דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מזג האוויר

שינויי מזג האוויר / נזקי הסופה: פעוט טבע ליד כסייפה, 18 מטיילים ירדנים נהרגו

כביש 90 עדין חסום ממצדה ועד אין גדי | על הצד החיובי: 80 מ"מ גשם בנווה אטי"ב, 40 מ"מ בגליל המערבי ו-25 מ"מ במרכז הארץ | כמו כן משרד הבריאות החליט להמליץ על פתיחת נחלי משושים ויהודיה לרחצה

נחל פארן חוצה את כביש 90 (צילום רשות הטבע והגנים יורם חמו)
נחל פארן חוצה את כביש 90 (צילום רשות הטבע והגנים יורם חמו)

בסופה האחרונה כמויות הגשמים הרבות ביותר נרשמו באזור החרמון וצפון הגולן עם כ-80 מ״מ בנווה אטי״ב. אלו משקעים שיגיעו גם לכנרת, ולכן לירידת משקעים באזור זה חשיבות גבוהה במיוחד. לאור ממטרים אלו צפוי גם שהזרימה במעיינות הדן והבניאס תתחיל להתגבר בקרוב. למרות שאת מפלס הכנרת עדיין לא החל לעלות ונמצא הבוקר ברום של 214.55- מ׳, 1.56 מטרים מתחת לקו האדום התחתון.

גם בגליל המערבי והעליון ירדו כמויות משקעים גבוהות יחסית לחודש אוקטובר: כ-40 מ״מ. במרכז הארץ הסתפקו בכ-20-30 מ״מ.

החורף הנוכחי אמנם צפוי להיות ממוצע או אף מעל לכך, אבל לאור שנות הבצורת האחרונות המחסור במקורות המים הטבעיים הוא עצום כך שגם המשקעים הצפויים לרדת השנה לא יצליחו למלא את כל המחסור המצטבר.

כביש 90 עדין חסום ממצדה ועד עין גדי, ובמשטרה מבקשים להתעדכן בכלי התקשורת ובאפלקציות הניווט אודות המצב בצירים, וכן במוקד 110 של משטרת ישראל.

פעוט טבע למוות אמש (ה') בנחל שעלה על גדותיו בין ערד לכסיפה, בעקבות הגשמים העזים באזור. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול ראשוני ופינו אותו במצב קשה לבית החולים סורוקה. פראמדיק מד"א דוראל ארזואן סיפר: "סמוך לכניסה לכסיפה חברנו עם רכב פרטי שהביא אלינו ילד כבן 4 מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה. סיפרו לנו שהוא נסחף בנחל שעלה על גדותיו עקב שיטפון וחולץ ממנו כשהוא מחוסר הכרה. הענקנו לו טיפול רפואי וביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות שכללו תרופות, עיסויים והנשמה מיוחדת והוא מפונה במצב קריטי לבי"ח תוך כדי המשך פעולות החייאה".

בירדן נהרגו 18מטיילים, רובם תלמידים, ונפצעו 22, כשאוטובוס של תלמידים ומורים שטיילו בים המלח בצידו הירדני, נסחף עם השיטון בעקבות הגשמים העזים. לפי אתר צבאי ירדני (Hala Akhbar).תלמידי בית ספר פרטי ומלוויהם הבוגרים תיירו ליד ים המלח כאשר לפתע נסחפו, אמר שר הבריאות הירדני גאזי אל זבן.  יחידת 669 של צה"ל שלחה כוח לירדן לטובת סיוע והצלה, לפי בקשת ממשלת ירדן.

אחרי ערב ולילה סוערים, היום (שישי) יתמעטו הגשמים. מחברת מטאו-טק נמסר כי עד הצהריים יירד גשם מקומי. קיים חשש לשיטפונות בנחלי הנגב וים המלח. רוחות ערות יוסיפו לנשב, אך הן ייחלשו במשך היום. ירידה ניכרת צפויה במידות החום ויהיה קריר לעונה.

כבישים רבים באזור ים המלח נחסמו אתמול לתנועה. בצהריים נסגר לתנועה כביש 90, מצומת המלונות ועד עין גדי בשל זרימת נחלים העלולה לסכן את משתמשי הדרך. לפני שעה קלה חסמה המשטרה את כביש 90 מאזור מצוקי דרגות ועד למצפה שלם עקב הצפות. במשטרה מדגישים כי ציבור הנהגים מתבקש להישמע להוראות השוטרים בנקודות החסימה ולאפשר להם לבצע את משימתם במטרה למנוע פגיעות בנפש ורכוש.

