דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאות במשבר / קבוצת רפתנים מסרבת לקבל ההסכם בין האוצר להתאחדות מגדלי הבקר: "משחק מכור"

לטענתם, ההסכם שבמסגרתו יוזל ליטר חלב ב-23 אגורות, הוא חלק מהחיסול האיטי של תעשיית החלב ויביא לסגירתן של כמחצית מהרפתות | לטענת משרד האוצר הצעדים הכרחיים במסגרת המאבק ב"יוקר המחייה"

פרות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock.com)
פרות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

בסוף השבוע שעבר הגיעו משרד האוצר והתאחדות מגדלי הבקר להסכם במסגרתו יוזל ליטר חלב ב-23 אגורות. אלא שקבוצה גדולה של רפתנים מסרבת להכיר בהסכם, וטוענת שהפחתת המחיר במתווה שהציג שר האוצר משה כחלון יביא לסגירה של מחצית מהרפתות המושביות. משרד האוצר איים כי במידה והרפתנים יסרבו לחתום על ההסכם, יפתח שוק החלב לייבוא מחו"ל. עם זאת, קבוצה של רפתנים, שטוענת לייצג כ-60 רפתות בישראל מסרבת לקבל את ההסכם. "אנחנו לא מקבלים שום דבר כזה יותר" אמר ל'דבר ראשון' דביר גואטה, יו"ר הקבוצה שנקראת ועד הרפתנים. "אנחנו כופרים בכל השיח הזה שאומר שכדי שנמשיך לייצר חלב אנחנו צריכים לפגוע בכיס".

ברקע המלחמות בין תנובה למשרד האוצר עומדת שאלת עתידו של שוק החלב בישראל, כאשר קולות רבים במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה קוראים להפסקת התכנון במשק החלב, להפסקת המכסות המסדירות את התנהלות הרפתות בטענה כי הרפתות צריכות להתייעל, ומציגים השוואה של מחירי החלב הגולמי בישראל לאלו שמקבלים הרפתנים באירופה. מנגד, טוענים הרפתנים כי הפרשי המחירים נובעים מהבדלים דווקא בהתנהלות הממשלתית בין השווקים. בעוד שבמדינות רבות באירופה יש מע"מ מופחת או אין כלל מע"מ על מוצרי מזון, בישראל משלמות המחלבות מע"מ מלא על החלב. בנוסף, טוענים הרפתנים כי באירופה מגדלי הפרות מקבלים סבסוד ומענקים שונים מהמדינה שלא נהוגים בישראל.

שר האוצר משה כחלון (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
שר האוצר משה כחלון (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

ההסכם אליו הגיעה התאחדות מגדלי הבקר מקבלת למעשה את דרישת האוצר להפחית 23 אגורות ממחיר ליטר חלב שגובים הרפתנים מהמחלבות. "המשמעות של זה היא חיסול של בערך חצי מהענף המושבי" אמר גואטה. "אלה שנשארים נמצאים במאבקי הישרדות, אי אפשר להתקיים ככה". לדבריו של גואטה, מדובר במחיקה של הרווחים של אותם הרפתנים. לטענתו, מתוך ההכנסות של שני שקלים על כל ליטר חלב שנמכר למחלבות רק 20 אגורות מגיעות כרווח לרפתנים.

אלו מהרפתנים שלא יעמדו במחיר ההפסדי לכאורה שהרפתנים מתבקשים לגבות על החלב, יוכלו לפרוש עם עד ל-1.5 מיליון שקלים פיצויים לרפתן, פיצוי שלטענת הרפתנים אינו משקף את ההשקעה הרבה של הרפתנים ברפתות, שנעשתה בעידוד המדינה. באוצר קוראים לזה "מענק פרישה" שיינתן במסגרת "הליך התייעלות ענפי". לדברי גואטה, רפתן ממוצע במושב שרכש מכסת חלב ב-2 מיליון שקלים, והשקיע כ-3 מיליון שקלים נוספים ברפת – "לפצות רפתן שכזה במאות אלפי שקלים על הסכמתו לסגור את הרפת– זו פעולה צינית, דורסנית, משפילה ולא חוקית – ואנו נילחם נגדה בכל הכלים המשפטיים והלא משפטיים שבידינו".

