דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חלב

פרסום ראשון / "זו שנת בחירות והממשלה לא תרצה להכנס למאבק כזה": העצה של הרפתן מהדרום

נמרוד תורן מקיבוץ גת פנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר וקרא לו לנצל את שעת הכושר הפוליטית כדי להתנגד להסכם עם משרד האוצר שמפחית את מחיר החלב ופותח את השוק לייבוא, תוך פגיעה ברפתנים

רפתן ופרות במכון חליבה. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
רפתן ופרות במכון חליבה. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
יונתן קירשנבאום

"זו שנת בחירות והממשלה לא תרצה להכנס למאבק כזה" – כך מייעץ נמרוד תורן, רפתן מקיבוץ גת שבדרום, במכתב ששלח אל מזכיר התנועה הקיבוצית ניר מאיר ואל יו"ר הארגונים הכלכליים של הקיבוצים, יאיר ריינמן. במכתב, שהגיע לידי "דבר ראשון", מזהיר תורן כי ההסכם שהתגבש בין הנהגת התאחדות מגדלי הבקר למשרד האוצר יביא לסגירה של 50% מהרפתות המושביות ו-20% מהרפתות הקיבוציות. "רוב אלה שיישארו יהיו על גבול הרווחיות", הוא כתב.

לדברי תורן, על רקע מה שמסתמן בזירה הפוליטית, אין סיבה לתת יד להסכם ללא מאבק: "הממשלה יודעת שאנחנו יושבים בכל מקום בארץ, ליד כל כביש ומחלבה, שיש לנו יכולת להיאבק לאורך זמן ושהציבור איתנו". על פי המכתב, "ההיסטריה של נציגי ההתאחדות והפגנת החולשה אינם במקומם".

תורן מציע במכתבו לדרוש "בשלב ראשון" הארכת התוקף של ההסכמים הקיימים עם הרפתנים לתקופה של 24-27 חודשים. "עד סוף 2021, כדי שהבחירות יעברו, תקום ממשלה חדשה שתגבש את עמדתה, ויהיה מספיק זמן לניהול דיון אמיתי ורציני ולהגיע להבנות", הוא כותב. לדבריו, על הנהגת הקיבוצים לחתור להסכם לטווך ארוך של 12 שנים לפחות שיבטיח פרנסה בכבוד לרפתנים וקיום ראוי לרפתות בפריפריה.

תורן קורא להנהגת התנועה הקיבוצית להפעיל את מלוא עוצמתה לשינוי ההסכם וטוען לשיקולים פוליטיים לכאורה מצד ראשיה: "כל זה ברור לכם לחלוטין כאנשי כלכלה, אבל לא מביא אתכם להוריד את ההצעה של האוצר וההתאחדות מסדר היום. מאכזב מאד שרוב נציגי הקיבוצים בהתאחדות מגדלי הבקר תומכים בהסכם", הוא כותב. "אתם כנציגי הארגונים הכלכליים חייבים להתנגד להסכם. לא שומעים את קולכם באופן ברור ומקצועי, ללא פוליטיקה – שאין להסכם שום התכנות". כותב

קבוצת הרפתנים שמתנגדים להסכם טוענים כי מאיר צור, מזכ"ל התנועה המושבית שהיה דמות מפתח במו"מ עם האוצר, מוכן לפגוע לכאורה ברפתנים מסיבות פוליטיות. צור הצטרף לרשימתו של שר האוצר משה כחלון, והרפתנים טוענים שמדובר ב"נדוניה" של צור לכחלון – בתמורה למקומו ברשימה. צור עצמו בחר שלא להגיב על הטענה.

מאיר צור (צילום: דודי נשר).
מאיר צור (צילום: דודי נשר).

משרד האוצר איים כי במידה והרפתנים יסרבו לחתום על ההסכם, יפתח שוק החלב לייבוא מחו"ל. עם זאת, קבוצה של רפתנים, שטוענת לייצג כ-60 רפתות בישראל מסרבת לקבל את ההסכם. "אנחנו לא מקבלים שום דבר כזה יותר" אמר ל"דבר ראשון" דביר גואטה, יו"ר הקבוצה שנקראת ועד הרפתנים. "אנחנו כופרים בכל השיח הזה שאומר שכדי שנמשיך לייצר חלב אנחנו צריכים לפגוע בכיס" הוא אומר.

עד כה גם נציגי התנועה המושבית וגם אלו של התנועה הקיבוצית נמנעו מהתערבות לטובת הרפתנים, שדורשים מהנציגים להשמיע את קולם. לטענת הרפתנים, הארגונים מפקירים את הציבור אותו הם מייצגים לטובת אינטרסים פוליטיים של מנהיגיהם. "מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים, המנהל יחד עם נציגים מטעמו את המו"מ מול האוצר, הצטרף לאחרונה לתנועת 'כולנו' של שר האוצר, ועל פי פרסומים בתקשורת הובטח לו מקום  ברשימה הבאה לכנסת" אומר גואטה. "אז מאיר צור חבר לכחלון. יש הרבה רפתנים שחושבים שאנחנו הולכים להיות הנדוניה של צור לכחלון. שהוא נתן אותנו בתמורה ההזמנה שלו לבוא להיות שר אוצר, ואנחנו הולכים לשלם את המחיר. אז אנחנו תוהים מי באמת מייצג אותנו", אמר גואטה.

המשמעות: חיסול חצי מהענף המושבי

ההסכם אליו הגיעה התאחדות מגדלי הבקר מקבלת למעשה את דרישת האוצר להפחית 23 אגורות ממחיר ליטר חלב שגובים הרפתנים מהמחלבות. "המשמעות של זה היא חיסול של בערך חצי מהענף המושבי", אומר גואטה. "אלה שנשארים נמצאים במאבקי השרדות, אי אפשר להתקיים ככה". לדבריו של גואטה, מדובר במחיקה של הרווחים של אותם הרפתנים. לטענתו, מתוך ההכנסות של 2 שקלים על כל ליטר חלב שנמכר למחלבות רק 20 אגורות מגיעות כרווח לרפתנים.

אלו מהרפתנים שלא יעמדו במחיר ההפסדי לכאורה שהרפתנים מתבקשים לגבות על החלב, יוכלו לפרוש עם עד ל-1.5 מיליון שקל פיצויים לרפתן, פחות או יותר, פיצוי שלטענת הרפתנים אינו משקף את ההשקעות הרבות של הרפתנים ברפתות, שנעשו בעידוד המדינה. באוצר קוראים לזה "מענק פרישה" שיינתן במסגרת "הליך התייעלות ענפי".

לדברי דביר גואטה, רפתן ממוצע במושב רכש מכסת חלב ב-2 מיליון שקלים, והשקיע כ-3 מיליון שקלים נוספים ברפת. "לפצות רפתן שכזה במאות אלפי שקלים על הסכמתו לסגור את הרפת– זו פעולה צינית, דורסנית,  משפילה ולא חוקית– ואנו נילחם נגדה בכל  הכלים המשפטיים והלא משפטיים שבידינו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!