דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תכנית הסיעוד / "כאילו העניין לא נוגע להם": מנכ"ל הביטוח הלאומי טוען שהאוצר תוקע את הרפורמה בסיעוד

במכתב לראש אגף התקציבים טוען מאיר שפיגלר כי האגף מונע קליטת עובדים שהכרחית לרפורמה ומתעלם מבקשותיו | האוצר בתגובה: "לקחו את הרפורמה בת ערובה"

מטפלת סיעודית עם מטופלת קשישה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
מטפלת סיעודית עם מטופלת קשישה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר העביר ביום שני השבוע מכתב לראש אגף התקציבים באוצר בו הוא מודיע כי הרפורמה בתחום הסיעוד שאמורה להכנס לתוקף ב-1.11 לא תוכל להתחיל. לטענת המנכ"ל, על אף ניסיונות הביטוח הלאומי להסדיר את הנדרש בכדי להוציא את הרפורמה לפועל, נציגי אגף התקציבים באוצר לא קידמו והסדירו את הנושא מצידם. במכתב מאשים שפיגלר: "הגענו לנקודת האל חזור כאשר נציגי אג"ת נקטו לכאורה בגישת שב ואל תעשה, ניתקו מגע באופן חד צדדי, משל הנושא כלל לא נוגע אליהם."

הרפורמה בתחום הסיעוד נכנסה כחלק מחוק ההסדרים האחרון. כבר אז התריעו כי אין מספיק כוח אדם בכדי ליישם אותה, בנוסף חברי כנסת רבים התנגדו להכנסת הרפורמה לחוק ההסדרים אך היא נכנסה. מרכז הרפורמה היא תוספת שעות.

במכתב כותב שפיגלר: "במהלך הדיונים שנערכו בנושא סוכם על דעת כל הגורמים הרלוונטיים ליישום הרפורמה בסיעוד, ובהם משרד הרווחה, השלטון המקומי, וועדת תמיר ונציגי אג"ת, שהביטוח הלאומי הוא הגוף המתאים, הראוי והמסוגל מקצועית ליישם תחת קורת גג אחת, את כל המטלות הנגזרות מהרפורמה".

על פי המכתב, "מהרגע הראשון, לפני מספר חודשים, כאשר נציגי אג"ת העלו ספקות שיתכן ונשענו על תאוריות ומודלים המתאימים לעולם האקדמי, ללא כל בסיס עובדתי ומקצועי בדבר הכלים והאמצעים הנדרשים לשם יישום הרפורמה בסעוד, אנו נהגנו בדרך ממלכתית והסכמנו מראש ללא כל שיקולים זרים לרבות אגו, שהמוסד יברך על כל חלופה שהם ימצאו/יבחרו, שבמסגרתה תטופל הרפורמה בסעוד, לדבריהם באמצעות כח אדם מצומצם יותר ובעלויות מופחתות. הצעתנו זו נותרה על כנה ואין למוסד כל כוונה להתנער ממנה. בפועל, נכון לעת הזאת, לנוכח התנהלות נציגי אג"ת, שאין זה המקום להכביר מילים בנוגע לדפוסיה, המוסד ניצב חסר "ארגז כלים", ליישום הרפורמה בסעוד ב-1/11/18".

לדברי שפיגלר, "אל נישכח שעובדי הביטוח הלאומי נקלעו למצב של חוסר אונים, כאשר בצידו השני של המתרס ניצבים אזרחים סיעודיים, המתמודדים מסביב לשעון בניסיון להתגבר על הקשיים התפקודיים שלהם, ובני משפחותיהם שבעל כורחם משלמים את המחיר. בנסיבות העניין ובשל המצב שנכפה על המוסד ע"י נציגי אג"ת, הראשון מודיע בזאת, שלמרות כל התארגנותו המוקדמת וההכנות המערכתיות שהסתיימו זה מכבר, אין ביכולתו המעשית ליישם את הרפורמה  בסעוד כמתחייב מהחוק וכל האחריות לעניין זה מצוייה בין כותלי משרד האוצר".

