דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הקשישים יחכו / רפורמת הסיעוד הממלכתית תידחה בשל מחלוקת בין האוצר לביטוח הלאומי

ח"כ אלהרר: "אני רוצה להבין האם הכנסת רק מדברת והרשות המבצעת מצפצפת על החוק" | יועץ למנכ"ל הביטוח הלאומי "האוצר מתייחס בצורה צינית לבקשות הביטוח הלאומי"

הועדה המיוחדת לבנית תכנית אב לקשישים. 28/10/18
הועדה המיוחדת לבנית תכנית אב לקשישים. 28/10/18
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לבניית תכנית אב לאומית בנושא הזקנה בראשות ח"כ טלי פלוסקוב קיימה אתמול (ראשון) בבוקר דיון בנושא  מוכנות משרדי הממשלה לתחילת יישום רפורמת הסיעוד הממלכתית. נזכיר שלפני כמה ימים הודיע הביטוח הלאומי כי הרפורמה לא תיכנס לתוקף במועד, בשל חוסר שיתוף פעולה מצד משרד האוצר. פלוסקוב אמרה בדיון, "זאת פשוט בושה. הרפורמה הייתה אמורה להתחיל כבר ב-1 לנובמבר. מעבר לכך שמדובר בעבירה על החוק ובצפצוף על הכנסת, הביטוח הלאומי ומשרדי הממשלה מזלזלים בכמיליון אזרחים ותיקים אשר מצפים לרפורמה הזאת".

הועדה המיוחדת לבנית תכנית אב לקשישים. 28/10/18
הועדה המיוחדת לבנית תכנית אב לקשישים. 28/10/18

לשאלה מדוע הרפורמה לא תתחיל במועד שנקבע ענה עו"ד רועי קרת, יועמ"ש המוסד לביטוח הלאומי: "החוק קובע, ובצדק, שצריך פיקוח הדוק. זה דורש תקנים נוספים. ולכן כדי ליישם את הרפורמה אנחנו צריכים להעסיק כוח אדם נוסף ולזה כרגע אין לנו תקציב".

ברקע למחלוקת ה'מקומית' על תקצוב התכנית לסיעוד, נמצא מאבק רחב יותר בין משרד האוצר לביטוח הלאומי, על עצמאותו של מוסד זה. לטענת אנשי הביטוח הלאומי, מעורבותו העמוקה של משרד האוצר בתקציב הביטוח הלאומי מונעת ממנו למלא את ייעודו, והופכת אותו ל'קבלן ביצוע' של הממשלה בלבד, באופן המרוקן את המוסד מתוכנו ולא מאפשר לו התנהלות כלכלית עצמאית. באוצר מתנגדים בחריפות לניתוק התלות של המוסד, אותה מוביל שר העבודה והרווחה חיים כץ.

אייל מדן מאגף התקציבים במשרד האוצר אמר על המצב, "לגבי יישום חוק הסיעוד בביטוח הלאומי, אנחנו לא רואים שום מניעה לעשות את המעבר במערכת המחשובית. ואין שום סיבה שהקשישים לא יקבלו את שעות תוספת הסיעוד כבר ב-1 לנובמבר. לצערנו, נעשה מהלך של הפעלת לחצים שמנסים לסחוט תקנים נוספים. אבל זה לא נכון לשים את הקשישים כבני ערובה בנושא הזה ויש ליישם זאת באופן מיידי. מעבר לכך, ביקשנו נתונים מהביטוח הלאומי כדי לדון באופן רציני על עניין התקנים במוסד לביטוח לאומי, עד לרגע זה לא קיבלנו נתונים. הביטוח הלאומי העביר בקשה ל- 350 תקנים בעלות של 70 מלש"ח. זה דורש בדיקת יעילות של המוסד לביטוח לאומי, ככל שיעבירו לנו את הנתונים, נשמח לדבר על כך. כרגע, אין שום מניעה ליישם את הרפורמה".

אלעד זכות, יועץ מנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי הגיב לדבריו ואמר, "האוצר מתייחס בצורה צינית לבקשות הביטוח הלאומי, בסופו של דבר מי שביקש את הרפורמה זה המוסד לביטוח לאומי. זאת יוזמה שלנו והיא חשובה לנו. אנחנו שמחים על המעקב שנעשה כאן. בניגוד למה שאומר האוצר, כבר באוגוסט העברנו נתונים על צורך בתקנים נוספים".

ח"כ טלי פלוסקוב אמרה, "יש חילופי האשמות בין המשרדים לגבי יישום הרפורמה. אני, בתחילה, זימנתי  את הוועדה כדי להפיץ לציבור את המידע על תחילתה של הרפורמה. זאת הייתה אמורה להיות ישיבה חיובית שמציגה לציבור כיצד הרפורמה תעבוד בפועל. למרבה הצער, בשבוע שעבר יצא שר הרווחה חיים כץ ואמר שהתכנית לא תיושם. ואני כאן בשביל להבין מנציגי המשרדים למה הגענו לנקודה הזאת. כרגע, מבחינתי זאת עבירה על החוק".

