דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר השבוע

רשות להנהיג / חברי מועצת העיר הוותיקים מסבירים מה הם עושים בשבילכם

ישיבת מועצת העיר בית שמש. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב לידרמן/פלאש90)
ישיבת מועצת העיר בית שמש. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב לידרמן/פלאש90)

אישורי תקציב, ועדות תכנון, קביעת שמות רחובות וקשר ישיר עם הבוחרים - אלו רק חלק קטן מתפקידי חברי מועצת הרשות המקומית, שייבחרו בשלישי הקרוב לצד ראשי הערים | ארבעה נבחרים מקומיים עם ותק של מעל 20 שנה מסבירים מה מניע אותם, ונותנים טיפ לנבחרים החדשים

שי ניר

הבחירות לרשויות המקומיות בישראל כוללות למעשה שתי מערכות בחירות – בחירה ישירה של ראש הרשות המקומית, ובחירת חברי מועצת העיר, על ידי הצבעה לסיעה. את ראש העיר כולם מכירים, את חברי המועצה בדרך כלל פחות – ולא בצדק. מדובר בחמישה עד 31 חברים (תלוי בגודל היישוב), שפועלים בהתנדבות כדי לייצג את ציבור התושבים במגוון רחב של החלטות המשפיעות על היישוב. למרות שמאזן הסמכויות נוטה לטובת ראש העיר, הם לא מוותרים ומנסים להשפיע. לקראת הבחירות שוחחנו עם ארבעה חברי מועצה ותיקים, שסיפרו לנו מה הביא אותם לתפקיד, איך השפיעו כחברי מועצה, ושמחו לתת גם עצות לחברי המועצה שייבחרו בבחירות הקרובות.

"ביקשתי משהו במשך 20 שנים, וברוך השם זכיתי לזה במועצה האחרונה"

הרב נתן צבי כהן, (68) מכהן כחבר מועצת העיר בני ברק מזה 22 שנים ולא מתמודד בבחירות הקרובות. עוסק בייעוץ בתחום הבנייה. צבי כהן נולד בקופנהגן דנמרק ומספר כי למד בבי"ס גוי יחד עם רוב הילדים החרדים שבשעות אחה"צ הלכו לתלמוד תורה של הקהילה. "אבי ז"ל היה ראש הקהילה החרדית בדנמרק וממנו ירשתי את נושא העסקנות בנימים" אמר צבי כהן לדבר ראשון.

הרב נתן צבי כהן, חבר מועצת העיר בני ברק (צילום: שי ניר)
הרב נתן צבי כהן, חבר מועצת העיר בני ברק (צילום: שי ניר)

צבי כהן נכנס לחיים הפוליטיים לאחר שעבר להתגורר בבני ברק לאחר נישואיו והחל לעבוד לצידו של הרב לורנס, אז יו"ר צעירי אגודת ישראל, ולאחר מכן כהן כחבר כנסת ויו"ר ועדת הכספים.

"באותה תקופה, לפני כ-27 שנים, היו מלחמות קוטביות מאוד בין אגודת ישראל לדגל התורה. הרב שך שייסד את דגל התורה הוא הנהיג ואמר למי להצביע, מי יהיה ברשימה. במוצאי יום כיפור סמוך לבחירות המוניציפליות, הרב שך שהיה גדול גמר את תפילת הנעילה ושעתיים לאחר מכן אחרי תפילת מעריב הרים טלפון לרב ירחמיאל בויר שכיהן ברוטציה כראש עיר וקרא לו. הם ישבו ודיברו על מי להכניס לעירייה במסגרת רשימת דגל התורה ואז הרב שך הזכיר לו את שמי.לאחר מכן בויר הרים לי טלפון. בכלל לא הסכמתי. למחרת הייתי אצל הרב שך בבית ושאלתי אותו כמה שאלות. אחת הייתה 'יכול להיות שאני טוב לעירייה, מי אומר שעירייה טובה בשבילי?' זה החינוך שקיבלתי בישיבה". לבסוף צבי כהן התרצה העמיד עצמו לבחירה והתחיל לכהן בתפקיד חבר מועצה.

