דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

לא זוטר / מאבק הסגל הזוטר במכללות ובאוניברסיטאות הגיע לכנסת

במהלך דיון שערכה ועדת החינוך, טענו נציגי הסגל הזוטר באוניברסיטת ת"א כי ההנהלה מנסה לחבל במאבקם | חברי הוועדה קראו לאוצר לחזור למו"מ אינטנסיבי עם העובדים

עצרת מחאה של הסגל הזוטר באוניברסיטת תל-אביב. ה-17 באוקטובר 2018 (צילום באדיבות ועד הסגל הזוטר של אונ' ת"א)
עצרת מחאה של הסגל הזוטר באוניברסיטת תל-אביב. ה-17 באוקטובר 2018 (צילום באדיבות ועד הסגל הזוטר של אונ' ת"א)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החינוך של הכנסת דנה אתמול (שלישי) בעיצומים שנוקטים ועדי הסגלים הזוטרים במכללות ובאוניברסיטאות. נציגי הסגל הזוטר באוניברסיטת תל אביב טענו כי הנהלת המוסד מנסה לחבל במאבק. חברי הוועדה מתחו ביקורת על משרד האוצר והמדינה, שלטענתם לא עושים די במסגרת המגעים בין ההנהלות למרצים.

ארגוני הסגל הזוטר באוניברסיטאות תל אביב ובן גוריון בבאר שבע נמצאים בשבוע שני של עיצומים ושביתות במערכה על תנאי ההעסקה שלהם. בינתיים, בשטח, הלימודים לא מתקיימים כסדרם כשעבור חלק מהסטודנטים רק שיעורים בודדים התקיימו. במקביל, גם בשבע מכללות ציבוריות יצאו ארגוני הסגל הזוטר בשביתות בתחילת השבוע הנוכחי, גם כן על רקע תנאי ההעסקה שלהם.

יו"ר הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת תל אביב, נטלי לוי, יצאה במהלך הדיון בביקורת חריפה כלפי ההנהלה וטענה כי היא "ממשיכה לנסות ולחבל במאבקנו הצודק. השביתה הזו היא של ציבור מוחלש אשר נאלץ להיתלות בהשלמות לשכר מינימום, שסובל מאי ביטחון תעסוקתי קשה ושבכל רגע נתון ניתן לפטר כל חבר סגל ללא שום צורך בעילה ממשית. מלבד הפגיעה הקשה של ההנהלה בסגל האקדמי הזוטר, ההנהלה פוגעת קשות גם בסטודנטים".

לוי הוסיפה כי "השביתה היא עוד הנזק הקטן יחסית – התנאים המחפירים שלנו גוררים איתם נזק חמור לאקדמיה הישראלית כולה. כאשר אלו התנאים, מי הם בדיוק אותם צעירים וצעירות שיחליטו על קריירה אקדמית ומה היא איכות ההוראה והחינוך שיקבלו הסטודנטים?".

שרון חג'בי, נציגת הסגל הזוטר במכללה האקדמית תל אביב-יפו, התייחסה בדבריה לטענות לפיהן המרצים פוגעים בסטודנטים. "הסטודנטים חשובים לנו, ואנחנו לא מעוניינים לפגוע בהם" אמרה, "אני דור ראשון להשכלה גבוהה בזכות המכללות ואנחנו מעוניינים שיהיו לכם את המרצים הטובים ביותר, אבל השכלה שווה היא גם העסקה שווה".

יו"ר ועד ראשי המכללות ונשיא המכללה האקדמית תל אביב יפו, שלמה בידרמן, אמר כי "ועד ראשי המכללות מקיים משא ומתן החל מחודש פברואר וחמש מכללות כבר חתמו על הסכמים ארוכי טווח עם ההנהלות שמסדירים תעסוקה חודשית עם כל התנאים שהוזכרו כאן. אנחנו רואים את הסגל הזוטר כעתודה חשובה לפיתוח הסגלים של המכללות. אנחנו לא רק מדברים אלא גם עושים וקולטים אותם כסגל בכיר, ומאוד מקווים שאנשי הסגל הזוטר ימשיכו איתנו את המגעים".

אסף שירמן, מאגף השכר והעבודה במשרד האוצר, טען כי במשרד לא נתקו מגע עם המרצים ומעוניינים להמשיך במשא ומתן עם כל הנציגים. "נחתם הסכם הבנות בין ההנהגה הקודמת של המועצה המתאמת של הסגל הזוטר לבין ועד ראשי המכללות לפני שנה ואנחנו נוהגים לכבד את ההסכמים גם אם התחלפה ההנהגה והעקרונות שם לא בדיוק מקובלים על ההנהגה החדשה. כל מכללה היא יחידת מיקוח בפני עצמה אבל יש הבנות ואנחנו הולכים לפי ההבנות שנחתמו. במספר מכללות נחתם הסכם מקומי".

אלא שהדברים שנאמרו על ידי נציג האוצר ונציג ועד ראשי המכללות ספגו ביקורת מצד חברי הוועדה שהשתתפו בדיון, שהזכירו כי הסגלים הזוטרים ממשיכים לעבוד תחת חוסר ודאות תעסוקתית, נאלצים להתמודד עם פיטורים תכופים וכן הזכירו את פערי השכר בין הסגלים הזוטרים לבכירים וכן בין הסגלים הזוטרים באוניברסיטאות לאלה במכללות.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הצדיק את שביתת המרצים וקרא לסגל לא להיכנע. לדבריו, "עובדים של הסגל הזוטר מועסקים בצורה פוגענית ותנאי השכר שלהם נמוכים משמעותית בכ-40% ממרצים מקבילים באוניברסיטאות ועוד. הדרישות שלהם בהחלט אלמנטריות".

פרופ' ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) הוסיף כי חורה לו שיש סטודנטים שאינם מביעים סולידריות עם דרישות המרצים שלהם. חברתו לסיעה, ח"כ מיכל בירן, הצטרפה ואמרה: "חשתי בושה כששמעתי כאן את הסטודנטים שלא תומכים במרצים שלהם", ולמשרד האוצר אמרה כי "אתם נגד התאגדות עובדים ובעד חוזים אישיים. אנשים משתמשים בנשק השביתה כשהם עם הגב לקיר, אל תנצלו את הכוח שלכם".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) ציינה בדיון כי "אקדמיה אמורה לייצג נאורות ושוויון ולא לדגול בהפרטה וניצול עובדים ודווקא משם מהאקדמיה ומהמדינה מגיע הניצול הזה. צריך לשים לזה סוף וצריך הסכמים ארוכי טווח. ההתשה היא שיטה ידועה והיא צריכה להיפסק". ח"כ מירב בן ארי (כולנו) קראה לסיים את השביתה על מנת לא לפגוע בציבור הסטודנטים".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) קרא בסיכום הישיבה להגיע למתווה שישווה את השכר של אנשי הסגל במכללות לזה של מקביליהם באוניברסיטאות. "יש מערכת השכלה גבוהה אחת בישראל והאפליה בשכר בין המכללות לאוניברסיטאות אינה הגיונית", אמר. הוא קרא גם לאוצר לחזור למשא ומתן מול נציגי המרצים. לסגל ההוראה הזוטר במכללות קרא להפסיק לאלתר את השביתה ולתת הזדמנות למשא ומתן אינטנסיבי. "אם המו"מ לא יצלח, תחזרו לכאן וניתן לכם את כל הגיבוי", סיכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!