דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטבח בפיטסבורג

הטבח בפיטסבורג / פורסמו שמות 11 המתפללים שנרצחו בבית הכנסת "עץ החיים"

אח ואחות, זוג נשוי ו-7 חברות וחברי קהילה נוספים, רובם מבוגרים, הם נרצחי פיגוע הירי | הרוצח, רוברט באוורס, פתח לעברם באש תוך שהוא צועק ש"צריך להרוג את כל היהודים", שעה קלה אחרי שהאשים אותם בסיוע לפליטים

כוחות הצלה מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018  (AP Photo/Matt Rourke)
כוחות הצלה מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Matt Rourke)

שמותיהם של 11 הנרצחים בפיגוע הירי המחריד בבית הכנסת הקונסרבטיבי "עץ החיים" בפיטסבורג פורסמו לפני זמן קצר (ראשון אחה"צ – שעון ישראל): ג'ויס פיינברג (75), ריץ' גוטפריד (65), רוז מלינגר (97), ג'רי רבינוביץ' (66), ססיל רוזנטל (59) ואחיה דיוויד רוזנטל (54), סילבן סימון (86) ואשתו ברניס סימון (84), דניאל סטיין (71), מלווין ווקס (88) ואירווינג יונגר (69). יהי זכרם ברוך.

הרוצח, רוברט באוורס נכנס אמש למתחם שבו שלוש קהילות יהודיות בעיר פיטסבורג בפנסילבניה, רצח 11 בני אדם ופצע שישה – ארבעה מהם שוטרים שהוזעקו למקום. מצבם של שניים מהשוטרים מוגדר אנוש. מדובר באחת המתקפות הקטלניות ביותר נג הקהילה היהודית בהיסטוריה של ארה"ב. וונדל הירסיץ', מנהל מחלקת הביטחון הציבורי בפיטסבורג, אמר במסיבת עיתונאים כי הזירה בבית הכנסת היא "נוראית" ו"אחת הקשות ביותר שאי פעם ראיתי".

כוחות הצלה ואנשי תקשורת מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Gene J. Puskar)
כוחות הצלה ואנשי תקשורת מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Gene J. Puskar)

באוורס, חמוש ברובה AR-15, נכנס לבית הכנסת של קהילת "עץ חיים" מעט לפני השעה 10:00 בבוקר. הוא פרץ את דלתות בית הכנסת ופתח באש באולם המרכזי, שם התכנסו יותר מ-40 איש בשבת בבוקר, שהגיעו ככל הנראה לטקס קריאת שם לבת שנולדה השבוע. הוא צעק "כל היהודים צריכים למות", והחל לירות לכל עבר.

לאחר שרצח שלושה מתפללים באולם התפילה המרכזי הוא ירד למרתף, שם התכנסו חברי קהילת "אור חדש", ושוב פתח באש. הוא רצח שם ארבעה בני אדם ואז נמלט למעלה, לקומה השלישית. שם החלו חילופי אש בינו לבין הכוחות המיוחדים האמריקניים, וארבעה שוטרים נפצעו מהירי. באותו מקום התכנסה קהילה קטנה יותר, "דור חדש", ככל הנראה לשיעור שנערך במקביל להתכנסות של אנשי קהילת "עץ חיים". ככל הנראה שם רצח עוד מתפללים.

אחרי שנפצע בחילופי האש, היורה באוורס הסגיר את עצמו למשטרה ונלקח למעצר. עדי ראייה אמרו כי ראו אותו זוחל ליד השוטרים.

"דעו כי הצדק במקרה הזה יתבצע בצורה מהירה וחמורה", אמר סקוט בריידי, התובע הפדרלי הראשי במערב פנסילבניה. בריידי כינה את הטבח "מעשה נוראי ובלתי מתקבל על הדעת של שנאה".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר שהירי הוא מעשה מתועב, ורצח המוני "שקשה לדמיין". הנשיא הוסיף כי "האומה שלנו והעולם מזועזעים והמומים מהאבל, זאת הייתה פעולה אנטישמית. לא חשבנו שזה יכול לקרות בימים האלה ובעידן הזה. אבל כנראה שלא למדנו מהעבר".

