דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מקדונלד'ס אאוט / ועדה של משרד הבריאות תמליץ לסמן מאכלים מזיקים, גם בפרסומות

הוועדה למניעת פרסום ושיווק מזון מזיק מסיימת עבודה של מעל לשנה וחצי ותפרסם היום (ב') את המלצותיה | על הפרק: סימון מזונות מזיקים באדום ומזונות מזינים בירוק והוספת סימון אדום בכל פרסומת של מזון מזיק

בורקסים במאפיה. כיצד יסומן?  (Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)
בורקסים במאפיה. כיצד יסומן? (Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה למניעת פרסום ושיווק מזון מזיק תפרסם היום (שני) את המלצותיה לאחר עבודה של מעל לשנה וחצי. ההמלצה העיקרית של חברי הוועדה היא הוספת סימון אדום בכל פרסומת או שיווק של מזון מזיק. זאת, לפי הוועדה, ללא כל קשר לקהל היעד, בכל שעה ביום ובכל פלטפורמה. במלים אחרות, לא רק בטלוויזיה וברדיו אלא גם ברשתות החברתיות.

חברי הוועדה, לפחות ברמה התיאורטית, השתדלו בהמלצותיהם לחסום עד כמה שניתן דרכים לעקוף את ההמלצה הזו. כך למשל, הם כוללים בהמלצה לסמן באדום כל מסר מסחרי בתשלום, "שנועד או שיש לו אפקט המגביר את המודעות, פרסומת גלויה, סמויה, שימוש בתמונות מפורסמים, שימוש במשחקים, שימוש ביוטיוברים (כוכבי רשת – ס.ק), אריזות מזון וכו'", כך לפי הוועדה.

הכי טוב: ירקות (צילום: פלאש 90)
הכי טוב: ירקות (צילום: פלאש 90)

באשר לאכיפת ההגבלות החדשות, חברי הוועדה ממליצים על סנקציות נגד חברות מזון שמפרסמות בניגוד לנהלים החדשים, כשמדובר בכל שרשרת השוק – יצרנים, יבואנים, רשתות מזון ועוד. יחד עם זאת, עדיין לא ידוע מה יכללו הסנקציות האלה ועד כמה מאיימות הן יהיו עבור חברות המזון, שחלקן מגלגלות מחזורים שנתיים עצומים.

הוועדה הנוכחית החלה את עבודתה בתחילת 2017 כמעין ועדת משנה לוועדת האסדרה לקידום תזונה בריאה, שהוקמה על מנת לבחון דרכים לשפר את ערכי המזון שאוכלים הישראלים. עבודתה נחשבת לאחד מהיעדים המרכזיים שהציב המשרד ובכיריו, שכלל גם מסע מתוקשר נגד חברות המזון המהיר מצד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ואמירתו הזכורה "מקדונלד'ס אאוט".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש90)
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש90)

השימוש בסימנים דוגמת אדום למזון מזיק וירוק למזון מזין, גם הם נגזרת מהמלצותיה של הוועדה המרכזית. אלא שבוועדה המרכזית התמקדו בסימון המוצרים עצמם, והוועדה הזו דנה בסימון הפרסומות למזונות מזיקים. המלצותיה של הוועדה הנוכחית לא מותירים מקום לספק בנוגע לקהל היעד העיקרי: ילדים ובני נוער. כך למשל, הושם דגש בעבודת הוועדה על תכניות לפלחי הגילאים הללו, שימוש בידוענים ועוד.

בוועדה, שלא כל דיוניה היו פתוחים לציבור, ישבו גורמים בכירים במשרד הבריאות, ונציגים חיצוניים מהתאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, איגוד השיווק ועוד. יש להניח שעד שיובאו ההמלצות לאישור, יופעלו לחצים רבים על הרגולטור מצד חברות המזון ונציגיהן על מנת לרכך אותן.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!