"הרבה אנשים חוששים או מזהירים אותם מה אתה נכנס לזה? (לחיים הפוליטיים, ש.נ.) יזרקו עליך אבנים! מה אתה נכנס לזה?! אני כמעט 22 שנים במועצה ולא אבנים ולא חצץ. חצץ או אבנים מקבלים מי ששואף שיזרקו עליו. אם מסתכלים אחורנית כל הזמן לבדוק מתי תגיע האבן אז היא תגיע. חכמינו אומרים כל הבורח מהכבוד הכבוד רודף אחריו. מסבירים החכמים אתה כאילו בורח! אם לא התייחסת לכבוד או לאבן אז האבן לא תבוא. לא צריך להתייחס לנושא הזה! מי מדבר על כבוד!

יש טענה כי עיקר הכוח ברשות המוניציפלית מרוכז אצל ראש העיר וכי להיות חבר מועצה זה לא עניין משמעותי. איך אתה רואה את הדברים?

"אני באופן אישי קדמתי תהליכים. הייתי חבר כל השנים בועדת התכנון והבנייה. מאחר ויש לי נגיעה אישית ואני קרוב לנושא יכולתי לפעול בנושא. כוחו של ראש העיר מגיע מתוך הבחירות האישיות ולא מתוך בחירות למפלגה. ממילא ראש העיר הוא המחליט, הקובע ומתווה המדיניות. בוא אספר לך סיפור, כשהרב קרליץ היה ראש עיר לפני 4 קדנציות הוא היה חבר טוב של ראש עיריית חיפה עמרם מצנע. הוא ארגן למועצה החדשה סיור בחיפה כדי שמצנע ירצה לפני חברי המועצה מהי עירייה, מהו חבר מועצה, מה כוחו ומה לא בסמכותו. מצנע אמר 'תדעו לכם חברי מועצה הם לא יותר מדירקטוריונים בחברה כלכלית שמזמינים אותם, מזמן לזמן והם מורידים אצבע ומעלים אצבע. זה הכוח מול החלטות ראש עיר. בתוך זה יש קואליציה ואופוזיציה ויש מקורבים יותר ופחות. יכול לשבת ראש העיר עם 3-4 אנשים מתוך הקואליציה והם מתווים את ההחלטות אבל הן אצל מי שחותם על צ'קים בסוף וראש העיר הוא זה שחותם".

אתה מסכים עם הגישה הזו?

מה זה משנה מה אני חושב? אספר לך שהיה מיניבוס הלוך לחיפה והיה גם חזור. נסענו לשם לראות כל מיני דברים ואכלנו גם בעירייה אבל אחרי הנאום של מצנע, הרב קרליץ בחזור, קרא לנהג שלו והוא נסע עם האוטו שלו ולא במיניבוס. כי האנשים רצו להרוג אותו. אני ניסיתי להשפיע ולדבר אל ליבם של החברים. מאז כבר הייתה לי שפה טובה עם קרליץ אבל הייתי צריך להרגיע אותם שהם לא יותר מדירקטוריונים או רובוטים. הדבר הזה לא יכול להיות אחרת מצד אחד. אם תיתן לכל אחד לפי רצונו שיבוא לראש העיר ידבר על ליבו ודברים מקובלים אז הוא היה שומע את זה. ביקשתי משהו במשך 20 שנים וברוך השם זכיתי לזה במועצה האחרונה. ראש העיר אמר שנתן צבי כהן ביקש ככה וככה במשך שנים. זה לא דברים גדולים אבל זה דבר שבעקביות הגעתי אליו. כך אפשר.

"אני מקבל קשת רחבה של פניות. מפח הזבל והלכלוך, מצלמות אבטחה, תחבורה ציבורית, ארנונה והכל מכל. אף פעם לא הפריע לי שאדם מרים לי טלפון 24 שעות. אנשים שואלים אותי אם זה לא מפריע לי. אין כזה דבר אצלי".

עצה לחבר מועצה מתחיל?

"לומר שלום לכל בנאדם. מה זה להגיד שלום? זה כשאני הולך בפרוזדור, נבחרתי או לא נבחרתי, רואים דלת פתוח תגיד שלום לפקידה ולפקיד. אתה אף פעם לא יודע מתי אתה צריך עזרה מאיזה דלת. מילה טובה. לומר שלום, לפרגן אחד לשני. להיות מנטש. אומרים לעולם יהיה אדם ירא שמיים. מה זה אומר? קודם תהיה אדם אח"כ תהיה ירא שמיים".