ח"כ קארין אלהרר: " לא ברור לי למה הדיונים שקרו כאן נשארו בגדר דיונים תאורטיים. אני רוצה להבין האם הכנסת רק מדברת והרשות המבצעת מצפצפת על החוק. אותי מעניין שהכסף יגיע לקשישים ב-1 לנובמבר. הכנסת, ברגע מאוד נדיר הסכימה על הרפורמה. אני רוצה להבין ממשרדי הממשלה איפה הפלונטר ולמה זה לא קורה. הכלבים נובחים והשיירה עוברת. לא ברור לי עדיין מה הסיבה שזה לא קורה. ניתן זמן היערכות מספק. איך קורה שדקה לפני שזה אמור להיכנס לתוקף, המשרדים מודיעים שזה לא ייכנס לתוקף."

היו גם נקודות אור בדיון

ניר קידר, סמנכ"ל תכנון משרד הבריאות:  "זהו אחד הנושאים החברתיים החשובים היום במדינת ישראל. מבחינת משרד הבריאות, כל הכסף שתוקצב ברפורמה, יגיע לקשישים. לגבי סעיף טיפולי השיניים לקשישים מעל גיל 75: מ- 1 לינואר 2019 ייכנס סל שירותים של רפואה מונעת ומשמרת ומאמצע 2019 ייחל סל טיפולים פרוטטיים לקשישים מגיל 80 ומעלה. סך הכל מדובר ב- 250 מלש"ח לטיפול שיניים לקשישים לשנת 2019.

לגבי סעיף הטיפול בבית-ביצענו ניידות בין סעיפים שונים על מנת לתת דגש על שירותי בריאות בקהילה. במקום שאנשים יהיו מאושפזים בפנימית בבית חולים הם יישארו בבית. כמו למשל חולים מורכבים ומרותקי בית, צוות רפואי יגיע אליהם. מדובר על 50,000 איש שנכללים בהגדרה של מרותקי בית. התשלום כאן לקופות החולים יהיה על בסיס ביצוע, ולא ייכנס לתקציב הכללי שלהם כמו בתקצובים אחרים.

בנושא מתאם טיפול בבית- מדובר על סוגיה משולבת של משרד הרווחה והבריאות. מתאם הטיפול, נציג משרד שירותי הרווחה העירוני יבוא אליו עם נציג קופת החולים לבקר אותו. בתחילה יוקמו 50 צוותים כאלה שיעבדו כבר בתחילת 2019, בעלות של 20 מלש"ח ו-25 מלש"ח ב-2020. בהתחלה לא בפריסה ארצית, עד שנצליח להתארגן ולפרוס את זה בכל רחבי הארץ. תינתן תוספת תקנים לרווחה בנושא הזה. המודל הראשון יהיה ביחס של 100 אנשים לאיש צוות אחד, זאת על מנת לא ליצור עומס על מתאמי הטיפול ולתת טיפול ראוי. תפקיד מתאם הטיפול הוא להגיע לבית הקשיש ולבנות לו תכנית טיפול, פתרון בעיות בירוקרטיות, והנגשת הזכויות הרפואיות.

בנושא קיצור בירוקרטיה לקשיש- הוקם צוות שיגיש המלצות בסוף ינואר 2019. בנושא השתתפויות עצמיות של ילדים באשפוז סיעודי-מתחילת 2019, תרד באופן הדרגתי ההשתתפות העצמית ואנשים יתחילו להרגיש את זה כבר מינואר הקרוב. אנחנו לא יודעים עדיין מה הסכומים אבל זה צפוי להתחיל כבר ב- ינואר 2019.

גלית מבורך, משרד העבודה והרווחה: "יש כאן שיתוף פעולה מדהים בין המשרדי הבריאות והרווחה. משרד הרווחה יתכלל את התכנית הזאת מול הרשויות ויוקצה לכך נציג ייעודי בכל רשות. העבודה המשותפת אמורה לקחת את הטיפולי המורכבים ביותר ולחלץ את אותם אזרחים ותיקים מהמצב המורכב שלהם.

ח"כ טלי פלוסקוב סיכמה את הדיון: "חברים זאת פשוט בושה. אנחנו רוצים  פתרון! אני מתביישת שמשרד האוצר והביטוח הלאומי לא מצליחים להכנס לחדר אחד ולמצוא פתרון למאות אלפי הקשישים הסיעודיים. שימו את האגו שלכם בצד ותביאו פתרון לכל אותם אנשים. אני היום מתביישת להסתכל לסיעודיים בעיניים. הבטחנו להם שיפור במצב שלהם והיום הם מקבלים בשורה שהכל נשאר אותו דבר. אני מבקשת מהנציגים פה שתעבירו בבקשה גם למנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי, לשר הרווחה ולמשרד האוצר  שחייבים למצוא לזה פתרון דחוף! אין אדם בחדר הזה שלא רוצה פתרונות לקשישים. אנחנו יוצאים מכאן בלי תשובות לגבי מדוע הרפורמה לא מיושמת כפי שאמורה ב-1 לנובמבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!