שיטפון בגב ילק, הר הנגב, אפריל 2016 (צילום מתוך בלוג הצילום של אוריאל לוי).
שיטפון בגב ילק, הר הנגב, אפריל 2016 (צילום מתוך בלוג הצילום של אוריאל לוי).

בצהריים הודיעה המשטרה כי מתנדבים מיחידת החילוץ עין גדי איתרו בשטח 9 מטיילים אשר נתקעו עם 3 כלי רכב במהלך מסלולם. התשעה חולצו והועברו עם כבודתם למקום הלינה אליו היו צריכים להגיע (כלי הרכב נשארו בשטח). מרשות הטבע והגנים נמסר כי אחר שנתקבל רצף בדיקות תקינות ולאחר בחינה מדוקדקת של הנתונים, משרד הבריאות החליט להמליץ לרשות הטבע והגנים לפתוח את נחלי משושים ויהודיה לרחצה.

ומה יעשה מי שרצה לטייל בשבת? בשבת המערכת החורפית תחלוף לחלוטין ולא יישאר ממנה זכר. צפויה שבת יפה וטמפרטורות נעימות.

זכרו כי כאמור, לצד יתרונותיו הרבים, החורף עלול להיות גם מסוכן. הציבור מתבקש להקפיד על הוראות הבטיחות ולשמור על החיים.

תכננתם טיול? כדאי שתבטלו. 

אבל אם בכל זאת החלטתם לצאת מהבית, הקפידו על כללי הבטיחות בטיולים:

  • לא להיכנס ולחצות אפיקי נחלים זורמים.
  • לא לעמוד על גדות הנחל בזמן שטפון
  • לא לטייל באתרים בהם יש סכנת החלקה
  • לא לקחת סיכונים מיותרים ולהקפיד על כל הנחיות הבטיחות שמצילות חיים.

בכל ספק ובכלל ניתן להתייעץ עם מוקד המידע של רשות הטבע והגנים (3639*) ולהתעדכן בדיווחים ובעדכונים בערוצים השונים.

חשוב לזכור שבמזג אוויר חורפי הנהיגה בכביש מסוכנת יותר וזאת עקב הכבישים החלקים והראות הלקויה. לכן, בכל נסיעה, גם בתוך העיר, יש לנהוג במשנה זהירות ולהקפיד על הוראות הבטיחות:

  • שימו לב להולכי רגל – בעת גשם קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך, יש להאט הנסיעה באזור מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.
  • לאחוז את ההגה בשתי ידיים. כניסה עם הרכב לשלולית – עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב בשל בורות ומהמורות בטיחות המוסתרים על ידי הצטברות של מים על הכביש.
  • להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך (ראות, ערפל, גשם, סכנת החלקה) ובכלל זה בעת כניסה לעקומות ובעת ביצוע פניות.
  • שמירת מרחק גדול מהרכב לפנים בעקבות הגדלת מרחק הבלימה כתוצאה מהכביש הרטוב.
  • בדיקת תקינות הצמיגים ובדיקת לחץ האוויר הנדרש, מגבים תקינים, ניקוי שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות נכונים וניקוי פנסי הרכב על מנת לראות ולהיראות בהתאם.
  • חל איסור לעצור בשולי הדרך אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות. אם אין ברירה ויש תקלה ברכב, יש לעבור במידית מעבר למעקה הבטיחות הרחק מהכביש ולהתקשר ל-100. ההמלצה היא: מי שלא חייב לנסוע בצירים במזג האוויר סוער – שלא ייצא!

גשם והצפות באיזור המרכז (צילום: שי ניר)

הבחנתם בעצים או עמודי חשמל שקרסו? בחברת החשמל מדגישים שלא לגעת בחוטי חשמל קרועים עקב סכנת התחשמלות – ולדווח על כך מיידית למרכז השירות 103 או למוקד משטרת ישראל 100. אם מבחינים בעצים או עמודים שאינם יציבים ועלולים ליפול, או ענפים שעלולים לגעת בחוטי חשמל, יש להודיע למוקד העירוני 106 או למרכזי השירות 103 של חברת החשמל גם באמצעות האתר והאפליקציה.

ולסיום, אנו מאחלים לכל קוראינו להינות ממזג האוויר הסוער, ולא לבכות בגשם כמו עופר לוי בשירו 'מאוהב בגשם' (מילים: דוד זיגמן לחן: חוליו איגלסיאס):

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!