"כל מי שפונה אלי אני שומע ובודק ומנסה לעזור"

יצחק (איצ'ה) שחם רמת גן (82) קדנציה 3 ברציפות ולפני 25 קדנציה נוספת. שחם, גימלאי של ההסתדרות, מתמודד בבחירות הקרובות מטעם רשימת כה – כוח לאזרחים ותיקים-גימליאים. "יצאתי לפנסיה וראיתי שבתל אביב יש רשימה של אזרחים ותיקים אז אמרתי שנעשה אחת ברמת גן ונכנסנו עם 2 מנדטים. אח"כ ירדנו לאחד, ואני מקווה שבבחירות עכשיו נעלה שוב", הוא אומר.

יצחק שחם, חבר מועצת העיר רמת גן (צילום: אתר עיריית רמת גן)
יצחק שחם, חבר מועצת העיר רמת גן (צילום: אתר עיריית רמת גן)

העיסוק המרכזי של שחם בחבר מועצת עיר הוא שיפור רווחת הגימלאים ביישוב. "יש לי 49 מועדונים פעילים ופעילויות "גימלאים ונהנים" שקשורות לעירייה ולא כעניין פרטי. עושים פעילות רבה ומוציאים קבוצות לחו"ל ועוד אירועים. יש לנו בית אבות עירוני שאני היו"ר שלו. יש לנו גם מוסד סיעודי בתל השומר "גלעד" שאני יו"ר שלו גם כן. שני המוסדות בדירוג ראשון במשרד הבריאות ועומדים בפני עצמם ואין צורך בתמיכה ציבורית."

"בזמנו במקום מועדונים היו דירות בבתים ממשותפים שעשו ממנה מועדון. היום בנינו מקומות יעודים שמשמשים לכך. חלקם במצב ביניים. יש להם מספיק שטח אבל הרעיון של המועדון צריך להיות שכונתי שיבוא אליו ברגל. שלא יהיה במרחק שיעלה על 1.5 ק"מ. שיוכלו לטייל אליהם. המועדונים פעילים בכל העיר במשמרות בוקר וערב".

מי פונים אליך ואיך אתה שומר על קשר עם הציבור?

חוץ מהגימלאים, כל מי שפונה אלי אני שומע ובודק ומנסה לעזור. כל שנה יש אלי פניות לשיבוץ גני ילדים. לפעמים צריך להיאבק ולסדר מה שאפשרי לאותה אם עובדת וגם בנושאי תכנון ובנייה.

עצה לחבר מועצה מתחיל?

קודם כל ללמוד את החוקים. לא ללמוד בדרך הקשה. זה שיש כאלה שחושבים שהם יכולים לפעול בניגוד לחוקים ונבלמים. מועצות מקומיות חלק מהחוקים מנדטורים. חבר מועצה חדש שיקל שלושה חודשים וכל שלב שילמד את החוק. יש המון חוקים שעוזרים לחברי מועצה.

"בלי דיבור ושיתוף פעולה עם ראש העיר זה לא יצליח"

משה בורוכוב 70, מכהן כחבר מועצת העיר באר שבע בדיוק 20 שנה ולא מתמודד בבחירות הקרובות. הוא בעל סוכנות ביטוח, ועד לאחרונה דירקטור במספר חברות ציבוריות בניהן תאגיד המחזור אל"ה. מהנדס מכונות ועבדתי הרבה שנים במפעל מכתשים ולאחר מכן מנהל מפעל צלם דרום.

בורוכוב רואה בכהונת חבר מועצת עיר כשליחות ציבורית ולאחר שעשה שנים לעסקיו החליט שהגיע הזמן לתרום לציבור מניסיונו. "הספקתי די הרבה עד לגיל 50 ותרמתי לעצמי ומשפחתי הרבה זמן ובניתי את העסק כך שהרשיתי לעצמי לעזור גם לאחרים ולהשתתף בפוליטיקה המקומית. תיארתי לעצמי שבעירייה אני אוכל לתרום הרבה לציבור עם הניסיון שלי".

משה בורוכוב חבר מועצת העיר באר שבע (באדיבות המצולם)
משה בורוכוב חבר מועצת העיר באר שבע (באדיבות המצולם)

מה קידמת כחבר מועצת העיר?

