דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשבר במכללות

המשבר באקדמיה / עובדי הסגל הבכיר במכללות: הפסיקו את האפליה בינינו לבין עמיתנו באוניברסיטאות

לדברי המוחים, המו"מ לא מתקדם כיוון שהמדינה מציגה נוסח שאינו עומד עם התקדמות השיחות בין הצדדים ולעיתים אף סותר התקדמויות והבנות משותפות שסוכמו בעבר | ד"ר דן לוי, מרצה בכיר במכללה האקדמית ת"א-יפו: "יש פה הסתכלות על סגל המכללה כסוג ב"

המכללה האקדמית ספיר (צילום: דוג'רית/ ויקימדיה)
המכללה האקדמית ספיר (צילום: דוג'רית/ ויקימדיה)
דוד טברסקי

עובדי הסגל הבכיר במכללות הציבוריות ממשיכים לשבות ודורשים: הפסיקו את ההפליה בשכר ותנאי העבודה בינינו לעמיתנו באוניברסיטאות, זאת במקביל לשביתת הסגל הזוטר שהסתיימה, לאחר שנמשכה שבוע ימים, וביום שלישי נציגי העובדים יכנסו למו"מ מול ראשי המכללות והמדינה.

על הפרק עומד נושא עקרוני – כל עובדי ההוראה במכללות הציבוריות, בין אם זוטרים ובין אם בכירים, מופלים לרעה ביחס לעובדי האוניברסיטאות. על פי בכירי האקדמיה, הטענה בדבר ההפליה בסיסה בתהליך החשיבה כי האוניברסיטאות מיועדות ומתעסקות בעיקר במחקר וזאת אל מול הטענה שהמכללות מתעסקות בעיקר בהוראה. טענתם של בכירים במכללות הציבוריות היא כי מראש אין לסגל הבכיר במכללות התקציבים והזמן (לדוגמה: שנת שבתון) כדי להקדיש זמן ולהוביל מחקר במידה והיו רוצים בכך. על פי ועד הסגל הבכיר המשא ומתן של הסגל הבכיר מתקיים כבר זמן רב אך אינו מצליח להסתיים כיוון שהמדינה מציגה נוסח שאינו עומד עם התקדמות המו"מ בין הצדדים ולעיתים אף סותר התקדמויות והבנות משותפות שכבר סוכמו בעבר בין הצדדים.

"יצאנו לשביתה בגלל שדילגו איתנו על השלב האחרון הקריטי של המשא ומתן. הביאו הסכם פוגעני שבו חתכו את הדברים שהסכמנו עליהם", הסביר ד"ר דן לוי, מרצה בכיר למתמטיקה במכללה האקדמית ת"א-יפו. "הם לא מוכנים לחזור למו"מ עם המועצה המתאמת, שזה הגוף שהמרצים במכללות בחרו שייצג אותם מול ועד ראשי המכללות. הם אומרים שהמו"מ נגמר. אבל ביום שלישי בשבוע שעבר בוועדת החינוך של הכנסת אמרו להם לחזור למו"מ עם המועצה המתאמת, למרות התנגדות ראשי המכללות. גם היום הם אומרים שלא היה מו"מ, בניגוד להחלטה שנאמרה בכנסת".

"יש פה אפליה מתמשכת והסתכלות על סגל המכללה כסוג ב", המשיך לוי. "דבר שמקרין בסוף על הסטודנטים שמרגישים שאם הסגל סוג ב' אז גם התואר סוג ב' ואז אתה לא עושה את הייעוד האמיתי של המכללות – לתת השכלה גבוהה לכל האנשים שמגיעים מהפריפריה הגיאוגרפית".

"מטרתם היא לשבור אותנו, לקחת כל ועד למשא ומתן מול המכללה שלו", הסביר לוי את השיטה שממשיכה לעקב את יכולת ההידברות בין הצדדים. "זה דבר מטופש כי ברור ששום מכללה לא יכולה להגיע להחלטה ללא המישור הארצי ובכל זאת – הם מפעילים עלינו המון לחץ. ובנוסף לכך צריך להגיד שמאוד קשה לראשי הועדים לבוא מול נשיאים חזקים מהאוניברסיטאות. יש פה פערי כח. ברור שהאוצר רוצה להוציא כמה שפחות ושאהיה שקט ויסתיימו כל הסכסוכים – זה ידוע לכל. אבל איפה נמצא המל"ג בזמן שהורסים את הסגל במכללות? המכללות זה בניינים או אנשים? ברגע שרומסים סגל בכיר מפרקים את היכולת של המכללות לתת השכלה איכותית".

"קודם כל צריך להגיד שהמצב של הסגל שאינו בכיר – עוד יותר רע" אמרה ד"ר הגר להב, מרצה בכירה במחלקה לתקשורת במכללת ספיר. להב פרסמה ביום שישי האחרון פוסט חריף בפייסבוק על מצב עובדי ההוראה במכללות הציבוריות בהשוואה לעמיתיהם באוניברסיטאות.

"היום אני מדברת על אלו שמצבם טוב יותר, שיש משכורת 12 חודשים בשנה, יש תקן ולפעמים קביעות. כלומר, יש כאלה שמצבם יותר גרוע משלנו", המשיכה להב. "המל"ג החליטו בשנים האחרונות החלטה טובה בעיניי, שהמכללות יעברו תהליך של אקדמיזציה. כדי שתהיה אקדמיזציה הפסיקו לשפוט אותנו על בסיס איכות ההוראה שלנו ומתחילים לשפוט אותנו כמו הסגל באוניברסיטאות, על פי פרסומים שאנחנו עושים. רצו שנהיה חוקרים כי מי שחוקר הוא גם מרצה יותר טוב וכו'.

"אבל התנאים שלי אל מול חבריי באוניברסיטאות שונים בעליל. מחייבים אותי ללמד יותר שעות, הם נותנים לי פחות כסף למחקר, הם לא מבטיחים לי שנת שבתון – אבל שופטים אותי על פי אותם הקריטריונים. ואני אומרת למל"ג: אי אפשר להחזיק את המקבל משני קצוות. או שמסלול הקידום שלנו יבוסס על מחקר ואז תתנו לנו את אותם התנאים או שתגידו שבמכללות לא רוצים מחקר אלא רק הוראה. ואז – שייבנה מסלול התקדמות שמבוסס על ההוראה" אמרה להב בכעס.

"כמו שזה נראה עכשיו נראה שהמדינה לא רוצה להשקיע בנו, מה שאומר הלכה למעשה שהם אינם רוצים להשקיע בפריפריה. כל שרי הממשלה, כולל ראש הממשלה ושר החינוך ושר האוצר שנבחר על הטיקט הזה – מכריזים שהם משקיעים בפריפריה. נו אז איפה אתם? תשקיעו בנו בשדרות, בצפת, בעפולה בקרית שמונה. אם אמרתם פריפריה – תעשו את זה. ובעיקר אל תכלאו אותנו במצב הזה שלא משנה מה נבחר – נצא דפוקים. שאם אני משקיעה את כל מאמציי בהוראה זה לא יעניין אף אחד כי הם רוצים לראות אותי חוקרת. ואם אני אשקיע את כל המאמצים שלי במחקר – אני מתחילה ממקום הרבה יותר נמוך, מכל הבחינות, מהחבר שלי באוניברסיטה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!