דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

נזיפה מהשר / כחלון לפקידי האוצר: "למה מתדרכים את התקשורת כאילו יש פשיטת רגל?"

שר האוצר ביקר את המסרים שמפזרים באוצר על משבר מתהווה בקופת המדינה | כחלון: "כל מי שחושב שיש פה התנהגות לא אחראית – אני אחראי ואני מוכן להתעמת עם כל אחד בנתונים אמתיים ולא בכותרות"

שר האוצר כחלון נואם בכנס אגף התקציבים. 22 אוקטובר 2018. (צילום: עמר כהן)
שר האוצר כחלון נואם בכנס אגף התקציבים. 22 אוקטובר 2018. (צילום: עמר כהן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שורה של הדלפות לפיהן קופת המדינה בדרכה למשבר, שר האוצר משה כחלון  פנה אתמול (שני) ישירות לעובדי אגף התקציבים במשרדו במסר חריף: "אני מאמין שהגרעון יתכנס עד סוף השנה ויעמוד על  2.9%. אבל גם אם לא, אז יהיה פער של 0.2%? מה קרה? זה יעד גרעון. מה הצעקה הגדולה וכל היום מתדרכים את התקשורת כאילו יש פה פשיטת רגל? איפה אתם רואים האטה? יש צמיחה והיא מתעדכנת ל-3.6%. גם אם הגרעון יהיה 3% והצמיחה תהיה 3.6% אנחנו בסדר".

את דבריו אמר כחלון בכנס השנתי של אגף התקציבים לזכר עובדי האגף שנפלו במלחמת יום הכיפורים. הנאום החד של כחלון כוון לאנשי אגף התקציבים ולעומד בראשו שאול מרידור, מהם דרש להיות גאים בהישגי המשרד בשנים האחרונות ולהימנע מהזנת השיח המדבר על כלכלת בחירות ופריצת יעדי התקציב. כחלון גם העמיד מול אנשי האגף תפיסת עולם התומכת בהגדלת ההוצאה הציבורית "אני קורא לכם חברי האגף – תהיו גאים, עשיתם עבודה טובה. עם אמיר שהגדלנו את ההוצאות האזרחיות והוצאות הביטחון. אתם מכירים את הגרפים של ההוצאות האזרחיות והוצאות הביטחון. הביטחון לא קופח הוא קיבל את מה שמגיע לו והרמטכ"ל אמר שבעזרת הטר"ש הוא יכול לבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר. עם כל הביקורת בהוצאות אזרחיות אין שמן ורזה יש מורים רופאים ועובדים סוציאליים ואחיות. אנשים שצריכים לתת שירות לציבור ולהפוך את עובדי הציבור לאויבים לא בבית ספרנו. יש מה לשפר ולתקן בכל התחומים, גם אצלנו. אבל כשאני רואה שאזרחי ישראל קיבלו יותר שירותים ב-30-40 מליארדי שקלים – אני גאה על זה אומר לכם – תהיו גאים".

שאול מרידור ושי באב"ד בכנס אגף התקציבים. 22 אוקטובר 2018. (צילום: עמר כהן)
שאול מרידור ושי באב"ד בכנס אגף התקציבים. 22 אוקטובר 2018. (צילום: עמר כהן)

בחירת המילים של כחלון לא מקרית. כחלון הזכיר את האיש השמן והאיש הרזה, התפיסה שהציב ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום שנשא ב-2003 כשהיה שר האוצר. נתניהו הציב את תפיסת עולמו לצמצום המגזר הציבורי והוביל קיצוץ דרסטי בקצבאות ובשירותים החברתיים שמורגש עד היום. כחלון מבקש לנער תפיסות אלו, שאולי  השתרשו באגף התקציבים.

על המתקפה שספג כחלון בשבועות האחרונים על רקע נתוני הגרעון וביתר שאת בשבוע שעבר לאחר שהגיע להסכמות מול השוטרים "אני יודע שיש עיתונים ועיתונאים שלא כל כך אוהבים הוצאות אזרחיות. יש אנשים שלא צריכים את זה – יש להם חינוך פרטי וחבר רופא והם לא צריכים את הציבורי. אבל יש מיליונים בציבור שצריכים את הרפואה והחינוך הציבורי. אז מי שיש לו יש לו לכל החיים ומי שאין לו? נגיד לו קח רפואה לעניים? נעשה רפואה לעניים ורפואה לעשירים? חינוך לעניים וחינוך לעשירים"?  עוד הוסיף כחלון על הצורך להגדיל את ההוצאה הציבורית כשאמר כי "אחד מקבל MRI תוך 24 שעות והשני תוך 12 חודשים? אנחנו עשינו צמצום פערים למען השכבות החלשות. במטרה להעניק להם מענה.