"כל תחנות האוטובוס החדשים שרואים בעיר, לעומת מה שהיה לפני 20 שנים, כל הנושא של פינוי פסולת היו מתרוצצים עגלות עם זבל ומפזרים בכל העיר. את האיסוף בדחיסה אני הבאתי. בניתי מחלקת קליטת עלייה למופת שמתקיימת עד היום. ספסלים בעיר, הייתי הראשון שהתחיל את הטיפול. במשך כל הזמן הייתי חבר בוועדת התכנון והבנייה, 20 שנים פעיל וחבר הנהלה בחברה הכלכלית ועד היום אני מכהן שם כיו"ר ועדת המכרזים. מי שבונה את העיר בגדול זה החברה הכלכלית".

עד כמה חברי מועצת העיר משפיעים על קבלת ההחלטות בעירייה?

"הכל תלוי בראש העיר שכמובן שהחלטה הסופית היא שלו. חברי המועצה יכולים לתרום המון במידה והם מעוניינים. זה כמו ממשלת ישראל שכל ח"כ מהשורה שיוזם חוקים ונמצא בקואליציה יכול לתרום הרבה. מי שבאופוזיציה יכול לתרום כמו טחנות רוח."

עד כמה אתה נגיש לציבור?

"מספר הנייד שלי שקיבלתי לראשונה ב1986 ידוע ופתוח לציבור. אני מקבל הרבה טלפונים ומקבל הרבה פניות. הגשתי המון הצעות לדיונים של ישיבות הנהלה. אחרי הדיון יש גם מעקב אחרי על ביצוע החלטות הנהלה. הייתי בין הפעילים ביותר בתחום הזה.

איזו עצה תיתן לחברי מועצה מתחילים?

"זה לא מובן מאליו שיהיה קל. צריך הרבה סבלנות והקשבה. בלי דיבור ושיתוף פעולה עם ראש העיר זה לא יצליח. אם מתנגד השאלה היא איך אתה מעביר את ההתנגדות שלך. אם אתה עושה את זה בדרך נכונה ועקבית אתה תצליח. ולא להתפזר".

"יש הרבה מה ללמוד לפני שעושים טעויות"

אשר שמואלי 63, יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות, חבר במועצת העיר נהריה מזה 25 שנים. הוא מתמודד מטעם רשימה עצמאית, המורכבת מראשי הוועדים הגדולים במרחב. "הייתי בתנועת העבודה. יו"ר ועד העובדים של עיריית נהריה, ואז התפנה מקום במועצת הפועלים ונבחרתי ואחרי שנתיים לעיר. החלטתי לעשות למען הציבור העיר והתושבים", הוא מספר, "יש שני נושאים שאני אוהב – יו"ר ועדת הנחות בארנונה ומחזיק את תיק התעשייה וסוף סוף יש אזור תעשייה חדשה ותקציב של 80 מליון ש"ח להקים אותו."

אשר שמואלי, חבר מועצת העיר נהריה ויו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות (באדיבות המצולם)
אשר שמואלי, חבר מועצת העיר נהריה ויו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות (באדיבות המצולם)

איך נראה ביום יום השילוב בין תפקידך כיו"ר המרחב בהסתדרות לתפקידך בעירייה?

"הקשר הוא חיובי. אלו שני תפקידים שיש ביניהם קשר ישיר בהרבה נושאים הקשורים לאזור והמרחב ובעיקר בנושא התעשייה."

איך מתבטא הקשר שלך עם ציבור התושבים?

"בשוטף מגיעים אלי והרבה פונים אלי בנושאים שקשורים לרשות. אני מסייע הרבה עם הארנונה וכל מיני תחומים הקשורים רשות המקומית שאני יכול לעזור בהם."

מה תמליץ לחבר מועצה שזה עתה נבחר?

קודם כל לשבת וללמוד. יש הרבה מה ללמוד לפני שעושים טעויות. ולהיות אוזן קשבת לתושב ולאדם. תפקידו של איש ציבור קודם כל להקשיב לאנשים. צריך לדעת להקשיב. חוץ מזה, תעשה הכל בדרך הכי ישרה שיכולה להיות. אנחנו רואים שמדי יום אנשים נחשדים. אם אתה לא חושב שאתה יכול להיות סופר ישר ובעל עקרונות אל תכנס לזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!