כוחות הצלה מגיעים למקום אירוע הירי בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Gene J. Puskar)
כוחות הצלה מגיעים למקום אירוע הירי בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Gene J. Puskar)

בעצרת בחירות באינדיאנפוליס אמר טראמפ שחייבים לגנות את האנטישמיות ולהיאבק בה בכל מקום, וקרא לאמריקנים להתגבר על השנאה והמחלוקות. טראמפ המשיך לעצרת באילינוי, לקראת בחירות האמצע ב-6 בנובמבר. קודם דווח שהוא עשוי לבטל את הגעתו בגלל הטבח, אך בהמשך אמר שהוא לא רוצה לתת לרוע לשנות את חייהם של האמריקנים. "אני אלך לאילינוי ונשאיר את לוח הזמנים שלנו כמו שהיה צריך להיות. כולנו צריכים לעשות את זה", אמר. טראמפ הוסיף כי בכוונתו להגיע לפיטסבורג, אך לא מסר פרטים נוספים.

הטבח עורר מחדש את הדיון הציבורי בארה"ב בסוגיית הנשק. מיד אחרי האירוע אמר טראמפ כי התוצאה הייתה יכולה להיות שונה אם לבית הכנסת "הייתה אבטחה חמושה  מסוג כלשהו". מנגד, טען המושל הדמוקרטי של פנסילבניה, טום וולף, כי "כלי נשק מסוכנים העמידו שוב את האזרחים שלנו בסכנה".

בוב ג'ונס, ראש משרד ה-FBI בפיטסבורג, אמר שהמתפללים "נרצחו באכזריות על ידי גבר חמוש רק בגלל אמונתם הדתית", אם כי סייג והוסיף כי המניעים של באוורס אינם ברורים עד הסוף עדיין. בהודעה לעיתונות מסר התובע הכללי של ארה"ב, ג'ף סשנס, כי בכוונת משרד המשפטים להאשים את היורה, בין השאר, גם בביצוע פשע שנאה.

באוורס, לו ככל הנראה אין עבר פלילי, הביע עמדות אנטישמיות בוטות ברשת חברתית בשם גאב , המקבילה לטוויטר, בה ריכוז גבוה של אנשי ימין קיצוני, כך עלה מבדיקה שערכה סוכנות הידיעות איי.פי. הפוסטים האחרונים של באוורס באתר כללו סמלים ניאו-נאציים ותמונות של משרפות מהסוג שפעלו במחנות ההשמדה של גרמניה הנאצית.

לפני שביצע את הטבח הקטלני פרסם באוורס כי "HIAS אוהבים להביא פולשים שהורגים את בני עמנו, אני לא יכול לשבת מהצד לראות כיצד בני עמי נטבחים. שיתלך לעזאזל המחשבה איך זה נראה, אני עושה משהו".

HIAS הוא ארגון ללא כוונת רווח המסייע לפליטים מכל רחבי העולם להגיע למקום מבטחים. הארגון מגדיר את עצמו ככזה המונחה על ידי הערכים וההיסטוריה של העם היהודי.

בית הכנסת "עץ החיים" ממוקם בשכונת סקווירל היל, כעשר דקות ממרכז העיר פיטסבורג, מרכז היסטורי של החיים היהודיים בעיר. צ'אק דיאמונד, שכיבן כרב במקום עד פרישתו בשנה שעברה, אמר כי הבניין נעול במהלך השבוע ומצויד במצלמות אבטחה, אך "בשבת הדלת שלנו פתוחה".

"אתה תמיד חושש שמשהו כזה יכול לקרות", אמר מיירון סניידר, ראש מועצת בית הקברות של של קהילת "אור חדש", המתכנסת ב"עץ החיים". סניידר שוחרר מבית החולים ביום חמישי האחרון ולכן לא היה נוכח בתפילת השבת.

"אבל אפילו בחלומות הכי גרועים שלך לא חשבת שזה יכול לקרות ככה" הוסיף סניידר, "פשוט לא חלמת אפילו שזה יכול לקרות ככה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!