שאול מרידור, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
שאול מרידור, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

עוד הוסיף "לא להיבהל מהמושגים – אפשר למתוח ביקורת לשפר ולייעל – אבל מגזר ציבורי זה צמצום פערים. גם בחברה הערבית. אתם גם יכולים להיות גאים בתכנית שתקצבה 15 מיליארד שקל לחברה הערבית. והתכנית לדרוזים. במקום להתחפר ולהתכנס ולהתכווץ ולהיבהל מהביקורות אני הייתי גאה במקומכם כשהעלינו את שכר המינימום ראינו איך הצמיחה עלתה. כל פעולה שעשינו הביאה לצמיחה בשנים שאחרי. אנחנו לא קבלני הצלחות ויש כנראה גם דברים שעשינו לא בסדר לא יכול להיות שתהיה  תחושה של מגננה ".

בעוד נושא בידל עצמו כחלון מנתניהו כשאמר לאנשי משרדו כיצד יש להתייחס לתקשורת "לא יכול להיות שכותרת בעיתון תזעזע בניין ענק כמו שלנו. צריך לקרוא את העיתונים ולכבד את התקשורת אבל לא להיבהל מהכותרות ומהביקורת. לא יכול להיות שכותרות העיתונים הכלכליים יקבעו את סדר היום במשרד האוצר".

הנאום של כחלון מגיע לאחר שבוע לא פשוט בין לשכת שר האוצר לאגף התקציבים כשבכירי האגף מפעילים לחצים כבדים על השרים ומתדרכים עיתונאים נגד מהלכיו של השר תוך איומים על קיצוצים ופריצת מסגרות התקציב. על כך אמר כחלון לאנשי האגף כי "כל מי שחושב שיש פה התנהגות לא אחראית – אני אחראי ואני מוכן להתעמת עם כל אחד בנתונים אמיתיים ולא בכותרות". עוד הוסיף " אין צורך לנסות ולייצר משברים מלאכותיים – חוץ מלתת תחושה לא טובה ואווירה לא טובה זה לא נותן כלום. תעזבו את העיתונאים יש להם מספיק מה לעשות לא צריך להאכיל אותם בנתונים".

על הטענות בדבר כלכלת בחירות אמר כחלון "עד היום לא פרצנו אפילו לא באגורה את המסגרות שקבענו. עמדנו ביעדי גרעון בצורה יוצאת דופן. היעדים היו 2.9 ועמדנו ב-2.1%, 2.2%. התחושה הזאת גורמת לכך שלפעמים אנשים מרשים לעצמם לא לעמוד בהתחייבויות, גם אנשי משרדנו. מה הקשר בין בחירות או תחושת בחירות להתחייבויות?" והוסיף "חברים, אמרנו מילה, צריכים לקיים אותה ולא להגיד בואו נחכה לבחירות ואח"כ נראה. זה לא עובד. אני שלוש שנים עומד בפרץ מול כל הדרישות. התחלנו עם אמיר לוי עם המשבר הקואליציוני והמשיך עם שאול מרידור בתקציב האחרון וכמובן המנכל שיש באב"ד. לא נכנענו לאף אחד. הגענו למשרד הזה – כל מה שאתם רואים היום, הנושאים שאנחנו מטפלים בהם ביום יום אלו משברים שקיבלנו אותם מוכנים. ואם נאלצנו להחליט ל-4.3 מיליארד לתקציב הנכים. מה לעשות שהמדינה החליטה ב-2003 לעצור את ההצמדה ונוצרו פערים ונכים מצאו את עצמם מתקיימים מ 2,300 שקלים? מה לעשות? זה הגיע למשמרת שלנו ואנחנו צריכים לפתור את זה. מה לעשות שמדינת ישראל צריכה 50/60 אלף יח"ד והממשלה בנתה 30 כל שנה ונוצר גרעון של 30,000 דירות בשנה. אז נפל אצלנו ואנחנו מטפלים ועושים מחיר למשתכן ונותנים תמריצים ופועלים לתקן. זה לא בחירות. כך גם במשבר בסיעוד ועם גמלאי המשטרה. קיבלנו את המצב הזה מהמוכן. זו לא פריצה זה התפקיד שלנו, של כל אחד ואחד שיושב כאן, לפתור את המשברים ולתת מענה".

על עומק המשבר בין שר האוצר לממונה על התקציבים ניתן ללמוד מהמפגש החם בין כחלון לבין אמיר לוי, קודמו של מרידור בתפקיד, שהגיע לכנס. במהלך נאומו אף הזכיר כחלון את שיתוף הפעולה וההישגים אליהם הגיע עם אמיר לוי מספר פעמים. מקורות לא רשמיים במשרד האוצר גם העידו על תקופה מתוחה בין הלשכות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!