת מתוך הבנה כי אם כל איגוד ילחם ברמה המקומית בלבד, הפעולות הנעשות נגד העובדים יתחלקו בין המדינות וכך כוחם של העובדים נחלש.

תחת המסגרת של איגוד מקצועי בינלאומי נפתחה רשת של איגודים בהם חברים עובדים מה-BHP. שיתוף הפעולה בין האיגודים והפעילות השוטפת בנושא אפשרו התארגנות מול הישיבה השנתית של החברה. למול הישיבה השנתית נפגשו האיגודים ליומיים ובהם החליטו על התמקדות בסוגיות של קבלנות, בריאות ובטיחות והתארגנות של נשים עובדות בחברה, וזאת נוכח העובדה ש-BHP מתכננת להעסיק 50 אחוז נשים עד 2025.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!