דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לא תרבותי / נאמנות בתרבות: מחאת אמנים אמש ברחבת הסינימטק ובבמות ברחבי הארץ

כאלף אמנים מחו על העברת חוק של השרה רגב בהפגנה בת"א |מרב בטיטו: "מה בדיוק התכנית שלכם אחרי שתאשרו את החוק, לפתוח קורס לפקחי תרבות?" | במקביל הוחשכו במות ברחבי הארץ והאמנים המציגים עליהן הקריאו מסר משותף

הפגנה נגד חוק הנאמנות בתרבות 27 באוקטובר 2018 (צילום: טליה תורג'מן)
הפגנה נגד חוק הנאמנות בתרבות 27 באוקטובר 2018 (צילום: טליה תורג'מן)

מעל לאלף מפגינים ובהם אנשי תרבות מובילים התייצבו במוצאי השבת ברחבת הסינמטק בתל אביב במחאה על חוק 'נאמנות בתרבות' שמובילה השרה מירי רגב. בין השאר, נאמו בהפגנה הכוראוגרפית והרקדנית רננה רז, השחקן והבמאי נורמן עיסא, השחקנית אסתי זקהיים, הסופר אשכול נבו והעיתונאית מירב בטיטו.

הפגנה נגד חוק הנאמנות בתרבות 27 באוקטובר 2018 (צילום: טליה תורג'מן)
הפגנה נגד חוק הנאמנות בתרבות 27 באוקטובר 2018 (צילום: טליה תורג'מן)

ההפגנה נקבעה לאחר שהחוק השנוי במחלוקת עבר בוועדת השרים בשבוע שעבר. אם החוק יאושר, הוא יאפשר לשרה רגב לשלול תקציבים ממוסדות תרבות שלא על פי קריטריונים מקצועיים. במלים אחרות, הממשלה תוכל לשלול או להפחית תקציבים ממוסדות שיציגו יצירות שאינן לטעמה, ובכך להגביל את יכולתם ליצור.

במקביל להפגנה הוחשכו במות ברחבי הארץ ולאחריהן נמסר לקהל הדברים הבאים:כוח ההחשכה הוא אות להזדהות שלנו, האמנים, עם חברינו המפגינים בשעה זאת ברחבת הסינמטק בתל אביב נגד חוק הנאמנות בתרבות שמקדמת הממשלה. חוק זה שמבקש לשתק את המחשבה ולעמעם את היצירה הוא שפוגע בערכי המדינה ובסמליה (ולא להפך). אנחנו כאן, על הבמה הזאת ועל הבמות האחרות ברחבי הארץ, מצהירים הערב ובכל יום בשנה נאמנות לתרבות, ליצירה, לאמנות, לחופש הביטוי, הוויכוח והדעה. הבמה שהייתה ותישאר זירת מפגש, דיון ומדורת שבט, שאינה מדירה אדם או רעיון; מראה אל מול פני הטבע; שמאירה פני-הדור כהווייתו. ולא כבקשתו. למען רוח האדם ולתפארת מדינת ישראל".

רננה רז אמרה בין השאר בנאומה: "אני רוצה לשאול מה יש בה באמנות ובאמנים שמטריף פוליטיקאים? לכאורה אמנות לא אמורה להזיז להם, כיוון שהיא חסרת השפעה אמתית על מהלך המציאות, אבל כנראה שרק לכאורה. לאורך ההיסטוריה במשטרים שאסור לנו להשוות אליהם, האמנים היו הראשונים שנטפלו אליהם, גזרו עליהם גזירות ורצו להשתיקם. זה היה כך כיוון שהאמנים והיוצרים הם תזכורת תמידית לתפיסת עולם שהיא היא המטריפה את הפוליטיקאים".

הפגנה נגד חוק הנאמנות בתרבות 27 באוקטובר 2018 (צילום: טליה תורג'מן)
הפגנה נגד חוק הנאמנות בתרבות 27 באוקטובר 2018 (צילום: טליה תורג'מן)

עוד אמרה כי "הרצון לאלף את האמנות בחוק הוא כל כך אווילי אבל יותר מזה הוא גם מרושע ואף יותר מכך, הוא נדון לכישלון. כי לרצות נאמנות בתרבות זה לשנות את ה-DNA של האמנות, של היצירה, של החיים. זו מלחמה של פקיד ברוח האדם. יחסי הכוחות ברורים לכל". לסיכום, ציינה: "זכרו שבמקום בו אתם מפחדים להגיד מה אתם חושבים זה תמיד ייגמר במישהו שיבוא ויגיד לכם מה לחשוב".

העיתונאית מירב בטיטו שאף הנחתה את האירוע אמרה בנאומה כי "זה חוק שמעודד רדיפה וסימון, חוק שמדרבן גורמים קיצוניים להרים ראש, חוק שמחזק את החזקים ומחליש את החלשים, חוק שמלבה יצרים אבל מקפיא את התרבות. האם חשבתם ראש הממשלה וחבריו השרים, כיצד תאכפו חוק כזה? מה בדיוק התכנית שלכם אחרי שתאשרו אותו, לפתוח קורס לפקחי תרבות? להכשיר דור חדש של קומיסרים מטעם המדינה שתהיה להם הסמכות להחליט מהן המילים במחזה שמהוות זלזול במדינה? האם תפעלו רק על סמך הלשנות של אזרחים מודאגים, או שמא תקבלו כל דיווח שמגיע מעמותות ימין קיצוניות?".             

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!