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), יו"ר הוועדה לבניית תוכנית אב לאומית בנושא הזקנה בכנסת, למכתב של המוסד לביטוח לאומי אמש, על כך שלא יספק את תוספת שעות הסיעוד לקשישים הסיעודיים ב-1 בנובמבר: " פשוט מרתיח את הדם. תוכנית הסיעוד הממלכתית תוקצבה על ידי משרד האוצר ואמורה לצאת לדרך ב-1 בנובמבר. הביטוח הלאומי ושר הרווחה חיים כץ , אשר אמונים על שלומם של הקשישים, החליטו לקחת את הקשישים הסיעודיים כבני ערובה בשביל לקושש עוד כמה תקנים בביטוח הלאומי. אני קוראת לשר הרווחה חיים כץ ולמוסד לביטוח הלאומי להפסיק את הניצול הציני על גב הקשישים ולאפשר למאות אלפי הקשישים שמחכים לרפורמה הזאת, לקבל טיפול סיעודי ראוי. מדובר בדיני נפשות".

עיקרי הרפורמה כפי שאושרו בתחילת השנה: מספר השעות ברמת הסיעוד הנמוכה יעלה ל-9 שעות במקום 5 כיום ולמבוטח הסיעודי תינתן זכות הבחירה בכל הרמות לגמלה בכסף או בשירותים.

במקום תוספת הדרגתית של השעות ב-4 פעימות, תוקדם הפעימה השנייה ותאוחד לפעימה אחת כבר בנובמבר 2018. כך, הרמה הגבוהה החדשה, תגיע כבר ב-2018 עד ל-28 שעות למטפל ישראלי, במקום 24 שעות ברמה הנמוכה החדשה במקום 1,000 שקל לחודש, יעלה הסכום לגמלה הכספית ל-1,205 שקל ומבוטח סיעודי שיהיה זכאי לרמה זו יוכל לבחור בין הגמלה הכספית לבין שירותים שונים ברמה של 9 יחידות שירות: ביקור במרכזי יום, קהילה תומכת, מוצרי ספיגה, משדר מצוקה, שירותי כביסה, השגחה מרחוק ועוד. צריך להגיד שברמה הזאת יש הרעה ביחס למה שהיה לפני אז מי שהוגדר סיעודי ברמה הזאת קיבל 10 יחידות שירות.

בכל שאר הרמות החדשות, רמה 2 עד רמה 6, ברירת המחדל תינתן בשעות סיעוד. בניגוד להצעה המקורית, במסגרת ההסכמות החדשות, לראשונה ובשונה מהמצב כיום (בו לצורך מימוש גמלה בכסף יש צורך בהמצאת אישורים), תינתן זכות בחירה מלאה למבוטח הסיעודי בין גמלה בעין (מימון עובד סיעודי למטופל) לבין גמלה בכסף, שתגיע עד לכ-5,200 שקל ברמה הגבוהה. כמו כן, במידה שיבחר המבוטח לממש רק חלק מיחידות השירות לגמלה כספית, יוכל לבחור בכך במידה ויממש סכום מינימלי של 4 יחידות שירות (כ- 800 שקל).

משרד האוצר מסר בתגובה:

"הרפורמה בסיעוד שקודמה והובלה על ידי משרד האוצר ואמורה לשפר משמעותית את מצבם של הקשישים הסיעודיים בישראל, נלקחה כבת ערובה על ידי מנכ"ל הביטוח הלאומי, שר הרווחה ו-ועד העובדים המבקשים להשתמש בה על מנת להגדיל את שכרם ואת התקינה במוסד.

"כפי שמסר מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי למשרדי האוצר והרווחה, המוסד ערוך ומוכן להגדלת שעות הסיעוד לפי מתווה הרפורמה לכלל מקבלי קצבת הסיעוד כבר היום. מדובר בתהליך אוטומטי ודיגיטלי, שאינו דורש שום תוספת עבודה.

"למרות הטענות במכתבו של המנכ"ל, משרד האוצר מבקש כבר זמן רב נתונים אודות התקציב המנהלי של המוסד על מנת לבנות תכנית התייעלות, בין השאר בנושא כוח אדם, אך הנתונים אינם מועברים, והמנכ"ל אף הנחה את אנשי המקצוע במוסד לביטוח לאומי שלא להיפגש עם נציגי האוצר.

"מהמוסד פורשים בכל שנה כמה עשרות עובדים, והמנכ"ל חופשי לעשות שימוש בתקנים אלו לטובת יישום הרפורמה בסיעוד כבר היום. צר לנו כי שר הרווחה ומנכ"ל הביטוח הלאומי ממשיכים, כפי שעשו במסגרת הדיונים על חקיקת החוק בכנסת, לנסות ולהכשיל את הרפורמה בסיעוד."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!