דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאיר ראדה

השערה וסערה / יותר מצל של אמת? אותרו שערות הקושרות את א"ק לרצח תאיר ראדה ז"ל

דרמה בתיק הרצח המזעזע, עדות חדשה הובילה את פרקליטו של זדורוב ירום הלוי לפנות למכון לרפואה משפטית בדרישה לבחון שערות שהיו על גופתה של תאיר ז"ל | הלוי: "יש לשחרר את זדורוב לאלתר, א"ק היא הרוצחת" | הסניגוריה הציבורית: "למנוע הרשעות שווא"

רומן זדורוב שהורשע ברצח הנערה תאיר ראדה. בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
רומן זדורוב שהורשע ברצח הנערה תאיר ראדה. בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

דרמה בתיק הרצח המזעזע של הנערה תאיר ראדה ז"ל. עדות חדשה הובילה את פרקליטו של זדורוב, שהורשע כרוצחה של ראדה, ירום הלוי לפנות למכון לרפואה משפטית בדרישה לבחון שערות שהיו על גופתה של תאיר ז"ל. אמש דרש הלוי את שחרורו המיידי של זדורוב, ומשפט חוזר.

"הפרקליטות חייבת לקיום משפט חוזר, ובמקביל לשחרורו מהכלא עד לקיום המשפט" אמר הלוי. "לא עדכנתי את רומן זדורוב, עדכנתי את אשתו, לפני שנפל הפור בנוגע לגורלו. הפרקליטות במצוקה, היא מנסה שוב להציל את עצמה מבושה גדולה, ואת חוקרי ימ"ר צפון מבושה גדולה. הבדיקה מוכיחה שהשערה שייכת לא"ח, או לאחד מבני משפחתו".

ד"ר חן קולג, מהמכון לרפואה משפטית אמר אתמול: "לפי בקשתו של סנגורו של רומן זדורוב, ובתאום ובהסכמת פרקליטות המדינה, המכון לרפואה משפטית ביצע בדיקות של DNA מיטכרכונדואלי כדי להשוות שערות שנמצאו על גופתה של תאיר ראדה ז"ל עם פרופילים גנטים שונים. הבדיקות בוצעו מספר פעמים כדי לוודא את תקפותן, ונמצאו ממצאים חדשים שלא היו ידועים קודם לכן, לפיכך אנחנו זימנו את הסניגור ואת פרקליטות המדינה כדי לבשר להם על הממצאים החדשים. אין אנו  מתכוונים לייחס איזושהי משמעות, ואנו משאירים את ההתייחסות המשפטית לבתי המשפט".

ב-6 בדצמבר 2006 נרצחה הנערה תאיר ראדה ז"ל בשירותים בבת ספרה בקצרין. רומן זדורוב, פועל בנין שעבד באזור בית הספר, נעצר בחשד לרצח, הודה ושחזר את הרצח בפני מצלמות המשטרה. לאחר מכן, ועד עכשיו, חזר בו זדורוב מהודאתו, אך כל הנסיונות לערער על פסיקת בית המשפט עלו בתוהו, והוא נשאר האשם, ועונשו, מאסר עולם, נותר על קנו.

הסניגוריה הציבורית: למנוע מקרים של הרשעות שווא

הסניגוריה הציבורית התייחסה להתפתחויות בפרשה: "הסניגוריה הציבורית מברכת על חשיפת הראיה הפורנזית החדשה, המחזקת את טענות החפות של רומן זדורוב". בסניגוריה הציבורית התייחסו לכך שייצגו את זדורוב בערעור ב-2012, כשבית המשפט המחוזי דחה את הבקשה להציג את הראיות שקשורות לא"ק וא"ח. בסניגוריה הציבורית קשרו בין משפטו של זדורוב לחשש מהרשעות המבוססות על הודאות שווא, והביעו תקווה כי שרת המשפטים שקד, שמינתה לאחרונה ועדה לבחינת נושא הרשעות השווא, תוביל מהלך אשר יביא לחשיבה מחודשת ו"לשינויים חשובים, שימנעו את העוול הנורא של הרשעת חפים מפשע".

מפרקליטות המדינה נמסר: "כזכור, בשעתו נמצאו בזירה שלוש שערות, שלא זוהו כשערות המתאימות לפרופיל הגנטי של רומן זדורוב. השערות היו נטולות שורש, ולכן הבדיקה היחידה שניתן היה לבצע בהן הייתה בדיקה מיטוכונדריאלית, אשר מצביעה על מטען גנטי שנמצא במשפחות רחבות בנות כמה דורות, ועובר דרך נשות המשפחה.

הפרקליטות הסכימה לבקשת סנגורו הנוכחי של רומן זדורוב, שתבוצע בדיקת התאמה מיטוכונרדיאלית כאמור בין השערות הללו לבין פרופיל הד.נ.א של א"ק ובן זוגה לשעבר א"ח, על אף שהמדינה סברה על יסוד חוות דעת של מומחים שהערך הראייתי של בדיקה כזו הינו נמוך.

אתמול נמסרה תשובת המכון לרפואה משפטית, שלפיה לא נמצאה התאמה בין אף אחת מן השערות לבין א"ק. שערה אחת מתוך השלוש נמצאה מתאימה לפרופיל המיטוכונדריאלי של המכונה א"ח, בן הזוג לשעבר של א"ק. התאמה זו משמעה כי א"ח הוא אחד מקבוצת אנשים רחבה, שלא ידוע מה מספר הפרטים הנמנים עליה, שיכולים להתאים לשערה שנמצאה. המכון הוסיף כי נערכה השוואה בין הפרופיל המיטוכונדריאלי של שערה זו לבין מאגר המצוי בארה"ב, שמדינת ישראל לא העבירה אליו פרופילים (כפי שעולה מאתר המאגר) – ולא נמצאה התאמה לאחד מן הפרופילים שבמאגר.

למרות האמור – תוצאת הבדיקות תיבחן ע"י הפרקליטות כדי לבדוק את השאלה האם יש לדברים משמעות כלשהי, ומה הערך הראייתי של הבדיקה, נוכח העובדה שלא נעשתה השוואה למאגר פרופילים ישראלי, ככל שקיים כזה."

לפני שבוע וחצי פורסם ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet כי אישה צעירה הגיעה למשרדי ימ"ר צפון בנצרת-עילית כדי למסור עדות בפרשה שמסעירה את המדינה בשנים האחרונות, וזאת כדי לשפוך אור על פרטים הידועים לה על חקירת הרצח הנוראי של הילדה בבית ספרה שברמת הגולן, בשנת 2006.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!