דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

קשיים בחקלאות / כחלון ואריאל הכריזו על רפורמה במשק החלב, יש מי שמתכונן למאבק

שרי האוצר והחקלאות, יחד עם ראשי הארגונים החקלאיים הציגו היום (ב') את מתווה הרפורמה, במרכזו מעבר לרפתות גדולות | כשמונים רפתנים המתנגדים למהלך התכנסו בכפר ויתקין: "זו הוצאה להורג של המשק המשפחתי"

מוצרי חלב במדפי הסופר (צילום: נתי שוחט / פלאש90).
מוצרי חלב במדפי הסופר (צילום: נתי שוחט / פלאש90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון, שר החקלאות אורי אריאל וראשי הארגונים החקלאיים הציגו היום (שני) את ההסכם לרפורמה במשק החלב עליו חתמו אמש. במרכז ההסכם עומדת העברת משק החלב מרפתות קטנות לרפתות גדולות, והורדת מחיר המטרה של החקלאים. בנוסף חתם שר האוצר על צו להפחתת המכסים על מוצרי חלב. משרד האוצר ישקיע ברפורמה כ-450 מיליון שקלים, רובם יוקדשו לתמיכה ברפתנים שיגדילו את הרפתות. כ-50 מיליון שקלים מיועדים לפיצוי רפתנים שיעזבו את הענף.

"אמש חתמנו על רפורמה היסטורית במשק החלב שתוזיל משמעותית את מחירי החלב עבור אזרחי ישראל, תייעל את ענף החלב ותפתח אותו לתחרות בריאה, וזאת לצד צעדים שנועדו להגן על החקלאי הישראלי" אמר היום כחלון, "כחצי מיליארד שקלים יושקעו במסגרת הרפורמה בענף החלב בייצור המקומי במטרה לעודד את החקלאים והרפתנים לקחת את הענף קדימה. אני מברך את החקלאים ואת ראשי הארגונים על החתימה על ההסכם שמביא בשורה גדולה לאזרחי ישראל במאבק על הפחתת יוקר המחיה".

הרפורמה שיזמו באגף התקציבים כוללת שורה של שינויים בשוק החלב. השינוי המרכזי הוא הורדת מחיר המטרה אותו מקבלים הרפתנים מהמחלבות. עד היום נקבע מחיר המטרה על פי חישוב של עלויות התשומות (מזון, מים חשמל וכו') ששילמו הרפתנים. ועדה במשרד החקלאות הייתה מעדכן את המחיר מעת לעת, ונכון להיום הוא עומד על 1.92 אג' לליטר שהרפתנים מקבלים מהמחלבות. במסגרת הרפורמה יופחת מחיר המטרה בצורה הדרגתית לאורך השנים הקרובות עד שיעמוד על 1.69 שקלים לליטר.

הרפתנים מצידם טוענים כי מדובר במחיר הפסד. כדי להתמודד עם הטענה הזו באגף התקציבים ביקשו לרכז את משק החלב לרפתות גדולות מתוך אמונה שרפת גדולה יעילה יותר ממספר רפתות קטנות. הרפתות הקטנות, המרוכזות בעיקר במושבים, יצטרכו לגדול להספק ייצור של 1.2 מיליון ליטרים בשנה. לטובת כך יעמיד משרד האוצר כ-300 מיליון שקלים שיסייעו לרפתנים לשפר ולהגדיל את הרפתות שלהם. במקביל מכוונים באוצר לסגירה של רפתות קטנות. לטובת העניין הקצו כ-50 מיליון שקלים לפיצוי רפתנים שיעדיפו לסגור את הרפת במקום להגדילה.

בנוסף להורדת מחיר המטרה וריכוז משק החלב ברפתות הגדולות, הוסכם גם על הורדת מכסי המגן על מוצרי חלב במטרה לפתוח את השוק לתחרות. בשלב ראשון בינואר 2019 ירדו המכסים בכ-40% ולאחר מכן תתבצע ירידה הדרגתית נוספת עד לרמה של 65% כשהירידה הנוספת מותנית בשמירה על היקפי ייצור מינימליים של 1.5 מיליארד ליטרים בישראל.

שר החקלאות אריאל ברך גם הוא על המהלך ואמר כי "שביל החלב עולה שלב. ישראל היא מעצמת חלב. הראשונה בעולם בהיקף הייצור לפרה. יש פה עליית שלב נוסף. לפני שנה הגענו להבנה בין המשרדים ורק היינו צריכים להביא את החקלאים. הם התעקשו, ובצדק, וקיבלנו הסכם משופר. קודם כל לצרכנים וגם לכאלף מגדלים. העובדה שהארגונים והחקלאים מברכים זה הסימן הכי טוב. יש פה עדיין שמירה על התכנון בעשר שנים הבאות. ויש פה התייעלות ומעבר לרפתות גדולות. הרפתנים שיפרשו או יתאחדו יקבלו פיצוי משמעותי ביותר".

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר כי "מה שלנו היה חשוב ברפורמה זה להגן על החקלאים על משק החלב על הייצור המקומי ועל התעשייה המקומית. היה לנו ברור לגמרי שהרפורמה תגיע בגלל הפערים בין מחירי החלב בארץ לבין המחיר בעולם. כל מי שרוצה להיות רפתן מהרפתנים הקיימים יוכל להתקיים ולהתפרנס ולהתייעל ולבנות רפת חדשה".

על אף הברכות שקיבלה הרפורמה מראשי ארגוני החקלאים, דווקא הרפתנים מהמושבים זועמים על ההסכם. בשעה שבירושלים הרימו כוסית חלב, בכפר ויתקין התכנסו כשמונים רפתנים מכל הארץ המתנגדים להסכם, כדי לתכנן את צעדיהם הבאים.

ארנון אשרי, רפתן דור שלישי מכפר ויתקין אמר הבוקר ל"דבר ראשון" כי "זו הוצאה להורג של המשק המשפחתי שמזכיר תנועת המושבים נותן לכחלון כאתנן על כך שצירף אותו למפלגה שלו. אנחנו הושכבנו על הגדר למען כניסתו של מאיר צור לתנועה של כחלון. אנחנו הושכבנו על הגדר עבור הקיבוצים שייקחו את המכסות חלב שלנו. אנחנו הושכבנו על הגדר עבור כותרות ותו לא, כי משקי הבית לא יזכו לראות שום הוזלה כתוצאה מהרפורמה הזו".

"בסופו של תהליך 23 אג' ירדו משכרו של הרפתן" הוסיף, "כדי להבין את הסכומים אז במחיר המטרה כפי שנקבע עד היום השכר של הרפתן הוא 19 אג' לליטר. הענף היום פועל במסגרת מתווה לוקר שתקף עד לסוף 2019. אביתר דותן (יו"ר התאחדות מגדלי הבקר, ע.מ) ומאיר צור התנדבו למהר ולחתום על הסכם חדש ולתת מתנה לשר כחלון. (מאיר צור) רוכב על גבו של ענף החלב והמשק המשפחתי בשביל התפקיד הבא שלו". על פי אשרי, הרפתנים התכנסו היום כדי לבחון אפשרות של פניה לבג"ץ כנגד ההסכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!