מהלך זה נועד לטענת האוצר להביא להפחתה במחיר החלב לצרכנים, אבל לטענת גואטה, ישנן דרכים להפחית את מחיר החלב מבלי לפגוע ברפתנים. "אין קשר בין הרווחים של הרפתן לבין יוקר המחיה" אמר. "הרפתן מרוויח בסופו של דבר 20 אגורות, ורוב ההוצאות שמרכיבות את מחיר החלב בכלל לא תלויות בו. קח את שני השקלים שהם המחיר לליטר, 60%, משמע 1.2 זה הוצאות מזון לבקר. אחרי זה יש לך דלק, מע"מ ועובדים, וארנונה ומים וחשמל וכו'. נשארו לרפתן 20 אגורות".

לטענתו, ניתן היה להוריד את מחיר החלב על ידי הפחתה של אחת מההוצאות האחרות של יצרני החלב. "יש פה כוונת מכוון" הסביר גואטה, וסיפר כי חלק הולך וגדל מהרפתנים מוותר על הניסיון להתקיים בתעשייה. לדבריו, מדובר בחיסול איטי של תעשיית החלב הישראלית. "כדי להכשיר בן ממשיך אתה צריך שהעסק הזה יוכל לפרנס. היום אין כזה דבר, ועוד כמה שנים זה כבר לא יהיה" אמר.

הפוליטיקה שמאחור

קבוצת הרפתנים שמתארגנת נגד ההסכם טוענת שתיאבק נגד החלטתה של התאחדות מגדלי הבקר שבראשה עומד אביתר דותן. ההתאחדות מייצגת את האינטרסים של הרפתנים במו"מ מול משרד האוצר. אלא שרפתני המושבים טוענים שמדובר במהלך שמשרת את האינטרס הפוליטי של מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים, ולא של הרפתנים.

"מדובר במשחק מכור  מראש"  אומר גואטה. "נציגי הרפתנים במירכאות  כפולות ומכופלות, משתפים למעשה פעולה עם כוונת האוצר  למכור את ענף החלב לתאגידים ולטייקונים ובזול. הדבר   מזכיר מאד הפרטות דומות בעבר של משאבים לאומיים,  שבדיעבד נזכרו לערוך עליהן תחקירים, ובחלק מהמקרים אף נפתחו  חקירות והוגשו כתבי אישום" אומר גואטה.

אותם הרפתנים מאשימים את מאיר צור בכניעה לדרישות משרד האוצר במטרה כחלק מההסכם שאליו הגיע עם כחלון על הצטרפות לרשימתו. " מאיר צור,  מזכ"ל תנועת המושבים  המנהל יחד עם נציגים מטעמו את המו"מ מול האוצר, הצטרף לאחרונה לתנועת 'כולנו' של שר האוצר, ועל פי פרסומים בתקשורת הובטח לו מקום  ברשימה הבאה לכנסת" אומר גואטה. " אז מאיר צור חבר לכחלון. יש הרבה רפתנים שחושבים שאנחנו הולכים להיות הנדוניה של צור לכחלון. שהוא נתן אותנו בתמורה ההזמנה שלו לבוא להיות שר אוצר, ואנחנו הולכים לשלם את המחיר. אז אנחנו תוהים מי באמת מייצג אותנו".

אביתר דותן, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, מסר בתגובה כי "הענף נמצא בימים של הכרעה. כמנכ"ל ההתאחדות אין לי  את הלוקסוס לרדת למלחמות אישיות או לססמאות, אלא לנהוג רק באחריות. כל הסכם שלא יהיה יעבור אך ורק בהסכמה משותפת של שני המגזרים, ושום דבר לא השתנה בעניין זה".

בתנועת המושבים בחרו שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!